Na zeventien jaar in productie te zijn geweest, werd de legendarische Countach vervangen door de Diablo, die bij introductie de snelste, meest geavanceerde en duurste Lamborghini ooit gebouwd was. De naam ‘Diablo’ was geïnspireerd op de wereld van het stierenvechten. De originele Diablo uit de 19e eeuw was een stier die naar verluidt meerdere uren tegen de beroemde toreador, El Chicorro, heeft gevochten. Diablo is ook het Spaanse woord voor duivel.
De Diablo, die in januari 1990 voor het eerst in Monaco werd tentoongesteld, verbeterde zijn illustere voorganger in alle opzichten en zette een nieuwe standaard in supercar-ontwerp. Marcello Gandini, de man die verantwoordelijk was voor de Lamborghini Miura en Countach, gaf de Diablo zijn vormen. De gelijkenis met de familie is dan ook duidelijk. De Diablo was laag, breed en agressief en behield de vleugeldeuren die voor het eerst op de Countach te zien waren.
Onderhuids bevond zich een stalen spaceframe-chassis, ontwikkeld op basis van de Countach, maar geconstrueerd met een vierkante doorsnede in plaats van ronde buizen en voorzien van ‘kreukelzones’ aan de voor- en achterzijde. Het gebruik van koolstofvezel composietpanelen, voor het eerst te zien in de Countach Evoluzione, werd uitgebreid in de Diablo gebruikt. Die bevatte ook een herziene ophanging die de beoogde toekomstige ontwikkelingen van vierwielaandrijving en actieve ophanging kon opvangen. Vergroot tot 5,7-liter voor de Diablo, kreeg de 48-kleppen V12-motor van Lamborghini voor het eerst brandstofinjectie, met een maximum van 492 pk bij 7.000 toeren. Van gelijke, zo niet grotere betekenis, ging het maximale koppel tot 580 Nm. Een verbetering van 55 procent ten opzichte van de Countach. Katalysatoren waren standaard, waardoor de aangepaste V12 wereldwijd aan de emissie-eisen kon voldoen.
Met meer vermogen en een lagere luchtweerstandscoëfficiënt dan de Countach, overschaduwde de Diablo gemakkelijk zijn voorloper, met een snelheid van meer dan 322 km/u tijdens de test. Wat nog belangrijker is, de acceleratie en topsnelheid zijn marginaal beter dan die van de Ferrari F40. Hoewel het een van de duurste auto’s ter wereld was, was de Diablo niet een limited edition-model zoals de laatste, maar een serieproductie-auto met een luxueus ingericht interieur dat de intentie van de ontwerpers weerspiegelt om een beschaafde Gran Turismo te produceren die zowel geschikt is voor stadsstraten en snelwegen als de racebaan. De vierwielaangedreven Diablo VT en Targa-achtige open Roadster-versies volgden al snel. ‘VT’ staat voor Viscous Traction, een verwijzing naar de koppeling in de aandrijflijn die het vermogen verdeelde tussen de voor- en achterwielen. Onder normale omstandigheden werden alleen de achterwielen aangedreven, maar als de tractie daar minder wordt, gaat tot 25 procent van het beschikbare vermogen naar de voorwielen.
Deze Diablo VT Roadster werd nieuw verkocht in Nederland en is altijd onderhouden door Hessing, de officiële Lamborghini-importeur op dat moment. We worden erop gewezen dat de carrosserie onlangs opnieuw is gespoten in een prachtige en originele Blu Scuro, terwijl het interieur van het lederen interieur van Champagne volledig is opgeknapt en de buitenkleur perfect aanvult. Met slechts 25.090 kilometer geregistreerd biedt deze weinig gebruikte Diablo VT Roadster het uitzicht op een werkelijk geweldige rijervaring voor de gelukkige volgende eigenaar.
Ben je klaar voor deze Lamborghini? Kom snel naar de showroom van Louwman Exclusive, of kijk voor de opties, de prijs en meer foto’s op de website van Louwman.
Motor
5.703 cc
V12
492 pk @ 7.000 tpm
580 Nm @ 5.500 tpm
Aandrijving
vierwielaandrijving
5v handgeschakeld
Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 335 km/u
Verbruik (gemiddeld)
24,9 l/100 km
Afmetingen
4.460 x 2.040 x 1.105 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.625 kg
100 l (benzine)
bagageruimte 140 l
Disclaimer: Dat je nu hier bij deze auto zit te kwijlen, wil niet zeggen dat niemand anders ’m al voor je neus heeft weggekaapt. Hoewel we het overzicht op deze site zo actueel mogelijk houden, geeft de site van Louwman Exclusive je het beste uitsluitsel daarover.