De eerste instap-Lambo, de Lamborghini Urraco liep al vrij vlot op z’n laatste benen. De concurrentie zat ook niet stil en dus moest er een opvolger voor de kleine Lambo om aansluiting te zoeken bij nieuwe klanten. Want er was geld nodig. Oprichter Ferruccio Lamborghini was sinds 1974 geheel uit de onderneming gestapt, en in 1976 hing het bedrijf aan een zijden draadje. Er werd getracht een samenwerking met BMW op te zetten, voor de bouw van de M1. En de onderneming probeerde ook opdrachten binnen te halen voor het bouwen van militaire voertuigen. Wat later resulteerde in de LM 002. Maar echt van de grond kwam dat allemaal niet. Uiteindelijk werd de Silhouette in 1976 op de Autoshow van Genève aan het publiek getoond.

De auto was een kleine evolutie van de Urraco, met vergelijkbare maten en prestaties. Maar nu met een wat meer richting de Countach toegesneden design, met scherpe hoeken en vierkantige wielschermen. Om de Amerikaanse markt wat gerichter te bedienen, maakte Carrozzeria Bertone – ook nu weer de ontwerpers – er een targa van. Twee dakpanelen boven het hoofd van de inzittenden zijn uitneembaar en passen achter de voorstoelen.

De motor van de Lamborghini Silhouette bleef onveranderd

De motor werd rechtstreeks overgenomen uit de Urraco P300. Dus ook met 250 pk en een top van 260 km/u. Men spreekt trouwens hier en daar ook wel over de Silhouette P300 als naam, maar dat doet Lamborghini niet. En er is geen ander model van de Silhouette. Het aluminium blok ligt met nagenoeg alle toebehoren bijna in het midden van de auto, net achter de voorstoelen.

Helaas, de Silhouette werd geen succes. De auto was in Amerika alleen via het grijze circuit leverbaar door de strenge eisen. En de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid lieten te wensen over. Uiteindelijk werden er slechts 53 Silhouettes gebouwd, waarvan het laatste exemplaar niet werd verkocht. Want die werd gebruikt als basis voor het prototype van z’n opvolger, de Jalpa. Van die 53 auto’s zijn er dertien rechtsgestuurd, en in totaal zijn er nu nog zo’n 31 stuks bekend. Wat ‘m tot een zeldzame verschijning maakt.

Dat ie zeldzaam is, zie je ook terug in het huidige aanbod. Je vindt ze nauwelijks en als je er eentje tegenkomt, dan gaan de prijzen al snel de 2,5 ton voorbij. Vreemd genoeg is er in 2010 nog eentje door veilinghuis Sotheby’s verkocht voor 60.500 dollar. Dus of ze zijn enorm hard gestegen in prijs, of er was op dat moment weinig belangstelling voor.

Waarom de naam Silhouette?

Ook dit Lamborghini-model kreeg niet de naam van een vechtstier mee. Maar waar de naam Silhouette dan wel vandaan komt, is niet bekend. Waarschijnlijk werd deze vooral gekozen vanwege het ‘internationale’ karakter. Belangrijk voor de aspiraties van Lamborghini op de Amerikaanse markt destijds.

Productieaantal

55

Productieperiode

1976-1979

Specificaties Lamborghini Silhouette

2.995 cc V8

250 pk

0-100 km/u in 6,5 s

top 260 km/u

Modellen

Prototype (2 stuks)

Silhouette (53 stuks, waarvan 1 later als prototype dient voor de opvolger)

Reacties

  • Martin heeft op 11 december 2021 geschreven:

    Beste Topgear redactie,

    Erg leuk dat jullie een stukje schrijven over de Lamborghini Silhouette. Dit is een onbekende en daardoor ook een ondergewaardeerde auto. Weinig autoliefhebbers hebben deze auto ook in levende lijve gezien, want hij is extreem zeldzaam. Er zijn veel auto liefhebbers die deze auto niet eens kennen en er zijn maar weinig mensen die weten hoe de ontstaansgeschiedenis van deze auto in elkaar zit. Zo dus ook de redactie van Topgear. Zorg dat je de de literatuur raadpleegt of neem anders contact op met iemand die wel weet hoe het zit met achtergrond informatie van een bepaalde auto.

    Mvg. Martin Roest

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)