Koenigsegg feliciteert Bugatti met hun snelheidsrecord van 490 km/u en is gelijk zo vrijmoedig om de topsnelheid van hun eigen Jesko aan te stippen. De hogesnelheidsversie van de Jesko, hun eigen hypercar, zou hoger kunnen liggen dan 480 km/u, ofwel 300 mijlen per uur.
‘We willen hen feliciteren,’ zei een vertegenwoordiger van Koenigsegg tegen TopGear. ‘Het is een geweldige prestatie. Als de goedgekeurde productieversie van de Chiron sneller kan rijden dan 460 km/u – of 450 km/u in twee richtingen – dan stoot hij de Agera RS van de troon als de snelste productie-auto tot nu toe.’
Het was natuurlijk Koenigsegg dat het record in 2017 zette met de Agera RS. De testcoureur van Koenigsegg, Niklas Lilja, behaalde een gemiddelde in twee richtingen van 450 km/u op een afgesloten weg in Nevada.
Bugatti merkte op dat de Chiron 25 km/u sneller zou zijn geweest op een hoger gelegen plaats (zoals Nevada). De performance zou minder zijn door de ijlere lucht, maar de luchtweerstand ook. Bugatti koos voor het circuit van Ehra-Lessien, dat dichterbij de zeespiegel ligt.
De Koenigsegg Jesko moet de magische grens van 300 mijl per uur ook halen, beweert het merk. De Jesko is vernoemd naar de vader van de directeur, Christian von Koenigsegg. De tamelijk snelle verschijning is de opvolger van de recordverslindende Agera RS en is uitgerust met een 5,0-liter biturbo V8, die op E85 biobenzine 1.600 pk en 1.500 Nm produceert.
De Jesko van Koenigsegg aast op het record van Bugatti
‘We hebben het al gezegd en we zeggen het nogmaals: de nieuwe versie van de Jesko zal sneller kunnen rijden dan 480 km/u,’ vertelt vertegenwoordiger aan TopGear. ‘Dezelfde middelen die wij gebruikten bij de Agera RS, worden nu weer gebruikt. Bij de Agera RS hebben we de snelheid toen onderschat.’
Wanneer Koenigsegg een poging waagt, is nog niet bekend. Directeur van Bugatti, Stephan Winkelmann, heeft gezegd te stoppen met recordpogingen. In plaats daarvan wil hij zich richten op het ontwikkelen van speciale modellen.
Nieuwe rivalen voor Koenigsegg melden zich aan in de topsnelheidsrace. SSC met de nieuwe Tuatara en Hennessey met de Venom F5. Deze groep richt zich nu op Angelholm. Voor John Hennessey is zijn Zweedse rivaal het criterium in deze race.
‘Ze bouwen prachtige en snelle auto’s’, vertelt hij. ‘Wanneer de jongens van Angelholm uit zijn op een snelheidsrecord, dan doen ze dat op de juiste manier.’
Reacties