
De vlag hangt uit bij Lancia. Het Italiaanse merk presenteert vandaag de Lancia Ypsilon HF, de Rally 4 HF en maakt bekend dat er twee nieuwe modellen onderweg zijn: de Delta en de Gamma. Om het feestje helemaal compleet te maken, vertelt Lancia ook maar meteen dat de toekomstige Delta en Gamma ook HF-uitvoeringen krijgen.
Maar eerst over de Ypsilon HF. Dat is de auto in de galerij die (helaas) niet de Martini-kleurstelling heeft. Een tijdje terug liet Lancia al het nieuwe HF-logo zien waar het bekende olifantje op prijkt. Nu is dat olifantje dus voor het eerst te zien op de Ypsilon HF. Om de kleine hatchback wat sportiever te maken, is het onderstel verlaagd en is de spoorbreedte wat groter. Verder kijkt de Ypsilon HF wat bozer dan de standaardversie en heeft ie een’gespierder uiterlijk’, volgens Lancia.
Specificaties van de Lancia Ypsilon HF
Anders dan de basis-Ypsilon is er (voorlopig) geen hybride optie en is de Lancia Ypsilon HF altijd een EV. De elektromotor zorgt voor 240 pk (de standaard Ypsilon heeft 156 pk) waarmee een sprintje van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden moet kunnen (8 seconden in de gewone Ypsilon). Wat de actieradius is en de topsnelheid is, weten we nog niet. Tegen mei van volgend jaar hoopt Lancia dat je de performance-Ypsilon kunt bestellen. Prijzen van de HF horen we later.
De Lancia Ypsilon Rally 4 HF
In tegenstelling tot de andere nieuwe Ypsilons heeft de rallyauto alleen een 1,2-liter driecilinder turbomotortje. De krachtbron zorgt voor 212 pk. Voor nog meer rallygevoel is er een handbak en een mechanisch sperdiff. Het vermogen gaat trouwens naar de voorwielen. Daardoor is de Ypsilon geschikt voor rallyteams in de 2WD-kampioenschappen. Daarnaast gaat de Ypsilon Rally 4 HF meedoen aan de Group 4-klasse in het WRC.
Meer van TopGear


Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Dit is wanneer de Lancia Ypsilon naar Nederland en België komt, en wat hij (ongeveer) gaat kosten

Waarom de nieuwe Lancia Ypsilon een tafeltje in het interieur heeft

Dit is de nieuwe Lancia Ypsilon en (bijna) alles wat je erover wilt weten

Zo ziet de nieuwe Lancia Ypsilon eruit (die ook naar Nederland komt)

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Waarom Lancia een olifantje als logo gebruikt voor het nieuwe performancelabel

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
