
Bij supercars is het vaak hetzelfde liedje. Bij de introductie slaan we steil achterover vanwege het snelheidspotentieel. Daarna is het altijd even een tijdje wachten. Vervolgens wordt de prijs verhoogd en de introductiedatum uitgesteld. Zeker bij kleine fabrikanten is dit het geval. Vaak belanden de ooit zo briljante plannen in de prullenbak. Bij de Tesla Roadster zit het net even iets anders, alhoewel de levering van die auto nog niet gestart is.
Tesla is namelijk geen kleine fabrikant meer op dit moment. De Amerikaanse autobouwer heeft diverse fabrieken – de zogenaamde Gigafactories – in de VS, Duitsland en China. En ondanks dat de verkopen ietsje teruglopen op het moment, verkoopt Tesla nog altijd meer dan een miljoen auto’s per jaar. Het is dus geen kleine autobouwer meer. Toch staat de Tesla Roadster niet bij de Tesla-stores.
Levering van Tesla Roadster ietsje uitgesteld
De auto werd acht jaar geleden geïntroduceerd, destijds als een soort concept car die in productie zou gaan. Als je kijkt naar de Model S en Cybertruck, zien we dat Tesla altijd behoorlijk vasthoudt aan het primaire ontwerp. Ze gaan dus niet te veel aanpassen voor het productiemodel, ook al weten we niet wanneer deze komt. Aanvankelijk stond de levering voor de Tesla Roadster gepland voor 2020. Het zal je zijn opgevallen dat Tesla die doelstelling niet gehaald heeft.
Het is de bedoeling dat ie er gaat komen, want op de website van Tesla is het nog altijd mogelijk om een pre-order te plaatsen voor de Roadster. Sterker nog, het is zelfs mogelijk om een aanbetaling te doen. Daar kwamen de dames en heren van Carscoops achter. Het is echter ook superrelevant voor al onze Nederlandse TopGear-lezers, want ook in Nederland is dat het geval.
Wat kost een reservering dan?
Je kunt naar de site van Tesla gaan en een reservering plaatsen. Daarvoor moet je twee aanbetalingen doen. De eerste is er eentje van 4.000 euro. Die moet je direct overmaken. Dat kan met een creditcard of via iDeal. Gek genoeg is er geen optie om met PayPal te betalen (Tesla-oprichter Elon Musk was namelijk ook een van de oprichters van die betaaldienst). Na die betaling moet je binnen 10 dagen nog een bedragje betalen, namelijk ter hoogte van 39.000 euro, dus 43.000 in totaal.

Lees ook: Tesla Roadster is ’nog beter’ dan zijn prototype
Dat is inclusief verwijderingsbijdrage én inclusief BPM. Dat laatste lijkt ons onwaarschijnlijk, tegenwoordig betaalt men ook over een elektrische auto BPM. Nu gaat het om een basis-bedrag van 667 euro. De verwachte basisprijs is zo’n 200.000 euro, afhankelijk van koers en inflatie. Door de inflatie sinds 2017 ligt een hogere prijs voor de hand. Wanneer de Tesla Roadster levering van start gaat, is nog niet bekend. Projecten als de Cybertruck kregen voorrang, vandaar dat we moesten wachten.
Het zou me niks verbazen als dit luchtfietserij is om weer even te proberen positieve aandacht voor Tesla te creeëren.
Ik verwacht er sowieso weinig van; de praktijk laat zien dat er nauwelijks animo is voor EV sportwagens. Zelfs Porsche worstelt er mee.
Je kan hier grappen over maken maar dit zegt alles over de problemen die Tesla heeft als het om auto ontwikkeling gaat. Dit is al door vele experts benoemd als één van de grootste problemen van het bedrijf.