
We wisten al een tijdje dat deze dag eraan zat te komen, maar dat maakt het niet makkelijker. De Audi R8 is officieel dood. Of ja, technisch gezien weten we niet zeker of Audi plannen heeft om een volledig elektrische supercar te bouwen onder dezelfde naam, maar voor de échte R8 met verbrandingsmotor is het na twee generaties afgelopen.
TopGear was aanwezig om het einde van de R8 mee te maken. Audi zette de laatste auto in elkaar in de fabriek in Böllinger Höfe, vlak bij Stuttgart. De medewerkers van deze Audi-fabriek zullen vanaf nu alleen nog maar elektrische e-tron GT’s assembleren. Hierboven kun je alvast zien hoe de laatste ‘verstandige supercar’ van Audi ooit eruitziet.
Specificaties van de laatste Audi R8
Een puike manier om afscheid te nemen, toch? De laatste R8 is een ‘Performance quattro Edition’ met een atmosferische 5,2-liter V10-motor die 620 pk produceert. Niet echt wat je tegenwoordig ‘verstandig’ noemt. De R8 draagt de kleur Vegas Yellow, heeft bronskleurige 20-inch wielen en extra koolstofvezel onderdeeltjes aan de buitenkant.
De allerlaatste R8 gaat niet naar een speciale klant, maar naar Audi Tradition, waar hij een rustig leven zal leiden als museumstuk. Hopelijk starten ze hem af en toe nog eens om de V10 tot 8.700 tpm te revven. Wie nu nog een Audi R8 wil, kan bijvoorbeeld aankloppen bij Abt. Zij leveren samen met Scherer Sport een straatlegale LMS GT2-versie van de R8 die de Abt XGT heet. Kortgeleden kregen we de kans om deze Abt te testen; in TopGear Magazine 227, eind april in de winkel, lees je daar meer over.
Er kwam eerder al een ‘laatste R8’
Eigenlijk had de R8 hierboven niet de laatste moeten zijn. Audi vertelde eerder dat deze speciale versie van de R8 GT de laatste zou zijn. Maar toen de dood van de supercar werd aangekondigd, stroomden er massaal bestellingen binnen. Daardoor werden de gewone quattro en de achterwielaangedreven versies nog een paar maanden langer verkocht. Maar nu is het einde wel definitief aangebroken voor Audi’s supercar met verbrandingsmotor. Rust in vrede, R8. Het was een mooie, luidruchtige tijd.


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

Deze straatlegale RR01 van Rhino Racing kost maar 35.000 euro, maar er is een probleem

Vind je een F1-auto te winderig? Dan is deze Rodin FZero iets voor jou

Uitlaten van F1-motoren omgetoverd tot kunst

Autotest: Audi R8 5.2 FSI quattro Spyder

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
