Lamborghini Huracán RWD is speels, niet dodelijk

Met nieuwe tractioncontrole tegen beruchtheid op Youtube

Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini met achterwielaadrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaadrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Foto('s): LamborghiniLamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Lamborghini met achterwielaadrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaadrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaandrijving
Lamborghini Huracan met achterwielaandrijving

Gallardo Valentino Balboni, dát was nog eens een naam. Uiteindelijk kreeg deze achterwielaangedreven Gallardo de naam LP550-2. De Huracán-versie, die tien jaar later kwam, kreeg het label LP580-2. Lamborghini versimpelt de boel en noemt de nieuwste drift-Lambo de Huracán Rear-Wheel Drive, of gewoon Lamborghini Huracán RWD. Heel simpel kijk je naar de gefacelifte versie van de vorige Huracán RWD, op basis van de Huracán EVO.

Hij krijgt met 610 pk zo’n 30 pk meer dan zijn voorganger en dat komt nog altijd van de turboloze 5,2-liter V10, die tot 8.000 tpm klimt. De Lamborghini Huracán met achterwielaandrijving is met 1.389 kilo een gezonde 33 kilogram lichter dan de 4WD-versie. Toch doet hij er 0,4 seconden langer over om van 0 naar 100 km/u te komen, alsnog maar 3,3 seconden. Als je daar over zeurt, mis je volgens Lamborghini het punt. ‘Ondanks zijn capaciteiten focust de Huracán EVO RWD zich niet op topsnelheid of records op het circuit’, vertelt het automerk.

Hij is bedoeld om lol mee te hebben op de weg. De Lamborghini Huracán met achterwielaandrijving heeft een opnieuw geijkt traction-controlsysteem, waarschijnlijk om te voorkomen dat de auto meteen berucht wordt op Youtube als hij voor het eerst verschijnt op een Cars & Coffee. Hij heeft nog steeds launch control dat gebruikmaakt van de enige mogelijke transmissie-optie: een zeventraps automaat met flippers aan het stuur.

Lamborghini met achterwielaadrijvingFoto('s): Lamborghini
Lamborghini Huracán Evo (links) en Evo RWD (rechts)

Lamborghini belooft een nieuw design, zowel aan de voor- als de achterkant van de auto. Maar je moet er wel bijna een vergrootglas bij pakken om het verschil te kunnen zien. De voorbumper is bijvoorbeeld iets simpeler. De kleur die je hier ziet, Giallo Belenus, is ontworpen om de veranderingen uit te lichten. Die wijzigingen kun je zelf proberen te vinden in de bovenstaande foto (de RWD staat rechts). Je krijgt standaard 19-inch banden met lichtmetalen velgen. Optioneel kunnen 20-inch velgen de keramische remmen onderdak bieden. De prijs? Zonder belastingen kost hij 159.443 euro in Europa. In Nederland gaat het dan al snel richting de 290.000 euro. Maar het scheelt toch weer met de Huracán met vierwielaandrijving, die 310.833 euro kost.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws