
We wisten al een tijdje dat deze dag eraan zat te komen, maar dat maakt het niet makkelijker. De Audi R8 is officieel dood. Of ja, technisch gezien weten we niet zeker of Audi plannen heeft om een volledig elektrische supercar te bouwen onder dezelfde naam, maar voor de échte R8 met verbrandingsmotor is het na twee generaties afgelopen.
TopGear was aanwezig om het einde van de R8 mee te maken. Audi zette de laatste auto in elkaar in de fabriek in Böllinger Höfe, vlak bij Stuttgart. De medewerkers van deze Audi-fabriek zullen vanaf nu alleen nog maar elektrische e-tron GT’s assembleren. Hierboven kun je alvast zien hoe de laatste ‘verstandige supercar’ van Audi ooit eruitziet.
Specificaties van de laatste Audi R8
Een puike manier om afscheid te nemen, toch? De laatste R8 is een ‘Performance quattro Edition’ met een atmosferische 5,2-liter V10-motor die 620 pk produceert. Niet echt wat je tegenwoordig ‘verstandig’ noemt. De R8 draagt de kleur Vegas Yellow, heeft bronskleurige 20-inch wielen en extra koolstofvezel onderdeeltjes aan de buitenkant.
De allerlaatste R8 gaat niet naar een speciale klant, maar naar Audi Tradition, waar hij een rustig leven zal leiden als museumstuk. Hopelijk starten ze hem af en toe nog eens om de V10 tot 8.700 tpm te revven. Wie nu nog een Audi R8 wil, kan bijvoorbeeld aankloppen bij Abt. Zij leveren samen met Scherer Sport een straatlegale LMS GT2-versie van de R8 die de Abt XGT heet. Kortgeleden kregen we de kans om deze Abt te testen; in TopGear Magazine 227, eind april in de winkel, lees je daar meer over.
Er kwam eerder al een ‘laatste R8’
Eigenlijk had de R8 hierboven niet de laatste moeten zijn. Audi vertelde eerder dat deze speciale versie van de R8 GT de laatste zou zijn. Maar toen de dood van de supercar werd aangekondigd, stroomden er massaal bestellingen binnen. Daardoor werden de gewone quattro en de achterwielaangedreven versies nog een paar maanden langer verkocht. Maar nu is het einde wel definitief aangebroken voor Audi’s supercar met verbrandingsmotor. Rust in vrede, R8. Het was een mooie, luidruchtige tijd.


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

Deze straatlegale RR01 van Rhino Racing kost maar 35.000 euro, maar er is een probleem

Vind je een F1-auto te winderig? Dan is deze Rodin FZero iets voor jou

Uitlaten van F1-motoren omgetoverd tot kunst

Autotest: Audi R8 5.2 FSI quattro Spyder

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
