
We moeten bekennen dat hier op de redactie vooral mensen zitten die het idee van kamperen heel leuk vinden, maar het zelden echt doen. En blijkbaar opereren we daarom op wat aannames. Zo dachten wij dat het heel goedkoop zou zijn om met een elektrische auto te gaan kamperen. Want je kiest gewoon een camping uit waar de stroom is inbegrepen in de prijs en dan laad je gratis je elektrische auto op. Gratis kilometers.
Waarschijnlijk was dit wel het geval toen de elektrische auto nog in opkomst was, maar tegenwoordig zou een camping failliet gaan aan de roedel Nederlanders die met een tentje achterin gratis komt laden. Campingspecialist ACSI meldt in een persbericht dat het ‘op de meeste campings inmiddels expliciet verboden’ is om een elektrische auto op de campingplek te laden. Dat kan best vervelend zijn als je met nog maar 10 procent lading in de accu aankomt. Je moet dan uitwijken naar een laadpaal.
Laadpalen bij campings kunnen duur zijn
Vorige maand kon je hier lezen dat laden aan de paal in het buitenland soms ineens heel duur kan zijn. Blijkbaar zijn er een hoop buitenlandse palen die kosten per minuut rekenen. Zo was er een Nederlander die 480 euro mocht aftikken. De ANWB denkt dat er opzet in het spel is: ‘Veel van de opvallend dure laadpalen staan in de buurt van campings en hotels. Deze lijken dus vooral bedoeld om te verdienen aan onwetende toeristen. Ze staan met name in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.’
Kun je niet laden op de camping?
Dit valt eigenlijk nog tegen, zo blijkt uit een onderzoek van ACSI. In Nederland heeft slechts 36,1 procent van alle campings een laadpaal. En daarmee zijn we gelijk koploper. In Duitsland vind je op slechts 15,4 procent van de campings een laadpaal, in Frankrijk 18,5 en in Italië op 24,3 procent van de campings. Misschien toch maar een huisje huren als je met de elektrische auto op vakantie gaat, en dan het snoer uit het badkamerraam in de auto stoppen?
Percentage laadpalen op campings (per land)
1. | Nederland | 36,1% |
2. | Luxemburg | 34,3% |
3. | Noorwegen | 32,9% |
4. | België | 31,9% |
5. | Kroatië | 30,4% |
6. | Zweden | 27,0% |
7. | Denemarken | 25,5% |
8. | Oostenrijk | 24,8% |
9. | Italië | 24,3% |
10. | Slovenië | 24,2% |
11. | Spanje | 21,6% |
12. | Frankrijk | 18,5% |
13. | Zwitserland | 16,6% |
14. | Verenigd Koninkrijk | 15,9% |
15. | Duitsland | 15,4% |
Ik ben al voor het tweede jaar op vakantie op een camping in Kroatië. Ik vermoed dat het niet verboden is om mijn Tesla op de camping op te laden, maar, om geen negatieve reakties te krijgen plug ik mijn auto s’nachts in en dat gaat prima. Mijn batterij blijft vol.
Op de laadpaal hoort als allereerste duidelijk zichtbaar te zijn wat de tarieven zijn. Dan blijven oplichters wel weg en is er meer concurrentie. Net als bij pompstations. Absurd dat dat überhaupt niet geregeld is.
Ik snap ook nog steeds niet waarom je bij een laadpaal met een laadpas niet betalen en niet gewoon kunt pinnen. Maar dit soort dingen komen wel, als elektrisch rijden nog meer ingeburgerd raakt.
Bij Tesla superchargers hoef je niks te doen. Inpluggen en na het laden uitpluggen. Het afrekenen gaat vanzelf.
En tijdens het laden kan je tot op de cent op het scherm volgen hoeveel het kost. Het is een perfect systeem. Jammer dat de bedenker iets minder perfect is.
Weet iemand al wat de laadpaal dichtheid in bijvoorbeeld de Bijlmer buurt is ?
Feit is onmiskenbaar dat zoals het nu doorgedrukt word meer dan nu 50% van de inwoners met eigen vervoer, niet in staat zullen zijn om op langere termijn hierover nog te kunnen beschikken.
Een mega verarming staat ons te wachten.
