
Een auto de ‘Final Edition’ noemen, roept het vermoeden op dat het snel klaar is met het model. Stom als we zijn, gingen we ervan uit dat de Audi TT Final Edition, de laatste zou zijn. Natuurlijk niet, want Audi heeft een reden bedacht om nog een speciale TT uit te brengen. In Spanje worden 25 Audi TT’s verkocht ter ere van het 25-jarig bestaan van de coupé.
Drie generaties heeft de TT overleefd. Na zijn presentatie tijdens de autobeurs van Frankfurt in 1995 kwam het eerste productiemodel in 1998. Na een Roadster- en Quattro Sport-uitvoering kwam in 2006 een vernieuwde generatie die de eerste TTS en TT RS voortbracht. In 2014 presenteerde Audi de derde en laatste generatie van de TT. Als we eerlijk zijn, vinden we de eerste generatie nog steeds de leukste.
Geen RS voor de laatste Audi TT
Helaas kiest de Spaanse tak van Audi niet voor een van de sportievere versies van de TT. In wezen is de gelimiteerde TT de sterkste, normale versie. Hierbij krijg je 2,0-liter viercilinder lijnmotor die 245 pk en 370 Nm produceert. Het vermogen gaat naar alle wielen, 0 naar 100 km/u gaat in 5,1 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De laatste Audi TT staat op 20-inch velgen met een Y-patroon dat bestaat uit tien spaken. De 25 kopers kunnen kiezen uit drie kleuren voor de lak: Nogaro-blauw, Gletsjer-wit en Tango-rood. Vanbinnen zijn er genoeg onderdeeltjes die je eraan herinneren dat het een speciale uitvoering betreft. De laatste Audi TT kost 72.800. Voor dit bedrag krijg je ook een speciaal Audi-horloge en een koolstofvezel hoesje voor je sleutel. Zou dit dan wel het definitieve einde van de TT zijn?
Eén reactie op “Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Waarom komen jullie niet met een suv versie van de audi tt?