
Gisteren kon Lamborghini ‘m al niet meer geheim houden, maar de details van de ultralichte Sesto Elemento ontbraken nog. Gisteravond, op VAG’s traditionele pre-party in Parijs, is ie officieel gepresenteerd.
De Sesto Elemento is niet, zoals lang werd vermoed, de opvolger van de Murciélago. Het is een vierwielaangedreven studiemodel op basis van de Gallardo, dat dankzij eindeloze lappen koolstofvezel, al dan niet versterkt met kunststof, slechts 999 kilo weegt. Zelfs de velgen zijn van het hippe goedje gemaakt, en stoelen heeft de Sesto Elemento niet; alleen wat zitkussens in de carrosserie. Je verstelt de pedalen en het stuur.
De motor is een bekende: de V10 met 570 pk en 540 Nm. Waar deze echter een seconde of vier nodig heeft om een ‘normale’ Gallardo van 0 naar 100 te sturen, gebeurt dat bij de Sesto Elemento in slechts 2,5 seconden. Inderdaad, zo snel als een Veyron, maar dan zonder 24 cilinders en vijftien radiateurs. Dit alles dankzij een pk-gewichtsverhouding van 1,75 kg/pk; dat zijn motorfietswaarden.
Gewicht besparen is de toekomst, aldus Lamborghini, want als studieconcept geeft de Sesto Elemento aan welke richting hun toekomstige modellen uit zullen gaan. Klinkt goed, wat jullie?
Meer van TopGear


TopGear Lamborghini Special: nu uit!

Lamborghini: unieke one-offs

Lamborghini Sesto Elemento

Lamborghini Sesto Elemento komt

Uitgelicht: Lamborghini Sesto Elemento

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer
