
TopGear stapt net uit de nieuwe elektrische Lexus RZ 450e. In ons komende nummer (dat eind deze maand verschijnt) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Lexus RZ 450e
Uitvoering: Executive Line
Locatie: Aix-en-Provence en omstreken
Weersomstandigheden: droog, zonnig en een graadje of 14
Is dit de eerste vol-elektrische Lexus?
Nee, wel opletten hè. Dat was de UX 300e. Dit is wel de eerste Lexus-EV die op een eigen elektrisch platform is gebouwd. Hij deelt het met de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra.
Dus deze is hetzelfde, maar dan met leer?
Weer mis. Hij heeft geen leer, maar synthetische leerachtige bekleding. En verder: kijk eens naar ’m. Lexus noemt het Radiant Design en wij vinden het eigenlijk best geslaagd. Die puntjes (hoorntjes?) aan het dak zijn wat vreemd, maar het geheel oogt lekker futuristisch en dat mag best.
Hoe is de Lexus RZ 450e vanbinnen?
Lekker Lexus: stil, comfortabel, fraai vormgegeven. De materiaalkeuze is hier en daar wat twijfelachtig, maar over het algemeen is ie keurig. Grote schermen, nog best wat fysieke knoppen, een glazen panoramadak dat met een druk op de knop ondoorzichtig wordt. En hij is rúím, zeker achterin.
En de techniek?
De Lexus RZ 450e heeft altijd vierwielaandrijving, met een elektromotor op elke as. Samen leveren ze 313 pk en stuwen ze ’m van 0 naar 100 in 5,6 seconden en naar een top van 160 km/u. Er komt in 2025 een versie met een yoke en een steer-by-wire systeem met variabele stuuruitslag dat nooit meer dan een kwart draai vereist. Werkt wonderbaarlijk goed, maar voor nu testen we de RZ 450e met conventionele stuurinrichting.
Hoe rijdt dat?
Ontspannen. Het is een en al rust in het interieur, de RZ komt indien nodig vlot uit de hoek en voelt zowaar vrij lichtvoetig aan, ondanks zijn gewicht van 2.150 kilo. Je kunt hooguit een probleem hebben met zijn actieradius: op papier tussen de 395 en 440 kilometer, in de praktijk lijkt 300 aannemelijker. Evengoed, als je niet dagelijks in één ruk naar Parijs wilt rijden, heb je aan deze RZ een heerlijke luxe-EV. Hij is er vanaf 67.495 euro en verschijnt in het najaar op de weg.
Onze volledige rijtest van de Lexus RZ 450e lees je in TopGear Magazine 214; vanaf 23 maart in de winkel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lexus RZ 450e review: Hoe rijdt de eerste volbloed-EV van Lexus?

De Lexus RZ 450e is de eerste auto van Lexus die alleen als EV komt

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Met de elektrische Lexus RZ550e kun je handmatig schakelen

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Je was waarschijnlijk vergeten dat deze heerlijke auto nog in productie is, maar helaas niet lang meer

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?
