De volgende generatie Lexus IS maakt zijn opwachting, maar voor het zo ver is, vuurt Lexus op de autoshow van Parijs deze conceptcar op ons af. Deze LF-CC noemt het merk ‘een voorbode van Lexus’ nieuwe premium coupé in het d-segment’; oftewel, de nieuwe IS. Van ons mag het, want zoals de meeste ontwerpen die recentelijk uit de vingers van de Lexus-designers zijn gekomen, is dit weer dik in orde.
Het vierzits coupé’tje draagt de kenmerkende Lexus-grille en pronkt met full-led verlichting. Z’n achterwielaandrijving wordt benadrukt door de vinnen die voor de achterste wielkasten geboetseerd zijn; niet alleen een verwijzing naar de LF-A, maar ook daadwerkelijk goed voor meer downforce. In het interieur vinden we een lage zitpositie – altijd goed – en een zogenoemd Touch Tracer-display om alle foefjes mee te bedienen.
Het belangrijkste kenmerk van de LF-CC zit onder z’n gladde huid: een nieuwe Full Hybrid-aandrijflijn die bestaat uit een watergekoelde elektromotor en een benzine-viercilinder van maar liefst 2,5 liter. Deze zou ervoor moeten zorgen dat de auto allerminst sloompjes uit de hoek komt, terwijl er wel een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km genoteerd kan worden. Lexus belooft daarbij een vermogen van meer dan 2 pk per uitgestoten gram CO2 per kilometer, wat een creatieve manier is om prijs te geven dat de LF-CC om en nabij de 200 pk heeft.
Het lijkt aannemelijk dat we deze techniek nog eens in een productie-Lexus en/of -Toyota terug zullen vinden. Tijd voor een hete versie van de Prius?
Reacties