Alle automerken moeten zich opnieuw uitvinden in dit elektrische tijdperk. Maar voor Lexus zijn de veranderingen nog heviger, omdat ze al druk bezig waren om een nieuwe weg in te slaan.

TopGear vroeg Lexus-president Koju Sato naar de ontwerpen van de zeven volledig elektrische Lexussen die het merk onlangs liet zien. Hij vertelt: ‘Toen ik het overnam, zei Akio [Toyoda, baas van Toyota en Lexus] als eerste tegen mij dat ik “de spindle grille moest vernietigen”. Hij bedoelde daarmee dat we niet de Lexus van vandaag, maar die van de toekomst moeten bouwen.’

Meer rijplezier in elektrische auto’s van Lexus

‘Lexus begon in 1989 met kwaliteit, stilte en comfort. Nu voegen we daar dynamische rijeigenschappen aan toe. Als je in de huid van de bestuurder kruipt, komt alles neer op de fundamenten van het voertuig. Nu we naar het EV-tijdperk verhuizen komt de focus steeds meer op rijplezier te liggen.’

We zagen al meerdere elektrische Lexussen voorbij komen op plaatjes. We hebben de RZ 450e, een middelgrote crossover met twee motoren. Daarnaast is er de geweldige Electrified Sport, die een opvolger moet worden van de LFA. En er komen nog een grotere crossover, een hatchback, een grotere hatchback, een vierzits cabrio en iets wat eruitziet als een Taycan-rivaal.

Gewicht en aerodynamica

Sato vertelt dat een ritje in de prototypes de perceptie van Akio Toyoda over elektrische auto’s compleet veranderde. ‘Hij is verbaasd over het lineaire vermogen, de controle die je over de auto hebt en het rijplezier. Hierdoor hadden we het gevoel dat EV’s leuk kunnen zijn.’

Dat klinkt allemaal goed. Maar hoe wil Lexus dit aanpakken? ‘Drie dingen zijn erg belangrijk bij het ontwikkelen van vermakelijke elektrische voertuigen’, zegt Sato. ‘Het eerste is een laag gewicht, het tweede is aerodynamica en het derde is het onderstel.’ Dat laatste betekent onder andere variabele steer-by-wire en torque vectoring.

‘Ik zie twee voordelen bij de aerodynamica. Ten eerste kun je de luchtweerstand verminderen, waardoor je lichtere accu’s kunt gebruiken. Ten tweede kun je de stand van de carrosserie gebruiken om de dynamiek te verbeteren. Het begint allemaal bij het ontwerp van de auto, maar je kunt ook actieve aerodynamische oppervlakken toepassen.’

Aanpassingen via software

‘De transitie naar EV’s zal een grote verandering in Lexus-design teweegbrengen’, meent Sato. Ze kunnen aerodynamischer zijn en zullen een lager zwaartepunt hebben. Maar het belangrijkst is dat ze er cool uitzien. Hun schoonheid zit in hun functie. Ze zien er intelligenter en intuïtiever uit en de bestuurder voelt zich meer verbonden met de auto.’

Sato vertelt dat de auto’s via software in hoge mate aan de wensen van de bestuurder aan te passen zullen zijn. ‘Volgens ons betekent luxe diversiteit, een persoonlijke vorm van luxe voor elke klant’, zegt hij. ‘Met onze nieuwe software zal dit nog beter tot uiting komen. We zullen de auto gedurende zijn leven verbeteren. En je zult ook de rijervaring, de dynamiek en de “smaak” van de aandrijflijn kunnen aanpassen.’

De elektrische auto’s van Lexus worden op een nieuwe locatie ontwikkeld

In 2024 verhuist Lexus vanuit Toyota naar zijn eigen hoofdkwartier in Shimoyama. ‘We verhuizen iedereen daarnaartoe – ontwerpers, planners, ontwikkelingstechnici, marketeers, iedereen. We willen het Lexus-merk versterken’, zegt Sato. ‘In Shimoyama hebben we onze eigen mini-Nürburgring.’

De meest authentieke automerken zijn weerspiegelingen van de persoonlijkheden aan de top. Dat is ook Sato’s missie voor Lexus. ‘Akio Toyoda wil niets liever dan auto’s maken die vermakelijk zijn om te rijden’, zegt hij. ‘Die passie raken we nooit kwijt. Het betrekken van de bestuurder en de interactie met de auto moet niet worden vergeten. We zorgen niet alleen voor mobiliteit. We zijn een autofabrikant. Ik ben gek op auto’s.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear