Heiligschennis of een grotere verbetering? Daar twijfelden wij ernstig aan bij het zien van deze Lamborghini Huracán met Honda-motor. Dat iemand voor de grap een keer een Lamborghini-motor in een Honda lepelt, is humor. Maar waarom zou je het andersom doen? Ja, leest het goed. Ondanks dat je hersenpan gewoon zuurstof krijgt, besluit je om een Honda-blok in een Lamborghini te monteren. Toch is dat hetgeen wat hier gebeurd is.
Het is ook niet dat er een Honda NSX motor in een oude Urraco wordt gelepeld. De auto in kwestie is een Lamborghini Huracán. Zoals jullie wellicht al weten heeft een Lamborghini Huracán altijd een atmosferische V10-motor. De minst krachtige had 580 pk en de krachtigste had 640 pk. Ook de raceversie (de Super Trofeo en Super Trofeo EVO) hebben een atmosferische V10.
Langeafstands-racer
Nou, niet allemaal dus. Het exemplaar dat je op deze pagina ziet, rolde wel de fabriek uit met een V10. Deze is echter vervangen door een modale viercilinder van Honda. Waarom zou je dat doen? Dat gaan we je uitleggen. De auto is van PSC Motorsport, het raceteam van Lamborghini in Thailand. Die wilden meedoen met een 25 uurs endurance-race en de Huracán Super Trofeo komt daar niet voor in aanmerking vanwege diens enorme motor.
Maar met een andere motor kan het dus wel. Het is ook niet de minste Honda-motor, overigens. Het betreft de K20C, de motor die je kunt vinden in het vooronder van de Honda Civic Type-R van de FK8-generatie. Het blok is niet helemaal standaard: er is een carbon luchtinlaat en de inlaatspruitstukken zijn afwijkend. Ook heeft de motor unieke software. Anderzijds is er een restrictor voor de turbo.
Hoeveel power heeft deze Lamborghini met Honda-motor?
Het maximumvermogen ligt op 350 pk op de wielen. Ter referentie, de Civic Type-R levert 320 pk op de krukas. Het maximumkoppel ligt ook veel hoger: 500 Nm in plaats van 400 Nm. De motor is gekoppeld aan de Lamborghini-transmissie. Wel zijn de overbrengingsverhoudingen aangepast op het karakter van de nieuwe motor. Het chassis is nog helemaal origineel Lamborghini.
Lees ook: Deze Honda S2000R heeft de motor van een Civic Type R
Nog een voordeel van de nieuwe motor is dat deze veel lichter is. Het scheelt dik 100 kilo. Ook is het zwaartepunt nu lager. Ook niet onbelangrijk voor een langeafstandsracer is dat een 2,0-liter viercilinder aanzienlijk zuiniger is dan een 5,2-liter tiencilinder. Een ander belangrijk aspect is de toegenomen betrouwbaarheid. Nadelen? Als we eerlijk moeten zijn: het geluid. Een V10 klinkt toch iets beter.
Joepie heeft op 4 januari 2025 geschreven:
In ieders geval een stuk betrouwbaarder.
Nare collega heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Slim, een beetje in de geest van de Castrol Supra die pas competitief was toen ze er een 2 liter 4-cilinder in bouwden.
FrankyR heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Thailand, haha!
In dat land kan bijna alles op het gebied van automotive!
Talloze Nissan Shapiro’s die worden omgebouwd tot een Skyline … Honda Civic’s met gigantische Turbo … Of een Isuzu Pickup diesel met vier … 4 turbos!
Het Thaise “carguy scène” sla ik veel hoger aan dan die van Japan.
Ruchuda heeft op 4 januari 2025 geschreven:
He, die race is verreden op 3 kilometer van waar ik woon.
Een flauwe vent heeft op 4 januari 2025 geschreven:
Hé, jouw reactie heb ik gelezen terwijl ik op de pot zat.
Floris heeft op 4 januari 2025 geschreven:
En ik de jouwe weer terwijl ik op de pot zit👍😆😂🤣