Het is een van de wedlopen uit de auto-industrie waar je waarschijnlijk niet veel van gehoord hebt: de strijd om de eerste te zijn met laserkoplampen. Audi dacht in 2014 de eerste te zijn met de Audi R8 LMX, maar BMW besloot toen snel aan acht klanten alvast de i8 te leveren met de lasertechniek. En zo was BMW toch een maandje eerder. Je zou verwachten dat de felle koplampen tien jaar later wel in betaalbaardere modellen zouden zitten, maar in plaats daarvan lijkt de techniek te sterven.
Forbes kondigde eerder deze maand de terminale toestand aan van de laserkoplampen. Het is niet alsof de techniek niet goed werkt of ingehaald is door andere techniek. Volgens BMW zijn laserlampen tien keer feller dan normale ledverlichting. Volgens Audi schijnen de laserkoplampen twee keer verder dan normale ledkoplampen. Snel verblind zul je niet worden door deze felle koplampen: ze dimmen automatisch als ze een tegenligger zien.
Nu kun je de koplampen nog bestellen op de Audi Q7 en de Q8. BMW levert de verlichting nog op de 4-serie Gran Coupé en de X7. Maar volgens Forbes sterft de techniek bij deze auto’s. De schuld ligt bij de Amerikaanse wetgeving, want daar komt de techniek niet goed van de grond. In het kort komt het erop neer dat de mooie techniek niet meer de moeite waard is. BMW zegt bovendien dat de nieuwste generatie matrix-ledlampen niet hetzelfde bereik haalt, maar het licht wel beter verdeeld.
Waarom mogen de felle lampen niet in de VS?
Tien jaar geleden, toen de laserlampen voor het eerst verschenen, was de techniek sowieso illegaal in de VS. Daar mogen koplampen een sterkte hebben van 150.000 candela. In Europa is dat 430.000 candela. Na jarenlang lobbyen werd de wetgeving in de VS aangepast, maar niet genoeg. Laserlampen waren toegestaan, maar ze mochten nog maar 250 meter ver schijnen. Hier schijnen ze 600 meter ver. En dan heeft het eigenlijk geen zin om dure laserlampen te monteren.
Hoe werken laserkoplampen van Audi en BMW?
BMW legt uit hoe de laserlampen werken: ‘De lens is gevuld met gele fosfor, een substantie die reageert op intens licht. Zodra het laserlicht in de lens wordt weerkaatst, reageert het [licht] met de gele fosfor, wat op zijn beurt een helder, zeer intens wit licht creëert.’ Op de website van Audi staat een soortgelijk verhaal. En hoewel de lasertechniek bij Bimmer uitsterft, wordt de techniek steeds populairder bij compacte beamers. Je weet wel: projectoren om thuis films te kijken.
Joost heeft op 19 september 2024 geschreven:
Een andere reden is mogelijk de kosten van dergelijke lampen, de verzekeraars worden er niet blij van.
Ronnie heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Klinkt meer als een (high-power) LED lamp, geen laser.
Hanz heeft op 31 augustus 2024 geschreven:
Je hebt het fosfor lens gedeelte gemist?