Verschillende betrouwbaarheidsonderzoeken trekken vaak heel uiteenlopende conclusies, maar alle onderzoekers zijn het met elkaar eens: Lexus is betrouwbaar. Zelfs in tijden dat auto’s steeds minder betrouwbaar lijken te worden door alle moeilijke techniek. Als je echt een onverwoestbare Lexus zoekt, ga dan voor deze GX van de firma Inkas.
De Lexus GX is de luxe versie van de Toyota Land Cruiser (Prado). Veel onverwoestbaarder dan dat wordt het niet qua techniek. Het enige probleem is dat de auto niet extreem goed tegen kogels en explosieven kan. Inkas is een bedrijf dat achteraf auto’s aanpast. Niet zozeer om ze sneller te maken of beter in het terrein, maar veiliger voor de inzittenden. In dit geval hebben ze een Lexus GX bepantserd.
Speciale kooi van extra stevig staal
Het is niet de minste vorm van bepantsering. De Lexus GX van Inkas is nu bestand tegen zwaar geschut. Voor de kenners: tot niveau BR6. Ook kan het voertuig zijn inzittende beschermen tegen granaatontploffingen. Dat komt mede door een speciale ‘kooi’ van ballistisch staal. Daardoor zijn de inzittenden beschermd, ongeacht de hoek waar de aanval vandaan komt. Ook de deuren en het glas zijn kogelwerend met materialen die het leger gebruikt voor haar voertuigen.
De banden zijn runflats, maar niet zoals wij die kennen. Jij en ik hebben runflats waarmee je heel eventjes en heel langzaam kunt rijden. Deze banden zijn dusdanig geconstrueerd dat je gewoon door kunt rijden als de banden zijn lekgeschoten. Het chassis is verstevigd met nieuwe veren en dempers die moeten zorgen voor extra stabiliteit en comfort. Dat is wel nodig ook, want bepantserde auto’s zijn vaak een stuk zwaarder.
Welke motor heeft de Lexus GX van Inkas eigenlijk?
Het is een Lexus GX 550, dus dat betekent dat de motor een cilinderinhoud heeft van, eh, 3,4 liter. Dat is geen V8, maar een V6 die dankzij twee turbo’s alsnog tot 349 pk aan vermogen en 650 Nm aan koppel komt. Het is in elk geval voldoende om jezelf uit een lastige situatie te manoeuvreren. Prestatiecijfers geeft Inkas niet, maar met deze modificaties stijgt het gewicht aanzienlijk; in sommige gevallen komt er 1.000 kilo bij. Zeker als de versterkte bumpers kiest, handig om auto’s aan de kant te duwen.
Lees ook: Dit is de snelste gepantserde auto ter wereld
Lichter is mogelijk, maar dan heb je ook minder bepantsering. Dan moet je het doen zonder de extra stalen platen onder de brandstoftank, bijvoorbeeld. Leuk detail: je kunt ook de uitlaten beveiligen. Dus je kunt je ook bewapenen tegen die nieuwe klimaatactivisten die purschuim in uitlaten stoppen. Dat is wel heel erg handig. Qua prijzen moet je denken aan 100.000 tot 300.000 euro voor de Lexus GX van Inkas. Maar ja, dan heb je wel ongeveer de meest onverwoestbare auto aller tijden.
Marc heeft op 19 december 2024 geschreven:
Volledig akkoord. 🤔 Behalve op één puntje na. Wat run flat tires betreft.
Ik rij met een Japanse Dakar legende. Daar liggen Yokohama run flat tires op.
Ben een aantal jaren geleden van Dresden terug naar België gereden met een, volgens de computer, lekke achterband. Er waren vijf personen aan boord. Het was totaal geen probleem om, zelfs aan 130 km/u , terug naar huis te rijden.
Conclusie: zorg dat je met degelijke banden rijdt.