
TopGear stapt net uit de nieuwe elektrische Lexus RZ 450e. In ons komende nummer (dat eind deze maand verschijnt) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Lexus RZ 450e
Uitvoering: Executive Line
Locatie: Aix-en-Provence en omstreken
Weersomstandigheden: droog, zonnig en een graadje of 14
Is dit de eerste vol-elektrische Lexus?
Nee, wel opletten hè. Dat was de UX 300e. Dit is wel de eerste Lexus-EV die op een eigen elektrisch platform is gebouwd. Hij deelt het met de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra.
Dus deze is hetzelfde, maar dan met leer?
Weer mis. Hij heeft geen leer, maar synthetische leerachtige bekleding. En verder: kijk eens naar ’m. Lexus noemt het Radiant Design en wij vinden het eigenlijk best geslaagd. Die puntjes (hoorntjes?) aan het dak zijn wat vreemd, maar het geheel oogt lekker futuristisch en dat mag best.
Hoe is de Lexus RZ 450e vanbinnen?
Lekker Lexus: stil, comfortabel, fraai vormgegeven. De materiaalkeuze is hier en daar wat twijfelachtig, maar over het algemeen is ie keurig. Grote schermen, nog best wat fysieke knoppen, een glazen panoramadak dat met een druk op de knop ondoorzichtig wordt. En hij is rúím, zeker achterin.
En de techniek?
De Lexus RZ 450e heeft altijd vierwielaandrijving, met een elektromotor op elke as. Samen leveren ze 313 pk en stuwen ze ’m van 0 naar 100 in 5,6 seconden en naar een top van 160 km/u. Er komt in 2025 een versie met een yoke en een steer-by-wire systeem met variabele stuuruitslag dat nooit meer dan een kwart draai vereist. Werkt wonderbaarlijk goed, maar voor nu testen we de RZ 450e met conventionele stuurinrichting.
Hoe rijdt dat?
Ontspannen. Het is een en al rust in het interieur, de RZ komt indien nodig vlot uit de hoek en voelt zowaar vrij lichtvoetig aan, ondanks zijn gewicht van 2.150 kilo. Je kunt hooguit een probleem hebben met zijn actieradius: op papier tussen de 395 en 440 kilometer, in de praktijk lijkt 300 aannemelijker. Evengoed, als je niet dagelijks in één ruk naar Parijs wilt rijden, heb je aan deze RZ een heerlijke luxe-EV. Hij is er vanaf 67.495 euro en verschijnt in het najaar op de weg.
Onze volledige rijtest van de Lexus RZ 450e lees je in TopGear Magazine 214; vanaf 23 maart in de winkel.
Meer van TopGear


Lexus RZ 450e review: Hoe rijdt de eerste volbloed-EV van Lexus?

De Lexus RZ 450e is de eerste auto van Lexus die alleen als EV komt

Lexus LM versus Li Auto Mega: wat is de beste luxe MPV?

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi
