Dit is waar de jacht naar de hoogste topsnelheid eindigt, aldus Koenigsegg. Hier laten ze de microfoon op de grond vallen. Dit is het laatste woord. Het samengebalde resultaat van alles wat ze ooit leerden over V-max. Dit is de Koenigsegg Jesko Absolut.
‘Het is de snelste Koenigsegg ooit gemaakt en dit bedrijf zal nooit proberen om een nóg snellere in serie gebouwde straatauto te maken. Nooit’, aldus het officiële persbericht. Nadat Bugatti de eerste was die de grens van 300 mph (480 km/u) doorbrak met de Bugatti Chiron Sport 300+, besluit Koenigsegg nu dus om uit de topsnelheidsring te stappen. Dan vraag je je natuurlijk af:
Hoe hard kan de Koenigsegg Jesko Absolut dan precies?
Dat zouden wij ook wel willen weten. Het merk noemt nog geen getallen. Ze plagen ons alleen een beetje. ‘Hoe snel? Dat zal moeten blijken. Als we afgaan op onze berekeningen en geavanceerde simulaties, wordt ie ongelooflijk snel.’
Dat geloven we best. De biturbo V8, die 8.500 tpm kan draaien, genereert minimaal 1.620 pk (op E85-benzine). Minder sterk dan de nieuwe plug-in hybride Gemera, maar dat is dan ook een heel ander soort beestje. Oprichter Christian von Koenigsegg zelf omschrijft de auto als ‘een ruimteschip voor op het land, vastbesloten om een onvoorstelbare snelheid te bereiken in recordbrekend tempo’.
De Jesko Absolut zou dus niet alleen de 486 km/u van de Bugatti voorbijstreven, en hij zou niet alleen de eerste productieauto zijn die de grens van 500 km/u gaat doorbreken. Hij maakt er een punt van dat ie bovendien sneller naar die regionen accelereert dan welke andere auto voor hem. Von Koenigsegg zegt tegen TopGear: ‘Volgens simulaties gaat ie ver voorbij ons doel van 500 km/u. De begrenzende factoren zijn banden, de locatie en gezond verstand. We bekijken momenteel hoe en waar we kunnen testen hoe hard hij echt kan.’
Straaljagerachtig
Om dit alles te bewerkstelligen, is de Koenigsegg Jesko Absolut opnieuw vormgegeven om de luchtweerstand omlaag te krijgen. De standaard Jesko wordt gedomineerd door zijn achtervleugel, goed voor veel downforce op de weg en het circuit. De Absolut lijkt meer op dat ene klassieke stukje supercarinspiratie: de straaljager. De lange achterkant en de dubbele vinnen zijn een knipoog naar de F-15 van de US Air Force.
De officiële luchtweerstandscoëfficiënt is 0,278, mede dankzij de afgedekte achterwielen (à la Jaguar XJR-9), lagere grondspeling en afgesloten luchtinlaten. Allemaal heel erg hogesnelheidsrecord-achtig, hoewel Koenigsegg er bizar genoeg op staat dat je met de Jesko Absolut ook gewoon boodschappen kunt doen. Volgens het merk is de auto ‘vriendelijk in het dagelijks gebruik’ en beschikt hij over een bruikbare bagageruimte.
Je kunt zelfs het dak gemakkelijker onder de voorkap opbergen dan bij de standaard Jesko, omdat de voorwielophanging van de Absolut compacter is. Hij is tevens wat toegeeflijker, aangezien de auto met minder downforce te maken heeft. Een grondige klus, dus – ze hebben niet alleen maar wat tape tussen de carrosseriepanelen geplakt.
Wat mag zoiets kosten?
Net als de topsnelheid blijft de prijs van de Koenigsegg Jesko Absolut voorlopig in nevelen gehuld. Dat geldt ook voor het aantal exemplaren dat het merk zal gaan bouwen. Wel weten we dat klanten ‘kunnen kiezen tussen de op het circuit georiënteerde Jesko en de Jesko Absolut’, wat zou betekenen dat je geen matchend stelletje kunt kopen, maar je voorkeur bij je bestelling al moet uitspreken.
TG heeft op 4 maart 2020 geschreven:
Dus misschien toch wel Koenigsegg.
Hennessy en SSC opgepast.
Wie zal de eerste zijn die 500km per uur aan tikt?