In 1978 ging het merk Lamborghini failliet en kwam onder het bewind van de Italiaanse overheid, waarna de broers Mimran in 1980 het bedrijf voortzetten. Zij gingen aan de slag met nieuwe modellen, waarvan de LM 002 het bekendst is. Maar ook de Silhouette werd aangepakt om een voor een breder publiek bereikbaarder model op de markt te zetten. Dat werd de Jalpa, die in 1981 op de Autosalon van Genève werd getoond. Overigens samen met de LM 001 – een prototype van de LM 002. In 1982 startte de productie van de Jalpa, die tot 1988 werd gebouwd, al melden sommige bronnen tot 1991.

De Jalpa was niet echt vernieuwend, want sterk gebaseerd op de Silhouette, die weer een upgrade van de Urraco was. Desalniettemin was de Jalpa wél succesvol. Bertone tekende de aangepaste carrosserie, op aanwijzing van Giulio Alfieri die in dienst van Lamborghini was getreden. De V8-motor werd iets vergroot en het concept van het targa-dak bleef gehandhaafd. De motor was na lichte aanpassing ook geschikt voor de Amerikaanse markt – daar leverde het blok 250 pk, in Europa 255 pk.

410 verkochte Lamborghini Jalpa’s. Of 420, kan ook

De eerste modellen werden geleverd met bumpers en luchtinlaten in zwart plastic. In 1984 werden ze leverbaar in de kleur van de carrosserie. Optioneel kon je de Jalpa uitrusten met een gigantische achterspoiler.

In totaal werden er 410 Jalpa’s verkocht (Lamborghini zelf spreekt van 420 stuks, dus ook dat zou zomaar kunnen). Waarmee het model op dat moment na de Urraco de best-verkochte Lamborghini ooit was. In 1987, toen de broers Mimran het bedrijf hadden verkocht aan Chrysler, trok de nieuwe leiding van Lamborghini de stekker uit de Jalpa. Het bedrijf kreeg een financiële injectie om nieuwe modellen te ontwikkelen. Hoewel er een gapend gat in tijd tussen de modellen zit, zou je kunnen zeggen dat de Gallardo, die in 2003 op de markt kwam, eigenlijk de opvolger van de Jalpa is. Overigens wordt de Jalpa soms ook Jalpa P350 genoemd, of Jalpa P3500.

Er zijn twee Jalpa’s zonder dak bekend, die de fabriek maakte als prototype nadat eerst Bertone een ‘onofficieel’ prototype bouwde met de naam Athlon. De prototypes van Lamborghini zelf tellen we niet mee in het totale productieaantal. Naar het schijnt zijn beide prototypes later verkocht aan de zoon van Ferruccio, Tonino, die ze wilde restaureren voor zijn museum.

Omdat er flink wat Jalpa’s zijn verkocht, zijn de prijzen alleszins schappelijk: voor 80.000 euro heb je er eentje. De prijzen voor echte topexemplaren kunnen echter oplopen tot zo’n anderhalve ton.

Waar komt de naam Jalpa vandaan?

In dit geval weer van stieren. De Jalpa zou een Spaans ras van (vecht)stieren moeten zijn. Ze komen in ieder geval niet uit de stamboom van Miura-stieren, want die laat geen sub-ras of ondersoort zien met de naam Jalpa.

Productieaantal

410

Productieperiode

1981-1988 (of 1991)

Specificaties Lamborghini Jalpa

3.485 cc V8

255 / 250 pk

0-100 km/u in 6,0 s

top 249 km/u

Modellen

Prototype (1 stuks, maar feitelijk een Silhouette)

Jalpa (410 stuks)

Jalpa Spyder (2 stuks als prototype)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)