Een bekend Engels gezegde adviseert om je bij de concurrentie te voegen wanneer je ze niet kunt verslaan. Een misschien nog beter advies is om de concurrentie te kopen wanneer de tegenstander te sterk voor je is. Dat is wat Stellantis (het moederbedrijf van onder andere Fiat, Peugeot, Jeep en Opel) doet met de concurrentie uit China.
Stellantis kocht vorig jaar 21 procent van de aandelen van het Chinese concern Leapmotor voor 1,5 miljard euro. Samen richtten de twee bedrijven Leapmotor International op, waarmee ze auto’s van het Chinese merk in Europa willen gaan verkopen. Stellantis is voor 51 procent eigenaar van dit nieuwe bedrijf en noemt Leapmotor het vijftiende automerk van het concern.
Deze deal werd in oktober van vorig jaar gesloten, en nu is bekend welke auto’s naar Europa komen. Dit jaar nog moeten de T03 en de C10 verschijnen. De T03 is de kleine witte auto op de foto. Deze auto wordt al in China verkocht. Daar heeft hij een 95 pk sterke elektromotor en een batterij die volgens de WLTP zorgt voor 280 kilometer aan actieradius. De prijzen beginnen in China omgerekend bij zo’n 8.500 euro. De Dacia Spring mag zijn borst natmaken.
De C10 is een SUV die in China leverbaar is als EV en als EV met range-extender. Beide versies hebben een elektromotor met 232 pk en 320 Nm. Bij de range-extender zorgt een benzinemotor voor een totale actieradius van 1.190 kilometer. De EV haalt 410 of 530 kilometer, afhankelijk van de batterij. De C10 met range-extender kost omgerekend minimaal 17.500 euro in China en de EV 16.564 euro.
Kan Leapmotor concurreren met Dacia?
Het is lastig zeggen wat de auto’s in Europa moeten gaan kosten. Chinese merken schijnen de marges voor Europa nogal op te schroeven, maar mogelijk moeten er ook nog aanpassingen gedaan worden om typegoedkeuring te krijgen. Dus een C10 voor nog geen 20.000 euro zien we niet snel gebeuren. De T03 zou zomaar onder de 20.000 euro kunnen duiken, net als de Dacia Spring.
De twee bedrijven hopen dat de twee modellen deze zomer door de EU-certificering komen. Daarna mogen de T03 en C10 in de verkoop via de bestaande verkoopkanalen van Stellantis. Het kan dus zijn dat er dit jaar nog een Leapmotor in je lokale Fiat-dealer staat. Eind 2024 of begin 2025 moeten er nog twee modellen komen. Nog wat later wil Leapmotor zich ook in andere segmenten begeven. Zo heeft het merk ook de C01: een elektrische sedan die je ook kunt kopen met een range-extender.
Mas heeft op 7 mei 2024 geschreven:
China rijk en sterk maken,zin in bami ga naar de lokale Chinees.Of willen de mensen ook Chinees of Russisch leren.
KOOP LOKAAL!!!!
Bartje heeft op 6 mei 2024 geschreven:
In Nederland komt er nog een partij oneigenlijke belasting onder de noemer BPM bij. Waardoor ook deze auto waarschijnlijk voor de doorsnee automobilist weer een rib uit het lijf kost.
Mike heeft op 4 mei 2024 geschreven:
Deze auto’s staan in Barcelona al in de showroom .