Als je duizenden auto’s per maand produceert, kun je er best een stel tegen de muur rammen voor een crashtest. De kosten daarvan smeer je dan uit over alle auto’s en dan valt het alles mee. Als je automerk Koenigsegg heet, ligt dat anders.

Vergelijk het met andere autobouwers en Koenigsegg huisvest in een piepklein fabriekje in Zweden. Er wandelen minder dan 200 medewerkers rond en het productieaantal ligt onder de 150. Nee, niet per jaar: in totaal. Je zou dus ergens kunnen verwachten dat Koenigsegg zijn crashtesten digitaal uitvoert. Of gewoon niet. Zeker met een Koenigsegg Regera met een prijskaartje van meer dan 2 miljoen euro. Ja, koolstofvezel is duur.

Maar dat is niet zo?

Maar koenigsegg levert nooit half werk. Het bedrijf maakt zijn eigen koolstofvezel. Ze bouwden ooit de eerste productieauto met velgen uit dat materiaal. Ze ontwikkelen hun eigen motormanagement, hun eigen infotainment-software, en ze waren de eersten die F1-accutechnologie toepasten in een straatauto.

Waarom zou je een Koenigsegg Regera crashtest uitvoeren?

De Koenigsegg Regera is 1.500 pk en 2.000 Nm sterk en in staat om in no-time 400 km/u te rijden. Dit alles met dank aan een 5,0-liter biturbo V8 en drie elektromotoren. Je wilt ook wel dat het een beetje veilig is met zulke snelheden. Daarom voert Koenigsegg wel degelijk crashtesten uit met de Regera. En ze slaan erop met een hamer. Check de video van Koenigsegg hieronder, inclusief dikke EDM-beat.

Koenigsegg Regera crashtest

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)