Lancia had gewoon eventjes wat tijd voor zichzelf nodig. Na het roemloze vertrek uit Europa zou je het snel willen bestempelen als een noodlijdend merkje, maar in thuisland Italië verkocht Lancia vorig jaar mooi even 41.000 Ypsilons. Dat is meer dan heel Kia in Nederland verkocht – en dat is slechts één model. Een solide basis voor een rentree.

Want zeker is, Lancia komt terug naar Europa. Moederbedrijf FCA fuseerde wat jaartjes geleden met PSA en het nieuwgevormde Stellantis besloot al snel dat het charmante automerk weer de grens over moest. Het merk was dus niet dood, ook al dacht iedereen dat. Hoe ook, de Lancia Pu+Ra HPE is het eerste studiemodel van het gereanimeerde automerk. De auto moet een indruk geven van wat we kunnen verwachten.

Update: We hebben met de eerste nieuwste Lancia gereden, lees hier de review van de Lancia Ypsilon

HPE kennen we al

Lancia stoft voor het nieuwe model de afkorting HPE af. In de jaren zeventig betekende die afkorting High Performance Estate, maar nu staan de letters voor High Performance Electric. Slim gevonden. De letters Pu+Ra staan voor Pure en Radical. Of gewoon Puur en Radicaal, dat past ook wel. Laten wij ‘m gewoon Pura noemen. Makkelijker ook.

De Lancia is een ‘constante dialoog tussen het verleden en de toekomst’. En inderdaad, je ziet elementen van de Stratos, maar ook van de Aurelia en Flaminia. Zelfs de kleur is een knipoog naar de oude lakkleur Azzurro Vincennes. Een soort blauw. Liefhebbers zullen elementen van de oude grille ook wel herkennen in de neus.

Voor het interieur, dat onder een enorme glazen koepel zit, haakte Lancia het Italiaanse meubelmerk Cassina aan. Het is een beetje een cliché, maar het interieur moet aanvoelen als een woonkamer. Zo zit er tussen de stoelen een soort kleine koffietafel en ook de zetels zelf zouden niet misstaan in een zithoek. Natuurlijk zijn er een hoop duurzame materialen gebruikt.

De toekomstplannen van Lancia

Leuk zo’n studiemodel, maar laten we het vooral ook even hebben over de concrete plannen. Deze Lancia Pu+Ra HPE ga je nooit in het echt zien. In 2024 moet er wel een gloednieuwe Lancia Ypsilon verschijnen die als hybride en als volledig elektrisch model komt. Vanaf 2026 zal elke nieuwe Lancia volledig elektrisch zijn, en in 2028 schrapt het merk alle benzinemotoren uit het gamma. Op dat moment keert ook de Lancia Delta terug als volledig elektrisch model.

Aangezien dit studiemodel de designrichting aangeeft voor de komende tien jaar, mag je ervan uitgaan dat de nieuwe Ypsilon en Delta eigenzinnige modelletjes zullen worden met genoeg elementen uit het verleden. We kijken ernaar uit.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)