
We wisten al een tijdje dat deze dag eraan zat te komen, maar dat maakt het niet makkelijker. De Audi R8 is officieel dood. Of ja, technisch gezien weten we niet zeker of Audi plannen heeft om een volledig elektrische supercar te bouwen onder dezelfde naam, maar voor de échte R8 met verbrandingsmotor is het na twee generaties afgelopen.
TopGear was aanwezig om het einde van de R8 mee te maken. Audi zette de laatste auto in elkaar in de fabriek in Böllinger Höfe, vlak bij Stuttgart. De medewerkers van deze Audi-fabriek zullen vanaf nu alleen nog maar elektrische e-tron GT’s assembleren. Hierboven kun je alvast zien hoe de laatste ‘verstandige supercar’ van Audi ooit eruitziet.
Specificaties van de laatste Audi R8
Een puike manier om afscheid te nemen, toch? De laatste R8 is een ‘Performance quattro Edition’ met een atmosferische 5,2-liter V10-motor die 620 pk produceert. Niet echt wat je tegenwoordig ‘verstandig’ noemt. De R8 draagt de kleur Vegas Yellow, heeft bronskleurige 20-inch wielen en extra koolstofvezel onderdeeltjes aan de buitenkant.
De allerlaatste R8 gaat niet naar een speciale klant, maar naar Audi Tradition, waar hij een rustig leven zal leiden als museumstuk. Hopelijk starten ze hem af en toe nog eens om de V10 tot 8.700 tpm te revven. Wie nu nog een Audi R8 wil, kan bijvoorbeeld aankloppen bij Abt. Zij leveren samen met Scherer Sport een straatlegale LMS GT2-versie van de R8 die de Abt XGT heet. Kortgeleden kregen we de kans om deze Abt te testen; in TopGear Magazine 227, eind april in de winkel, lees je daar meer over.
Er kwam eerder al een ‘laatste R8’
Eigenlijk had de R8 hierboven niet de laatste moeten zijn. Audi vertelde eerder dat deze speciale versie van de R8 GT de laatste zou zijn. Maar toen de dood van de supercar werd aangekondigd, stroomden er massaal bestellingen binnen. Daardoor werden de gewone quattro en de achterwielaangedreven versies nog een paar maanden langer verkocht. Maar nu is het einde wel definitief aangebroken voor Audi’s supercar met verbrandingsmotor. Rust in vrede, R8. Het was een mooie, luidruchtige tijd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

Deze straatlegale RR01 van Rhino Racing kost maar 35.000 euro, maar er is een probleem

Vind je een F1-auto te winderig? Dan is deze Rodin FZero iets voor jou

Uitlaten van F1-motoren omgetoverd tot kunst

Autotest: Audi R8 5.2 FSI quattro Spyder

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback
