Pensioen vieren doen moderne LMP1-auto’s vaak in de kelder van een autofabrikant of onder een spotje in een museum. Heel zelden kom je deze Le Mans-auto’s uit de hoogste klassen in handen van een privépersoon tegen. Vandaag is zo’n zeldzame dag. Deze Audi R18 TDI uit 2011 staat nu te koop in Luxemburg. Dus als je nog een nieuw circuitspeeltje zoekt, moet je maar snel je spaarcentjes gaan tellen.
Hoe onderhoud je zoiets?
De Audi R18 TDI leverde het merk maar liefst vier Le Mans-overwinningen op. Deze specifieke dieselracer draagt chassisnummer 100 en deed nooit mee aan een race. Audi gebruikte hem om te testen en als reserveauto. Het is een van de zes overgebleven R18’s. Ooit bestonden er acht exemplaren. De R18 Ultra had nog geen hybride aandrijflijn. Daardoor is hij misschien minder strijdlustig, maar wel een stuk eenvoudiger om te onderhouden. Verkoper Art & Revs zegt dat ze nog wel ‘een ex-Audi Sport-ingenieur kennen die met plezier de auto vergezelt om de nieuwe eigenaar te ondersteunen’.
Make-over en restauratie
In 2013 kreeg deze Audi R18 een make-over om eruit te zien als een hybride LMP1-racer zodat hij kon verschijnen op persevenementjes. In 2018 bouwde Audi Sport de auto terug naar zijn originele staat, inclusief een volledige restauratie. Sindsdien staat deze R18 stil. De 3,7-liter V6 met 535 pk kan dus nog 10.000 kilometer rijden voordat hij voor de revisie moet. De bak gaat nog 7.000 kilometer mee. Volgens de verkoper is het de enige functionerende R18 ter wereld; de andere zijn onklaar gemaakt door Audi. De prijs? Op aanvraag, uiteraard.
Vraagje namens de buurman heeft op 9 maart 2021 geschreven:
Is ‘ie wel Euro6? Anders wordt het zo lastig in de stad en zo…