
Naast de elektrische hatchbacks van Opel, Fiat, Abarth, Citroën en Peugeot kun je straks nóg een kleine EV van Stellantis kopen. Lancia maakt zich klaar voor de hergeboorte van het merk met de nieuwe Ypsilon, allereerst in eigen land. De eerste landen buiten de Italiaanse grenzen waar je een nieuwe Lancia kunt kopen, zijn Nederland en België. We vroegen aan moederbedrijf Stellantis waarom wij deze eer krijgen en wat we straks gaan betalen voor de Ypsilon.
In de eerste helft van dit jaar moeten er 70 nieuwe Lancia-dealers opengaan in Europa. Daarvan komen er tien in België en zes in Nederland. Waarom mogen juist deze zestien dealers als eerste de auto gaan verkopen? ‘Nederland heeft en grote fanschare, het merk is nog altijd geliefd’, vertelt de woordvoerder van Stellantis aan TopGear Nederland. ‘Daarnaast is elektrisch rijden hier al in een verder stadium dan in andere markten.’ Voor België geldt bovendien dat er veel Italianen wonen.
Update: We hebben met de eerste nieuwste Lancia gereden, lees hier de review van de Lancia Ypsilon
Wanneer komt de Lancia Ypsilon naar Nederland en België?
Een exacte datum die je kunt omcirkelen op de kalender in het kleinste kamertje van je huis, die hebben we helaas nog niet. Nederlanders en Belgen moeten dus nog heel even geduld hebben met hun bestelling. Ergens halverwege dit jaar staat de nieuwe Ypsilon bij de Nederlandse dealers. Die kun je trouwens in Zwolle (de eerste die zijn deuren opent), Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven.
Wat betaal je in Nederland en België voor de Lancia Ypsilon?
Net als bij de releasedatum vertelt Stellantis nog niet wat de exacte prijs is van de Ypsilon. Wel krijgen we een goede indicatie. ‘Het is een premiumauto, dus naar alle waarschijnlijkheid wordt hij iets boven de Peugeot [e-208] gepositioneerd’, zegt de woordvoerder. Die auto kost in Nederland minimaal 36.470 euro en in België 35.815 euro. Het ligt in de lijn der verwachting dat de prijs van de Ypsilon onder de 40.000 euro zal blijven. Dat zou betekenen dat hij ruimschoots binnen de SEPP-regeling valt. Ook in België moet het met de subsidie op de basisauto wel goedkomen; daar moet een EV minder dan 40.000 euro kosten om in aanmerking te komen voor een aankooppremie van 5.000 euro.
Eén reactie op “Dit is wanneer de Lancia Ypsilon naar Nederland en België komt, en wat hij (ongeveer) gaat kosten”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Waarom de nieuwe Lancia Ypsilon een tafeltje in het interieur heeft

Dit is de nieuwe Lancia Ypsilon en (bijna) alles wat je erover wilt weten

Zo ziet de nieuwe Lancia Ypsilon eruit (die ook naar Nederland komt)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Deze Kimera K39 is een ode aan een rally-Lancia en doet mee aan Pikes Peak in 2025

Lancia is nu echt terug: Hoe rijdt de nieuwe Ypsilon? (review)

Lancia wil terug in de rallysport, maar wel onder één voorwaarde

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Das het leuke van EV’s.
Zelfde onderstel & techniek met plenty variaties naar ieders smaak op het merk van je keuze.
In de toekomst zullen de prijzen nog verder dalen en de winst marges zelfs nog toenemen voor de fabrikant, door de hoge volumes. EV’s gaan de economie redden, das een betere keuze dan een wereld oorlog zoals nu stilaan wordt op aangestuurd.