Volgens Barney Stinson van How I Met Your Mother was er één regel: nieuw is altijd beter. Maar met auto’s is dat niet altijd het geval. Mede dankzij de alsmaar strengere wetgeving en telkens meer verwende consumenten worden auto’s efficiënter en sneller, maar niet zozeer leuker. En bij TopGear hebben we de regel dat leuker eigenlijk beter is. Met die gedachte nemen we afscheid van de Lexus RC-F met deze Final Edition.
In Nederland is het model dus al een tijdje terug uit de prijslijsten gehaald, maar hij werd dus nog altijd gebouwd. Maar niet voor lang dus, want Lexus kondigt dus de laatste exemplaren aan en zoals wel vaker zijn dat juist de snoepjes uit de range. De Lexus RC-F Final Edition zal een zeldzame auto blijven, want Lexus gaat er niet meer dan 200 van produceren. Daarna gaat het model uit productie en er staat geen opvolger klaar, voor zover wij weten.
Specificaties van de Lexus RC-F Final Edition
De RC-F Final Edition is relatief ingetogen qua configuratie. Vergeet niet dat de Nederlandse importeur een knaloranje exemplaar als testauto had. Je kunt kiezen uit negen kleuren, maar dit ‘Sonic Iridium’ (een soort zijdemat grijs) is helemaal nieuw. Dat geldt ook voor de 19 inch BBS-velgen en actieve koolstofvezel achterspoiler. De remklauwen zijn nu rood van kleur en de spiegelkappen zijn hoogglans zwart. Alle Final Editions hebben rood met zwart interieur. De motor is identiek, dus een 5.0 V8 met 464 pk en 520 Nm.
Mocht je denken dat de RC ‘gewoon’ een coupé-versie is van de Lexus IS: dat is niet helemaal correct. De achteras is weliswaar van de IS, maar het tussenstuk is van de Lexus IS cabriolet (vanwege de stijfheid). Het voorste gedeelte (subframe voor en voorwielophanging) is van de grotere Lexus GS. En daar is in de RC-F dan een opgevoerde 2UR-GSE (de naam voor de 5,0-liter V8) uit de Lexus LS in gehangen. Die auto kwam in 2015 op de markt en verdween in 2022. Een leuke mengelmoes van techniek dus.
Vanwege diens atmosferische V8 (geen turbo’s of supercharger) was de uitstoot op papier een tikkeltje aan de hoge kant. En de bijbehorende BPM-boete dus ook. Heel veel rijden er dus ook niet rond in Nederland. De Lexus RC (dat staat voor Radical Coupé) is een vrij zeldzaam model. In totaal zijn er wereldwijd (in 62 landen althans) 79.000 exemplaren van verkocht. Daarvan zijn er 12.000 een RC-F, die in 57 landen werd verkocht.
Ook de gewone Lexus RC moet eraan geloven
Van de gewone Lexus RC kondigen de Japanners ook het einde aan. Een maximum aantal noemen ze echter niet, maar ook het reguliere model kun je als Final Edition bestellen. In Japan is het model leverbaar als RC 300h (2,5 liter viercilinder hybride, die hadden wij ook in Nederland), RC 300 (2,0-liter turbo) en RC 350 (3,5-liter V6). Qua configuratie lijken de gewone RC Final Edition-modellen op de RC-F, maar de wielen zijn nu van Enkei (maar alsnog 19 inch).
Lees ook: ‘Lexus LFA krijgt een spirituele opvolger met een hybride V8-motor’
Lexus gaat de auto’s bouwen tot en met november 2025. In Nederland rijden er een kleine 250 exemplaren van de Lexus RC rond. Daarvan is het leeuwendeel een RC300h. Slechts 11 exemplaren betreft een Lexus RC-F. Van die 11 stuks zijn er twee in Nederland nieuw geleverd en was er eentje van de importeur. Dit betekent dat er dus één persoon was die een nieuwe RC-F in Nederland besteld heeft.
Reacties