Tesla: 'Nürburgringtijd Model S is mogelijk 7:05'

En dat is 37 seconden sneller dan de Porsche Taycan

Tesla Model S vs Porsche 911 R
Tesla Model S nurburgring graph
Tesla Model S nurburgring graph
Porsche Taycan op de Nurburgring
Porsche Taycan op de Nurburgring
Tesla Model S vs Porsche 911 R
Tesla Model S nurburgring graph
Tesla Model S nurburgring graph
Porsche Taycan op de Nurburgring
Porsche Taycan op de Nurburgring

Zijn we het wedstrijdje ver plassen rond de Nürburgring al zat? Met wat geluk is dit het laatste bericht van deze maand. Tesla deelde gisteren voor het eerst zelf iets over de rondetijden van de aangepaste Tesla Model S. Volgens de gegevens van de tests (zie grafieken bovenin) is momenteel een tijd van 07:20 mogelijk. Volgende maand komen ze terug en denken ze dat een tijd van 07:05 mogelijk is.

Dat zou een fenomenale 37 seconden sneller zijn dan de Porsche Taycan. We zeggen heel nadrukkelijk ‘zou’ en niet ‘is’, want tot op heden zette de Tesla Model S met Plaid-aandrijflijn nog geen officiële rondetijd neer. Bovendien zou een snelle rondetijd nu ook een loze overwinning zijn. De Tesla Model S waarmee het merk nu rond de Groene Hel rijdt, is geen productieauto.

Wat moet Tesla doen voor een officieel record?

De Tesla Model S die in 7 minuten en 5 rond de Nordschleife rijdt, moet een productiemodel zijn om het record af te pakken van Porsche. Die plannen zijn er, maar pas voor volgend jaar. Het kan natuurlijk zijn dat ze het productiemodel al finaliseren voor die tijd en zo toch het record pakken. Tot die tijd blijft Porsche op zijn troon zitten.

‘Het is een start. We verwachten dat deze rondetijden verslagen worden door het daadwerkelijke productiemodel van de Model S Plaid met zeven stoelen, die in productie gaat rond oktober/november volgend jaar’, tweet Elon Musk zelf als reactie op het onofficiële nieuws dat de Model S in 7 minuten en 23 seconden een rondje deed over de Nürburgring.

Porsche kan snel terugslaan

Volgens Car & Driver zette Porsche het ronderecord voor de snelste elektrische vierdeurs op de Nürburgring in een Taycan Turbo, niet in een snellere Turbo S.  Beide modellen hebben 625 pk, maar de Turbo S heeft een overboostfunctie met 761 pk en 1.050 Nm. Bovendien krijgt de snelste versie een tweetraps transmissie op de achteras.

Volgens Ringheld Misha Charoudin was ‘Porsche bezig met rondetijden voor een Super Panamera en rolden ze voor de grap de Taycan uit voor één ronde. Zonder moeite was het goed genoeg voor een record. Dus mocht het nodig zijn, zullen ze heel snel en eenvoudig terugkomen voor een nieuw record’.

Tesla Roadster moet snelste auto rond de Ring ooit worden

De Plaid-aandrijflijn die Tesla nu test in de Model S, moet ook naar de nieuwe Tesla Roadster komen. Deze elektrische tweezitter krijgt drie motoren, schiet in 2,1 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid hoger dan 400 km/u. Volgens Elon Musk wordt dit de snelste auto op de Nürburgring ooit.

Overigens is Tesla momenteel al een winnaar. Met twee auto’s en een handjevol tweets van Elon Musk bivakkeert Tesla al twee weken in de headlines van de automedia. Bijna geen enkel ander (non-)Nürburgringrecord pakte zo veel publiciteit als deze.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws