TopGear: Je lijkt oprecht dolenthousiast. Je wekt niet de indruk het alleen vanwege de contractuele verplichtingen te doen.
Lewis Hamilton: Ik ben gek op auto’s voor op de weg. Al heel lang zeg ik tegen Mercedes: ‘Waarom maken jullie niet eens een échte auto? Ik bedoel, je hebt natuurlijk de AMG-sportauto’s, maar ik heb het over een supercar. Waarom bouwt Ferrari wél supercars? Wij kunnen betere auto’s maken dan zij. Onze F1-auto is beter dan die van hen. Waarom bouwen jullie niet iets wat zó iconisch is dat Mercedes erdoor naar een andere stratosfeer wordt getild?’ Dat zeg ik al zo’n tien jaar, en uiteindelijk zijn ze aan de slag gegaan, echt te gek. En ook dat ik zelf bij de ontwikkeling betrokken ben geweest.
TG: Heb je enig idee in welk opzicht zijn prestaties anders zullen zijn dan die van een Formule 1-auto? Uiteraard is hij zwaarder, maar hij heeft ook meer tractie. Bovendien zal hij bij hoge snelheden minder luchtweerstand hebben omdat er minder neerwaartse kracht nodig is.
LH: Dat zou van mijn kant allemaal speculeren zijn, napraten van dingen die ik gehoord heb, geklets.
TG: Oh, maar speculeer eens wat…
LH: Nou, om te beginnen het geluid. In dit ding gas geven en opschakelen, dat is adembenemend. En hij is flink breed, hij heeft nogal forse banden. Heb je de bandenmaat gezien? Hij zal echt waanzinnig snel van z’n plek komen. Vooral als er launch control op komt te zitten. En hij gaat heel gestroomlijnd worden, superstrak.
Ik krijg steeds de vraag: ‘In hoeverre is deze auto te vergelijken met een Formule 1-auto?’ Geen auto ter wereld is te vergelijken met mijn Formule 1-auto. Vanwege het gewicht, de aerodynamica, de positie van de bestuurder, de kick.
Maar áls er iets een beetje in de buurt komt, dan zal dit het zijn. Vanwege het geluid en door de toegepaste technologie. Ik denk dat het echt een auto zal worden waar mensen van uit hun dak gaan.
TG: Op het podium zei je ook dat dit eindelijk eens goed wordt aangepakt. Wat bedoel je daarmee?
TG: Nou, ik denk dat er in het verleden weleens mensen simpelweg een Formule 1-motor in een normale auto hebben geplaatst, en dat werkt gewoon niet. Het waren eigenlijk waardeloze bakken, half werk. En er is natuurlijk geen enkel Formule 1-team, of geen autofabrikant, die echt de technologie van een Formule 1-motor in een gebruiksauto heeft toegepast. Zelfs de transmissie van deze auto is gebaseerd op wat wij in onze Formule 1-auto gebruiken, maar die hoeft het maar zes races uit te houden. Deze auto zal vele malen meer kilometers moeten kunnen rijden.
TG: Maar wij rijden niet zo hard als jij.
LH: Tja, klopt. Nou ja, Duitsers op de Autobahn – sommige mensen misschien. En de neerwaartse kracht van deze auto moet ook nogal indrukwekkend zijn.
TG: Er zit actieve aerodynamica op die jij nu niet mag gebruiken.
LH: Ja.
TG: Men heeft jou gevraagd om mee te helpen bij de ontwikkeling. Heb je daar nog tijd voor, en wat heb je tot nu toe kunnen bijdragen?
LH: Nou, ik help uiteraard met het ontwikkelen van de motor. Alles wat met de drivability te maken heeft. Toen we in 2014 een nieuwe motor kregen, wisten ze niet hoe ik ermee zou rijden. Op de baan hebben we toen alles afgesteld. Het vermogen zat in een bepaald toerenbereik, en dat wilde ik anders. Terugschakelen, al die aspecten van hoe hij rijdt – en niemand anders dan ik kan dat. Met de computer en simulaties lukt het niet om alles af te stemmen op mijn rijgedrag en op de betreffende situatie. Uiteraard is dit de beste motor – met deze motor hebben we de beste resultaten behaald.
TG: Hoe anders werd het voor jou toen ze met die nieuwe motoren kwamen? In hoeverre veranderde dat jouw manier van rijden?
LH: Het was héél anders. De auto was zwaarder. Het was niet te vergelijken. Ik had de middelen, maar ik moest erachter komen welke daarvan ik nodig had, dus het was zeer zeker een grote verandering ten opzichte van daarvoor.
Hij reageerde subliem op het gaspedaal, en daarnaast heb je bijvoorbeeld in Monaco de lagere versnellingen eigenlijk niet nodig. Normaal gesproken spring je in een V8 en moet je terug naar z’n twee of één, terwijl je in deze auto z’n drie of vier kunt gebruiken. Daardoor is de tractie beter, terwijl je ook de beschikking over het volle koppel hebt. Echt, een waanzinnige hoeveelheid koppel in de hoge versnellingen.
Dus met deze auto, met vierwielaandrijving, zul je duizelingwekkend snel kunnen optrekken.
TG: Wat betreft uitstoot en dergelijke zal hij uiteraard wat andere specificaties hebben, maar het motormanagement heeft in de basis opvallend veel overeenkomsten met dat van jouw F1-auto uit 2015.
LH: Ja, 2015. Wat het ontwerp van de auto betreft, dat doen de jongens allemaal helemaal zelf. En voor deze auto vroegen ze om wat aanwijzingen.
TG: Wat verwacht jij van een auto voor op de openbare weg? Ik bedoel, je hebt er nogal wat.
LH: Het geluid is een heel, heel belangrijk aspect. Het geluid is eigenlijk het hart van de auto. Dat is waar je, volgens mij, verliefd op wordt. En dan natuurlijk de belijning. Het onderstel. Wat betreft het gevoel, dat is iets subjectiefs.
TG: Maar een auto die gemaakt is om jóú te laten genieten, kunnen wíj daar ook van genieten?
LH: Het ligt eraan wat voor soort bestuurder je bent. In wat voor auto’s rijden jullie meestal?
TG: Nou, we rijden in alles wat getest moet worden, maar het zijn allemaal auto’s voor op de weg. Sommige zijn snel, soms rijden we ze op een circuit. Maar ons niveau is onbeschrijflijk veel lager dan het jouwe.
LH: Goed, maar het idee is om Formule 1 te combineren met een auto voor op de weg waar je iedere dag in kunt rijden. Dat is hun echte doelstelling. Dus jullie kunnen er zeker in rijden.
Maar het is een ongetemd beest. Je hebt hem gehoord. Ik denk niet dat ik ooit een auto heb gehoord met een mooier geluid. Binnenin klonk het echt heel hard, geweldig. Ik had het gevoel dat ik in de pitbox stond. Waanzinnig.
TG: Waardoor precies kreeg je dat pitsgevoel?
LH: Het is het geluid. De zindering en het geluid. Als hij start, klinkt het precies als wanneer de jongens achterin mijn auto opstarten. Ik heb dat gevoel echt alleen maar in F1-auto’s gehad, en in geen enkele auto voor op de weg. Ja, vanavond had ik dat gevoel in deze auto. Dat had ik niet gedacht. Ik wist niet wat ik kon verwachten. Ik had echt zoiets van: wauw! Je krijgt er een brede grijns van op je gezicht.
TG: De McLaren waar jij ook bij betrokken was, de 12C, was vanaf het begin bedoeld als auto voor op de weg, maar dan met heel andere uitgangspunten. Dit is van een heel andere orde.
LH: Het is niet met elkaar te vergelijken. Totáál niet. Nee, werelden van verschil.
TG: Wat hebben ze vanaf nu nog voor inbreng van jou nodig bij het ontwikkelen?
LH: Ik weet nog niet of ik het ga doen. Misschien help ik wat met de afstelling, dat moet ik nog even bekijken. Maar in het algemeen zijn er altijd wel een paar heel slimme ingenieurs die met geweldige technologische dingen komen. Het is heel moeilijk om dat allemaal toe te passen. Dat is dus wat er gebeurt als ik in mijn F1-auto zit. Zo willen de ingenieurs wel 100 knopjes op mijn stuur kwijt, terwijl ik er eigenlijk maar een stuk of 20 kan gebruiken. Het is mijn taak om daarin te selecteren, in plaats van dat zij het me opleggen. Het gaat om ergonomie. Die ándere dingen.
TG: En wij zouden er maar vijf kunnen gebruiken. Dus je moet ook weten hoe je het naar en ander niveau kunt vertalen.
LH: Ja, absoluut.
TG: Aan de andere kant nemen we aan dat mensen die deze auto kopen, zo veel mogelijk willen meekrijgen van wat jij in je F1-auto ervaart. Tegelijkertijd moet je er natuurlijk voor zorgen dat, ook al kunnen ze niet het uiterste uit de auto halen, het ESP-systeem hen voortdurend beschermt.
LH: Uiteraard. Wat ook het geval is. Ik denk dat wij de beste ingenieurs hebben.
TG: Is wat jij van een gebruiksauto verwacht dus te vergelijken met wat je van een raceauto verwacht?
LH: Nou, dat hangt ervan af, want er zijn verschillende criteria. Het is net zoiets als zeggen: ‘Wat verwacht je van wijn?’ Dat kan iedere keer weer anders zijn. De ene keer wil je comfort en niet zozeer vermogen, of geluid; soms wil je iets subtiels.
Maar als je een ongetemd, bruut racebeest wilt om boodschappen mee te doen, is er niets wat lijkt op deze auto. Je wilt dat opwindende geluid, die passie. Ik denk dat het een emotie is die je verkoopt. En zoals ik net al zei, kreeg ik die emoties al toen ik hem startte… dat is echt kicken.
De dag dat ik mijn exemplaar krijg, dat wordt te gek. Uiteraard rij ik vaak in de F1-auto. Racen is het spannendste onderdeel van mijn werk. Maar ik kan met die auto niet de openbare weg op. Ik kan er niet gewoon mee over straat rijden. Wauw, en nu kan dat wel. Ik zal echt dolblij zijn als ik de eerste in ontvangst mag nemen.
TG: Bedankt. En veel succes voor de rest van het seizoen.
LH: Jullie bedankt.
Reacties