Wat een afgunst lees ik hier…waarom zou een EV rijder niet gewoon kunnen laden op een camping of een bungalowpark…
Waarom wel, waarom moet een EV rijder overal kunnen tanken? (En elke camping op investeringskosten jagen)
Ik vind dat de subsidie op alles wat met EV te maken heeft gelijk moet verdwijnen. De auto moet zichzelf in de markt prijzen. Daarbij is de geleverde elektriciteit lang niet altijd schoon en de productie en verwerking van de auto al helemaal niet… nog niet misschien maar zolang het woordje niet er staat blijft het vervuilen. Ik rijdt lpg en betaalme s heel aan wegenbelasting terwijl mijn uitstoot relatief schoner is dan elektriciteit uit een grijze centrale. Ik investeer al 40 jaar extra om lpg te kunnen rijden. Een EV rijder wordt beloont om zijn zogenaamde onbewezen duurzaamheid door subsidies. Rijden er al EV’s met meer dan 3 ton op de teller? Of is de ververstijd twee maal zo hoog omdat de accu het niet zolang trekt?… de toekomst zal het uitwijzen..
Als een EV op een camping niet mag opgeladen worden dan ook geen telefoons en geen elektrische fietsen.
Dan krijg je natuurlijk een heel ander verhaal.
Gewoon afzekeren met max 4A en het probleem is opgelost voor de campings
Jij hebt zeker nooit gekampeerd.
4A voor verlichting, koelkast, koffizetapparast en electrisch plaatje van 1000 of 1500 Watt.
Nee gewoon verbieden!
Ach je doet het tenslotte voor het milieu 🤔😜
Camping Mas Nou in Empuria Brava is voorzien van een laadpaal (2x) 11kw/u. De laadkaart kunt u krijgen via de receptie (€10 waarborg) en opladen doe je gratis. Dat is nog eens service hè.
Maar dan blijft de vraag wat een overnachting op de betreffende camping kost……
Daarom een phev. Met volle accu van huis weg en onder het rijden opladen als de accu te ver leeg raakt.
Nooit laadstress, elektrisch laden doe ik thuis wel weer.
Er zijn overal Tesla superchargers. Ik ga toch ook mijn benzine auto niet tanken op de camping.
Helemaal gelijk! Gewoon even instellen dat je met meer dan 10% wilt aankomen op je bestemming. Je komt toch ook niet aan met een lege benzinetank??
Precies, op vakantie straks stel ik in dat ik met ca. 30% aan wil komen. Dan heb ik altijd ruim voldoende om ergens een laadpaal te vinden.
Het is veel minder spannend als dat men doet vermoeden in dit soort verhalen.
ik ga graag kamperen maar breng het nog een stapje verder. ik heb v2l dus hoef helemaal geen stroom op de camping want dat heb ik zelf.. ook zijn er campings waar je helemaal je auto niet bij je tent of caravan mag parkeren. dan moet ik wel. maar je ev Laden op de camping is wel een beetje onzin.
Je electrische auto laden op de camping is behoorlijk a-sociaal!
Stel, je houdt thuis 6x per jaar nogal wat mensen in huis, bv voor een feest, verjaardag, of wat dan ook. Mogen al jouw gasten dan ook hun auto bij jou laden? Zonder te betalen voor de stroom en de voorwaarden die daarvoor nodig zijn? Zonder dat jij ooit bij hen gratis mag laden?
Ik vind het al raar dat alle electrische fietsen gratis mogen laden. Dat zijn er nogal wat.
Ik heb een gewone fiets, maar betaal nu al via de camping prijs toch ook mee voor al die electriciteitsafneners …..
Wat een dom mokkel ben jij? Blond? Ik heb nog nooit een tankstation op een camping gezien.
Kansloze reactie
Ook vakantiehuisjes hebben tegenwoordig vaak een verbod op opladen.
Je moet even opletten als je je auto gaat opladen. In het buitenland heb je vaker kleeftarieven dan in Nederland. Het voorbeeld van 480 euro was van een dom associal persoon en van vorig jaar. Moet je maar niet je auto meer dan 20 uur aan een laadpaal laten staan.
Ik heb de ervaring, dat ik gratis kon laden bij een hotel in Frankrijk. Ik heb nog nooit gehoord, dat ze je auto gratis voltanken.
Dom en associaal. Typische elektrisch rijder. Wil gratis laden of in ieder geval zonder accijnzen en verder een lage bijtelling.
Typisch electrische rijder? Als we zo beginnen ben jij zo’n typische petrolhead die jaloers is dat ie niet electrisch ken rijden.
Ik ben een petrohead maar jaloers ben ik niet hoor , mijn v8 is in een paar minuten vol en weer goed voor 1000 km .
V8 en nog zo traag als wat
Een klein p**meltje dus dat je er geheel irrelevant bij moet zeggen dat je een V8 rijdt.
Grappig, de camping waar ik nog wel eens langs kom heeft alle plaatsen achter een individuele meter hangen. Kortom je betaalt er gewoon voor, en de meeste campings hebben maar 10 ampère beschikbaar per plaats, laden gaat oon niet echt snel.