
TopGear stapt net uit de nieuwe elektrische Lexus RZ 450e. In ons komende nummer (dat eind deze maand verschijnt) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Lexus RZ 450e
Uitvoering: Executive Line
Locatie: Aix-en-Provence en omstreken
Weersomstandigheden: droog, zonnig en een graadje of 14
Is dit de eerste vol-elektrische Lexus?
Nee, wel opletten hè. Dat was de UX 300e. Dit is wel de eerste Lexus-EV die op een eigen elektrisch platform is gebouwd. Hij deelt het met de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra.
Dus deze is hetzelfde, maar dan met leer?
Weer mis. Hij heeft geen leer, maar synthetische leerachtige bekleding. En verder: kijk eens naar ’m. Lexus noemt het Radiant Design en wij vinden het eigenlijk best geslaagd. Die puntjes (hoorntjes?) aan het dak zijn wat vreemd, maar het geheel oogt lekker futuristisch en dat mag best.
Hoe is de Lexus RZ 450e vanbinnen?
Lekker Lexus: stil, comfortabel, fraai vormgegeven. De materiaalkeuze is hier en daar wat twijfelachtig, maar over het algemeen is ie keurig. Grote schermen, nog best wat fysieke knoppen, een glazen panoramadak dat met een druk op de knop ondoorzichtig wordt. En hij is rúím, zeker achterin.
En de techniek?
De Lexus RZ 450e heeft altijd vierwielaandrijving, met een elektromotor op elke as. Samen leveren ze 313 pk en stuwen ze ’m van 0 naar 100 in 5,6 seconden en naar een top van 160 km/u. Er komt in 2025 een versie met een yoke en een steer-by-wire systeem met variabele stuuruitslag dat nooit meer dan een kwart draai vereist. Werkt wonderbaarlijk goed, maar voor nu testen we de RZ 450e met conventionele stuurinrichting.
Hoe rijdt dat?
Ontspannen. Het is een en al rust in het interieur, de RZ komt indien nodig vlot uit de hoek en voelt zowaar vrij lichtvoetig aan, ondanks zijn gewicht van 2.150 kilo. Je kunt hooguit een probleem hebben met zijn actieradius: op papier tussen de 395 en 440 kilometer, in de praktijk lijkt 300 aannemelijker. Evengoed, als je niet dagelijks in één ruk naar Parijs wilt rijden, heb je aan deze RZ een heerlijke luxe-EV. Hij is er vanaf 67.495 euro en verschijnt in het najaar op de weg.
Onze volledige rijtest van de Lexus RZ 450e lees je in TopGear Magazine 214; vanaf 23 maart in de winkel.
Meer van TopGear


Lexus RZ 450e review: Hoe rijdt de eerste volbloed-EV van Lexus?

De Lexus RZ 450e is de eerste auto van Lexus die alleen als EV komt

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Met de elektrische Lexus RZ550e kun je handmatig schakelen

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
