Koenigsegg tovert weer eens wat fabelachtigs uit de hoge hoed. De toch al absurd sterke Gemera kun je vanaf nu niet alleen bestellen met de krachtigste driecilinder ter wereld, maar ook met de V8 uit de Jesko. Het totale vermogen groeit daarmee naar 2.300 pk. Dit maakt Christian von Koenigsegg bekend bij de opening van de uitgebreide fabriek in Angelholm in Zweden.
De ‘Tiny Friendly Giant’ is de sterkste driecilinder ter wereld en produceert 600 pk. Samen met drie elektromotoren ligt het vermogen in de standaard Gemera op 1.724 pk en 3.500 Nm koppel. Daarmee sprint je vanuit stilstand naar 100 km/u binnen 1,9 seconden. De topsnelheid ligt op een mooi afgeronde 400 km/u. En dat allemaal met plek voor vier personen.
De eerder onthulde Gemera had drie elektromotoren, maar zowel de driecilinder als de V8 krijgen nu één elektromotor die 800 pk toevoegt. Op E85-benzine is het vermogen van de V8-versie maar liefst 2.300 pk. Het koppel krimpt trouwens naar 2.750 Nm, maar dat moet je maar op de koop toenemen. De nieuwe 0-100-tijd en de topsnelheid van de nieuwe versie zijn nog niet bekend. Minder koppel en extra gewicht: zou de V8 sneller zijn?
Prijs van de Koenigssegg Gemera met V8
Bij de conversie komt ook de versnellingsbak met negen versnellingen uit de Koenigsegg Jesko. Ook de driecilinder krijgt nu een negenbak. Het Zweedse automerk vraagt je 400.000 dollar – omgerekend zo’n 365.000 euro – extra bovenop de vraagprijs van anderhalf miljoen euro voor de Gemera. Dat is nog zonder Nederlandse belastingen. De leveringen van de Koenigsegg Gemera met of zonder V8 moeten in 2025 beginnen.
Big mo heeft op 10 juli 2023 geschreven:
Ahum ,…. nog een paar jaartjes en ze adverteren met 5000 PK !!.