Krachtigste compacte crossovers

Hoge hete hatchbacks, omdat warmte opstijgt

Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S
Mercedes-AMG GLA 45 S

Geen autosegment is verwarrender dan dat van de compacte crossovers. En dat maakt het samenstellen van een lijstje van de krachtigste compacte crossovers knap lastig. Het zijn vaak SUV’tjes op basis van hatchbacks die een paar centimeter opgekrikt werden en kunststoffen bescherming kregen, maar dan met een vreemde maatvoering. Audi biedt bijvoorbeeld een Q3 aan, wat je kunt zien als een hoge A3, maar ze hebben ook de Q2, die qua maatvoering bijna in hetzelfde segment zit. Hetzelfde geldt voor de Mercedes GLB, die zweeft ook ergens tussen wat segmenten in.

Duidelijke criteria stellen voor het lijstje van de krachtigste compacte crossovers is dan ook moeilijk, want wat tel je mee, en wat niet? Voor dit lijstje pakken we compacte crossovers die je koopt als je eigenlijk een hete hatchback zou willen, maar een nét iets hogere instap wilt – ook wel het J-segment (C) genoemd. Zo komen we bijvoorbeeld uit op de GLA van AMG, wat een hoge A-klasse is. Of de T-Roc R, een hoogpotige Golf. De Tiguan valt bijvoorbeeld af, omdat ie weer te groot is. Bekijk hieronder het lijstje van de krachtigste compacte crossovers.

Opel Grandland X Hybrid4 – 300 pk

Opel Grandland X Hybrid4Foto('s): Opel

0-100 in 6,1 seconden – 235 km/u

De Grandland X Hybrid4 is de snelste Opel van dit moment. Twee elektromotoren – eentje in de versnellingsbak en de andere tussen de achterwielen – voegen een flinke buts vermogen toe. Door het extra gewicht is de 0-100-tijd met 6,1 seconden wat aan de hoge kant. Andere compacte crossovers met 300 pk duiken namelijk onder de 5 seconden.

Audi SQ2 – 300 pk

Audi SQ2 roodFoto('s): Audi

0-100 in 4,8 seconden – 250 km/u

Naast de specificaties van een hete hatch pronkt de Audi SQ2 ook met een serieus heet-hatch-interieur. De stoelen krijgen een roodkleurige middenbaan, de handgrepen in de deur en de oh-sh*t-grepen op de middenconsole zijn rood en over het dashboard loopt nog een rode baan. Wil je een volwassener interieur, dan ga je voor de RS Q3.

Volkswagen T-Roc R – 300 pk

Volkswagen T-Roc RFoto('s): Volkswagen

0-100 in 4,8 seconden – 250 km/u

Waarom heeft het zo lang geduurd voor de Volkswagen T-Roc R op de markt kwam? Nou, VW heeft ons laten wachten omdat vrijwel alle Golf R-onderdelen moesten worden aangepast aan de grotere hoogte van z’n broer. Veel van de ontwikkeling van de T-Roc R vond plaats op de Nürburgring.

Mini Countryman John Cooper Works All4 – 306 pk

De Mini Countryman JCWFoto('s): Daimler

0-100 in 5,1 seconden – 250 km/u

Om ervoor te zorgen dat je met de Countryman JCW niet direct de berm in stuitert, monteert Mini een mechanisch sperdifferentieel voorop dat tot 39 procent spert. De carrosserie en de motorophanging werden allemaal verstevigd. Technisch lijkt hij erg op de Clubman JCW, wat een van de weinig hete station-hatchbacks is.

BMW X2 M35i – 306 pk

BMW X2 M35i willow springsFoto('s): BMW

0-100 in 4,9 seconden – 250 km/u

Er moest ruimte in het gamma worden gemaakt voor een nieuw M Performance-modelletje: de BMW X2 M35i. Deze krijgt geen zes-in-lijn, maar een 2,0-liter viercilinder. Wél met een volwassen 306 pk en 450 Nm. Hiermee zit de BMW X2 M35i in 4,9 seconden op de 100 km/u. Een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving zijn standaard.

Audi RS Q3 (Sportback) – 400 pk

Audi RS Q3 SportbackFoto('s): Audi

0-100 in 4,5 seconden – 250 km/u

Ondanks de druk van overheden om overal een hybride van te maken en Audi’s eigen trend om in elke auto een dieselmotor te hangen, komen de Audi RS Q3 en de RS Q3 Sportback met de vertrouwde 2,5-liter vijfcilinder in combinatie met een automaat. Net als in de RS 3 produceert de motor 400 pk en 480 Nm.

Volvo XC40 Recharge – 408 pk

Elektrische Volvo XC40 RechargFoto('s): Volvo

0-100 in 4,9 seconden – 180 km/u

Jazeker, een elektrische SUV. Op één lading rijdt deze XC40 tot 400 kilometer ver en de twee motoren produceren een systeemvermogen van 408 pk. De 0-100-tijd is 4,9 seconden en het is daarmee de snelst accelererende XC40 van dit moment. Een snellader stouwt de batterij in 40 minuten voor 80 procent vol.

Mercedes-AMG GLA 45 S – 421 pk

Mercedes-AMG GLA 45 S rijderFoto('s): Daimler

0-100 in 4,3 seconden – 270 km/u

De extra bodemspeling kost de Mercedes-AMG GLA 45 S een halve seconde van de 0-100-tijd, als je ‘m vergelijkt met de snelste A-klasse. Het bekende sprintje zit er nu in 4,3 seconden op, of in 4,4 seconden voor de GLA 45 zonder S. De topsnelheid is een ongewijzigde 270 km/u voor de snelste uitvoering en 250 voor de instapper.

Reacties
  1. H. De Waal zegt op 29 februari 2020 om 19:22:

    En wat kosten deze hoge hete hatchbacks van dit moment?

  2. […] Source link TopGear […]

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws