Wielen. We houden ervan. Het liefst vier, maar soms is twee ook prima, net afhankelijk van aan welk redactielid je het vraagt. Hetzelfde geldt voor zes wielen. We snappen het als je het onzin vindt en we snappen het ook als je van mening bent dat je dan beter meteen rupsbanden kunt installeren. Maar we snappen het ook heel erg als je dit supertof vindt. Je kijkt naar de Range Rover Commando 6×6, die zijn leven begon als een normale Land Rover met twee deuren.

In opdracht van een boomchirurg voegde het Britse bedrijf Carmichael & Sons twee wielen én twee extra deuren toe. Eerst werden de extra wielen niet aangedreven, maar later wel. Vaak werd de conversie uitgevoerd in opdracht van hulpdiensten, zoals blusdiensten bij vliegvelden. Het broertje van deze Commando 6×6 is bijvoorbeeld de Truck Fire-Fighting Airfield Crash Rescue 2 (TACR2), waarbij de extra as helpt om het gewicht van het bluswater te dragen.

Bij dit exemplaar plaatsten de bouwers een 5,7-liter V8 met zo’n 330 pk, wat geen overbodige luxe is met een gewicht van 2.200 kilo. Na een zwaar leven te hebben gehad als trouw werkpaard voor de boomchirurg, kwam de Range Rover Commando 6×6 in handen van een liefhebber die een luxer interieur installeerde en een zonnedak liet plaatsen.

Nu staat de Range Rover Commando 6×6 bij Tophat Classics te wachten op een nieuwe eigenaar. Hij moet 20.000 euro kosten, en dat is minder dan een Ford Focus of elektrische VW e-Up, om maar iets te noemen. Let wel: er zit nog wel wat werk aan.

Reacties

  • Bjorn heeft op 14 januari 2020 geschreven:

    I dont now why i am wending this but,I love to are this a behemoth on the in the netherlands

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)