TopGear stapt net uit de Lamborghini Huracán. In TG nummer 109, dat halverwege juni uitkomt, lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Lamborghini Huracán
Uitvoering: een groene
Locatie: Ascari-circuit en omstreken, Zuid-Spanje
Weersomstandigheden: zonnig en warm

Wat reden we?
De opvolger van de meest succesvolle Lamborghini ooit: de geheel nieuwe Huracán.

Beviel het?
Zeer zeker, en dat moest ook wel: dit is een auto waarbij Lambo geen foutjes mag maken. De 14.022 Gallardo's die het merk in totaal verkocht, vertegenwoordigen meer dan de helft van de totale Lamborghini-productie (!) sinds de oprichting van het merk in 1963. Dat zijn nogal grote voetsporen voor de Huracán om in te treden. Daarnaast moet hij het opnemen tegen grootheden als de Ferrari 458 Italia en de McLaren 650S, en dan is half werk niet voldoende. De Huracán is dan ook van onder tot boven nieuw en anders. Het chassis is 10 procent lichter en 50 procent stijver dankzij een combinatie van koolstofvezel en aluminium. De besturing, de vierwielaandrijving, het onderstel en de bijbehorende elektronica zijn okselfris, en – misschien wel het belangrijkste – een zeventraps automaat met dubbele koppeling vervangt de antieke en schokkerige halfautomaat van de Gallardo. Hoewel de motor grondig herzien is, zal hij je in de basis bekend voorkomen: het is een 5,2-liter V10, opvallend genoeg zonder turbo's of andere trucjes. Hij levert 610 pk en maakt uiteraard het meest rugrilling-opwekkende geluid dat je je kunt voorstellen.

Nog bijzonderheden?
De Huracán weegt 1.422 kilo en scoort daardoor meer pk's per ton dan de Ferrari, hoewel nog altijd minder dan de 650S. Dat dit gelijk staat aan zinderende prestaties, hoeven we je vast niet uit te leggen: 0-100 km/u in 3,2 seconden, 0-200 km/u in 9,9 seconden en een top van 'meer dan 320 km/u'. De startprocedure in het gloednieuwe en strakke interieur is pure supercarmagie: klik het rode 'missile arm'-schakelaartje naar voren, onthul de kloppende startknop, druk erop en incasseer de blaf van de V10. Jaag 'm vervolgens naar het rode streepje bij 8.500 tpm, en je beleeft het pure, opzwepende gevoel dat alleen een atmosferische performance-motor je kan geven. De nieuwe versnellingsbak is heerlijk responsief en met de slimme vierwielaandrijving en uitvoerig doorontwikkelde stabiliteitssystemen (met drie accelerometers en drie gyro's, jet fighter style) kun je de grenzen van de Huracán relatief veilig aftasten. Het onderstel is bijzonder soepel en vergevingsgezind – wat vooral ook op de weg een heerlijkheid is – en de keramische remmen blijven ronde na ronde op de top van hun kunnen presteren. En hoewel je, na jaren lekker gemaakt te zijn met auto's als de Sesto Elemento en de Veneno, z'n carrosserie en interieur er misschien wat braaf vindt uitzien; in het echt is hij zo imposant en imponerend als je van een gifgroene Lambo zou verwachten.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Op termijn komen er ongetwijfeld weer een roadster, een lichtgewicht versie en allerlei andere speciale edities, maar voor nu is dit de enige echte Huracán. De Nederlandse prijslijst begint bij 262.398 euro, en ook daarmee valt ie netjes tussen de Ferrari 458 en de McLaren 650S in.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Lamborghini nam een gok door niet mee te gaan met de huidige turbo-trend, maar het resultaat drukt alle twijfel de kop in. De V10 is een meesterwerkje, met niet alleen genoeg kracht om de 458 en de 650S scherp te houden, maar bovendien meer dan genoeg hart en ziel om de rasechte Lamborghini-ervaring onvervalst over te brengen op de volgende generatie supercarkopers. Tel daar de fijne nieuwe transmissie, de fantastische dynamiek en de pientere voel-je-een-ware-rijgod-elektronica bij op, en je weet dat Lamborghini met deze Huracán een nieuwe hit in handen heeft.

Reacties