
Gisteren kon Lamborghini ‘m al niet meer geheim houden, maar de details van de ultralichte Sesto Elemento ontbraken nog. Gisteravond, op VAG’s traditionele pre-party in Parijs, is ie officieel gepresenteerd.
De Sesto Elemento is niet, zoals lang werd vermoed, de opvolger van de Murciélago. Het is een vierwielaangedreven studiemodel op basis van de Gallardo, dat dankzij eindeloze lappen koolstofvezel, al dan niet versterkt met kunststof, slechts 999 kilo weegt. Zelfs de velgen zijn van het hippe goedje gemaakt, en stoelen heeft de Sesto Elemento niet; alleen wat zitkussens in de carrosserie. Je verstelt de pedalen en het stuur.
De motor is een bekende: de V10 met 570 pk en 540 Nm. Waar deze echter een seconde of vier nodig heeft om een ‘normale’ Gallardo van 0 naar 100 te sturen, gebeurt dat bij de Sesto Elemento in slechts 2,5 seconden. Inderdaad, zo snel als een Veyron, maar dan zonder 24 cilinders en vijftien radiateurs. Dit alles dankzij een pk-gewichtsverhouding van 1,75 kg/pk; dat zijn motorfietswaarden.
Gewicht besparen is de toekomst, aldus Lamborghini, want als studieconcept geeft de Sesto Elemento aan welke richting hun toekomstige modellen uit zullen gaan. Klinkt goed, wat jullie?
Meer van TopGear


TopGear Lamborghini Special: nu uit!

Lamborghini: unieke one-offs

Lamborghini Sesto Elemento

Lamborghini Sesto Elemento komt

Uitgelicht: Lamborghini Sesto Elemento

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Binnenkort kun je heel betaalbaar op vakantie binnen Europa zonder auto of vliegtuig
