
Een auto de ‘Final Edition’ noemen, roept het vermoeden op dat het snel klaar is met het model. Stom als we zijn, gingen we ervan uit dat de Audi TT Final Edition, de laatste zou zijn. Natuurlijk niet, want Audi heeft een reden bedacht om nog een speciale TT uit te brengen. In Spanje worden 25 Audi TT’s verkocht ter ere van het 25-jarig bestaan van de coupé.
Drie generaties heeft de TT overleefd. Na zijn presentatie tijdens de autobeurs van Frankfurt in 1995 kwam het eerste productiemodel in 1998. Na een Roadster- en Quattro Sport-uitvoering kwam in 2006 een vernieuwde generatie die de eerste TTS en TT RS voortbracht. In 2014 presenteerde Audi de derde en laatste generatie van de TT. Als we eerlijk zijn, vinden we de eerste generatie nog steeds de leukste.
Geen RS voor de laatste Audi TT
Helaas kiest de Spaanse tak van Audi niet voor een van de sportievere versies van de TT. In wezen is de gelimiteerde TT de sterkste, normale versie. Hierbij krijg je 2,0-liter viercilinder lijnmotor die 245 pk en 370 Nm produceert. Het vermogen gaat naar alle wielen, 0 naar 100 km/u gaat in 5,1 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De laatste Audi TT staat op 20-inch velgen met een Y-patroon dat bestaat uit tien spaken. De 25 kopers kunnen kiezen uit drie kleuren voor de lak: Nogaro-blauw, Gletsjer-wit en Tango-rood. Vanbinnen zijn er genoeg onderdeeltjes die je eraan herinneren dat het een speciale uitvoering betreft. De laatste Audi TT kost 72.800. Voor dit bedrag krijg je ook een speciaal Audi-horloge en een koolstofvezel hoesje voor je sleutel. Zou dit dan wel het definitieve einde van de TT zijn?
Eén reactie op “Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

Waarom komen jullie niet met een suv versie van de audi tt?