De manier waarop die wielen zijn gemaakt is waanzinnig, denken we, als we kijken naar de uitzinnige detaillering waarmee de velgen zijn gemaakt. ‘Moet lastig poetsen zijn.’ We vallen op onze knieën om onze neuzen erin te steken, en gaan dan op onze ruggen liggen om de vier kanonnen van uitlaten te kunnen zien en om het koolstofvezel gaas op de diffuser te kunnen bewonderen.
Op dat moment realiseert een van ons zich dat we ons niet bevinden op de promenade onder de Brooklyn Bridge om een nieuwe Lamborghini te bekijken, zoals onze ogen denken waar te nemen, maar in een klein vergaderzaaltje in een buitenwijk van de Engelse stad Coventry, en dat we worden omringd door belangrijke mensen die we pas net tevoren hebben ontmoet. Virtual reality is een wonderlijke zaak, ook omdat je er met zo’n dikke bril op ineens uitziet als een halvegare.
We zitten dus op onze knieën, geblinddoekt voor zes mannen, want toen we op de redactie research deden naar de voorwaarden voor goede retro, zei een van ons onverhoeds: ‘Zo moeilijk kan het toch niet zijn, wel dan?’ Dat ‘het’ sloeg op het opnieuw uitvinden van een automobiel icoon; we wilden iets uiterst begeerlijks een wedergeboorte laten beleven in de moderne tijd.
Lamborghini Countach-remake: een pittige uitdaging
We kregen geen groter designicoon bedacht dan de opa van alle automobiele pin-ups, de brandstof van puberale fantasieën. Dat is – en dat maakte ons klusje wel een beetje een uitdaging – een auto die zich in zijn zestienjarig bestaan omvormde van een minimalistische wig tot een kosmetisch-chirurgisch geholpen patiënt: de Lamborghini Countach.
De grap is dat we gelijk bleken te krijgen: het was inderdaad helemaal niet zo moeilijk. Je hebt alleen een paar kleurpotloden en papier nodig en die gooi je zo snel mogelijk in de dichtstbijzijnde prullenbak, zodat je je handen vrij hebt om te bellen met het team van Envisage – een automobiel atelier dat iedereen en alles kan helpen, wat je ook wenst of zoekt. Wil je iets laten ontwerpen of iets aan de techniek doen, wil je een concept uit laten voeren in klei of staal, wil je een auto produceren in een beperkte oplage of je eigen designteam op scherp zetten door ze van gezonde concurrentie te voorzien: Envisage regelt het voor je.
Klanten zijn onder meer Jaguar Land Rover, Bentley, Nissan en Volvo, kleine vissen uiteraard in vergelijking met het aan de haak slaan van de grote buit: een vaag idee en ontzettend weinig tijd kostend plannetje, komende van het wereldberoemde TopGear. Sorry voor de opschepperij. Maar hoe leuk zou het zijn als…
De specifieke eigenschappen opnieuw uitgevonden
Met weinig meer dan een kernachtig geformuleerde e-mail en een paar fotootjes die we vonden op Google – van de LP500S met vleugel en gekartelde wielkasten, niet van de overdreven LP5000 QV – ging een team van drie designers, Mike Mills, Aadil Hafiz en Jong Bean Kim, aan de slag om de specifieke eigenschappen van de Countach in de context van een moderne supercar te plaatsen.
Ze begonnen met potloodtekeningen, toen volgden er 2D-weergaven, waarbij elke ontwerper kwam met eigen oplossingen en ontdekkingen, bijvoorbeeld over wat te doen met de vierkante neus van de Countach, de inmiddels verboden pop-up koplampen, de onregelmatige wielkasten, de unieke dorpels die onder de auto zitten, het woest afgehakte achtereinde en het gebruik van compleet vlakke glasplaten.
Over sommige zaken bestond geen moment discussie (vier uitlaatpijpen, de vorm van de vleugel, de gaten in de velgen); andere zaken leidden bijna tot vuistgevechten (NACA-inlaten op de portieren, de boogvorm, het kas-achtige glas). Maar na twee weken van uithuilen en opnieuw beginnen, schetsen, overleggen met de wereldberoemde klant en het in 3D uitvoeren van het model met alleen de wielbasis en de hoek van de voorruit als basis voor de nieuwe Aventador, is er een resultaat.
Geslaagd of niet geslaagd?
Als jouw reactie enigszins iets wegheeft van de onze, dan zucht je bij het zien van de foto’s eens heel diep en wil je daarna even op de bank gaan liggen om het geheel te laten bezinken. Het resultaat bewijst overduidelijk dat als je het idee ‘retro’ met beleid en vakmanschap toepast, een ontwerp via een retrolens dus wel degelijk een potent wapen kan zijn.
Staat er al een nieuwe Aventador in de agenda, Lamborghini? Misschien moeten we het daar nog eens over hebben?
Reacties