
Een auto de ‘Final Edition’ noemen, roept het vermoeden op dat het snel klaar is met het model. Stom als we zijn, gingen we ervan uit dat de Audi TT Final Edition, de laatste zou zijn. Natuurlijk niet, want Audi heeft een reden bedacht om nog een speciale TT uit te brengen. In Spanje worden 25 Audi TT’s verkocht ter ere van het 25-jarig bestaan van de coupé.
Drie generaties heeft de TT overleefd. Na zijn presentatie tijdens de autobeurs van Frankfurt in 1995 kwam het eerste productiemodel in 1998. Na een Roadster- en Quattro Sport-uitvoering kwam in 2006 een vernieuwde generatie die de eerste TTS en TT RS voortbracht. In 2014 presenteerde Audi de derde en laatste generatie van de TT. Als we eerlijk zijn, vinden we de eerste generatie nog steeds de leukste.
Geen RS voor de laatste Audi TT
Helaas kiest de Spaanse tak van Audi niet voor een van de sportievere versies van de TT. In wezen is de gelimiteerde TT de sterkste, normale versie. Hierbij krijg je 2,0-liter viercilinder lijnmotor die 245 pk en 370 Nm produceert. Het vermogen gaat naar alle wielen, 0 naar 100 km/u gaat in 5,1 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De laatste Audi TT staat op 20-inch velgen met een Y-patroon dat bestaat uit tien spaken. De 25 kopers kunnen kiezen uit drie kleuren voor de lak: Nogaro-blauw, Gletsjer-wit en Tango-rood. Vanbinnen zijn er genoeg onderdeeltjes die je eraan herinneren dat het een speciale uitvoering betreft. De laatste Audi TT kost 72.800. Voor dit bedrag krijg je ook een speciaal Audi-horloge en een koolstofvezel hoesje voor je sleutel. Zou dit dan wel het definitieve einde van de TT zijn?
Eén reactie op “Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Waarom komen jullie niet met een suv versie van de audi tt?