De Chinese fiscus wil een serieuze donatie als je een nieuwe auto importeert. Niet iedereen heeft daar zin in en daarom zijn er altijd mensen die proberen om een auto het land binnen te smokkelen. Door zulke praktijken staat er bijvoorbeeld een rits oude Mercedessen en BMW’s weg te kwijnen in de haven van Tiajin. Deze geconfisqueerde Koenigseggs mogen gelukkig nog binnen staan.

In 2019 legde de Chinese overheid beslag op een Koenigsegg Agera RS en een Regera. Beide auto’s waren illegaal het land binnen gekomen en staan sindsdien stil in een opslag van de douane. Het opvallende is dat de Chinese overheid ze (volgens VinWiki) al een paar keer heeft geprobeerd te verkopen, maar dat er tot nu toe niemand toehapte.

Er zijn wel al pogingen gedaan

Zo zou er een Duitse supercar-makelaar een poging hebben gewaagd en zijn er nog wat veilingen geweest. Op 18 augustus gaan ze allebei wederom onder de hamer. Goedkoop zijn ze niet, wat misschien een van de redenen is waarom niemand ze momenteel wil. Het eerste bod voor de Regera moet minimaal (omgerekend) 2,5 miljoen euro zijn. Voor de Agera wordt minimaal 2,1 miljoen verlangd.

Het grote probleem is dat je waarschijnlijk een tussenpersoon moet regelen. Iemand die in China woont, of een Chinees bedrijf, moet voor jou bieden. Ook moet je zorgen dat de auto’s op transport gaan. En hoewel de auto’s waarschijnlijk gloednieuw zijn, moet er het een en ander gebeuren. De Regera is een hybride, maar gezien de lange stilstand is de accu waarschijnlijk te ver ontladen.

Een andere Regera dan op de foto’s hierboven

De Regera is gespoten in de kleur Horizon Blue en lijkt daardoor erg veel op de demo van Koenigsegg zelf, die je hierboven op de foto’s ziet. Volgens het Koenigsegg Jesko Registry gaat het echter wel om een andere auto. De Agera RS is geleverd met enkel blanke lak om het koolstofvezel zichtbaar te houden. Daarnaast heeft ie rode accenten. Zou jij dit importavontuur aandurven?

De Regera

De Agera RS

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)