Door het gebrek aan echt groot succes voor de Islero bleef dat model slechts twee jaar in productie, om te worden opgevolgd door de Lamborghini Jarama. Daarmee werd het klassieke GT-design van de 350 GT, 400 GT en Islero losgelaten en sloeg Lamborghini meer de Gandini-weg in. Hij was de ontwerper van designhuis Bertone die ook al de radicale Miura en een tikkie vreemde Espada tekende. De Jarama lijkt daarom ook meer op de Espada, maar in iets bravere vorm, voor een breder publiek.

De Jarama werd in 1970 gelanceerd, naast de Miura en de Espada, en kun je zien als de meest toegankelijke GT van Lamborghini op dat moment. Nog steeds bleek de 4,0-liter V12, die tot dan toe in alle modellen werd gebruikt, ruimschoots te volstaan om de auto heerlijke prestaties mee te geven. Natuurlijk tweakte Lamborghini die V12 continu, en in de Jarama levert het blok 350 pk. In 1972 wordt de Jarama S (ook bekend als Jarama GTS) geïntroduceerd en die krijgt 15 pk meer. Naast wat motorische aanpassingen en kleine veranderingen aan de carrosserie en het interieur. De S werd ook weer leverbaar met Chryslers TorqueFlite-automaat die eerder al in de Espada werd gemonteerd.

Interview over de Lamborghini Jarama

In een interview met het Britse magazine Thoroughbred & Classic Car, in 1991, zegt Ferruccio Lamborghini dat de Jarama zijn favoriete model was. Hij reed er zelf eentje, die in het Lamborghini-museum te bewonderen is. ‘De Jarama is de perfecte mix tussen de Miura en de Espada’, aldus Ferruccio. Toch waren de verkoopresultaten van de Jarama niet heel succesvol. Hoewel dat relatief is, want de zeer succesvolle Espada werd ook nog steeds verkocht.

In 1972 bouwde testrijder Bob Wallace een Jarama S om tot rallyauto – ook wel bekend als de Jarama Bob of Jarama RS. Hij pompte het vermogen op tot 380 pk. En hij verving een groot deel van de onderdelen en carrosserie om ’m lichter te maken (min 300 kilo) en paste nogal wat aan om ermee te kunnen crossen. De auto nam nooit deel aan officiële wedstrijden, dook op in Saoedi-Arabië en werd naar verluidt in 1990 gerestaureerd in Engeland. In 1996 werd de ‘Bob’ voor bijna 50.000 dollar verkocht aan een Duitser die ’m nu nog schijnt te hebben.

Als je nu een Jarama wilt kopen, dan zul je zien dat ze behoorlijk goed verkrijgbaar zijn. Vanaf 125.000 euro vind je redelijke exemplaren, de heel goede doen al snel 200.000 euro.

Waarom de naam Jarama?

De Jarama is vernoemd naar de rivier Jarama in midden-Spanje, en dat is weer het gebied waar de Miura-stieren worden grootgebracht. Jarama is trouwens ook een circuit in de buurt van Madrid, maar daar is de auto dus niet naar vernoemd.

Productieaantal

328

Productieperiode

1970-1976

Specificaties Lamborghini Jarama

3.929 cc V12

350 pk

0-100 km/u in 7,0 s

top 246 km/u

Modellen

Jarama (176 stuks)

Jarama S (1972-1976, 365 pk, top 260 km/u, 152 stuks)

Jarama Rally (1972, 380 pk, top 270 km/u, 1 stuks)

 

Reacties

  • Bob Hoogenboom heeft op 26 september 2021 geschreven:

    Heb in 1976 een Jarama bij de fabriek gekocht. Een geweldige auto. Goede wegligging en een heerlijke V12 met 6 dubbele Webers en een versnellingsbak waarmee je voor je plezier schakelde. Gebruikelijke snelheid was voor mij in die dagen 220, 230 k.p.u. en gebruikte hem dagelijks. Ik had een goede verstandhouding met de directeur van Lamborghini , mede omdat ik samen met mijn broer eigenaar en constructeur waren van het eerste eerste Nederlandse F1 team BORO.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Bob Hoogenboom Reactie annuleren

(verplicht)