Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De plug-in hybride van Koenigsegg met vier zitplaatsen

Koenigsegg Gemera deuren
Koenigsegg Gemera deuren
Koenigsegg Gemera
Koenigsegg Gemera
Koenigsegg Gemera achterkant
Koenigsegg Gemera achterkant
Koenigsegg Gemera driecilinder motor
Koenigsegg Gemera koolstofvezel wielen
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera deuren
Koenigsegg Gemera deuren
Koenigsegg Gemera
Koenigsegg Gemera
Koenigsegg Gemera achterkant
Koenigsegg Gemera achterkant
Koenigsegg Gemera driecilinder motor
Koenigsegg Gemera koolstofvezel wielen
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur
Koenigsegg Gemera interieur

Over verrassingen gesproken. Dit is de Koenigsegg Gemera, en het is een familieauto. Wie had dat gedacht? De Zweedse hypercarbouwer bewijst gelijk dat niet elke exclusieve familiebak een SUV hoeft te zijn – misschien nog wel verrassender. De Gemera komt met vier zitplaatsen, verwarmende en koelende bekerhouders, infotainment voor elke zitrij, draadloos opladen voor telefoons en de ruimte voor bagage. Oh, en niet onbelangrijk: 1.730 pk en 3.500 Nm.

Specificaties Koeningsegg Gemera

De 0-100-tijd van de Koenigsegg Gemera is 1,9 seconden, de topsnelheid is 400 km/u. In een vierzitter! Een deel van het vermogen komt van een Koenigsegg-pronkstukje: de Freevalve-motor, een 2,0-liter biturbo driecilinder met individueel aangestuurde kleppen (en dus zonder nokkenas of distributieketting). De Tiny Friendly Giant, zoals het merk ‘m noemt, genereert zo’n 600 pk en 600 Nm. Deze kleine rakker draait heel tevreden als je ‘m ijsbeervriendelijke ethanol (E85) voert.

De rest van het vermogen komt van drie elektromotoren, één per achterwiel en nog één op de krukas van de motor. Puur elektrisch genereert de Koenigsegg Gemera een flinke 1.100 pk, waarmee  hij 300 km/u haalt. De 800-volt batterij zorgt voor 50 kilometer volledig elektrische actieradius. Torque vectoring kan elk wiel apart aansturen om het vermogen op de gewenste hoek te leveren. Daarnaast sturen de achterwielen ook mee. Uiteraard gaan de twee deuren omhoog open, zoals dat bij een Koenigsegg hoort.

Bovendien zou de Koenigsegg Gemera heel veilig moeten zijn. De koolstofvezel monocoque is de eerste linie van verdediging bij ongelukken. Zes slimme airbags en zelfs Isofix moet de inzittenden veilig houden. Daarbij zijn er rij-assistenten, tractiecontrole, anti-slip en ABS. Koenigsegg is van plan slechts 300 exemplaren te bouwen van de Gemera voor een prijs richting de 1,5 miljoen euro, zonder Nederlandse belastingen. Christian von Koenigsegg noemt de Gemera ‘een compleet nieuwe categorie auto’s waar een extreme mega-auto een ruimtelijk interieur combineert met ultieme duurzaamheid.’

Reacties
  1. Jacco Goos zegt op 23 september 2020 om 22:14:

    Wat kost de gemera

  2. Joost zegt op 3 maart 2020 om 17:01:

    Net een supra

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws