Lexus UX: 1e rij-indruk

TopGear heeft net een ritje gemaakt in de nieuwe Lexus UX. Dit zijn onze eerste bevindingen

Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h interieur 1e rij-indruk
Lexus UX 250h interieur 1e rij-indruk
Lexus UX 250h logo 1e rij-indruk
Lexus UX 250h motor 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk
Lexus UX 250h interieur 1e rij-indruk
Lexus UX 250h interieur 1e rij-indruk
Lexus UX 250h logo 1e rij-indruk
Lexus UX 250h motor 1e rij-indruk
Lexus UX 250h 1e rij-indruk

Testobject: Lexus UX
Uitvoering: 250 h
Locatie: Kista, Stockholm
Weersomstandigheden: prima weer voor een ritje

Lexus komt met een compacte SUV? Lekker origineel…

Niet in de zin dat er nog nooit eerder compacte SUV’s zijn gemaakt, nee. Maar dit is Lexus’ eerste SUV van dit formaat ooit. En de Lexus UX komt wel echt met iets nieuws aanzetten. Het is een model met dusdanig veel hoeken, vouwen en glimmende details dat hij niks anders kan doen dan opvallen.

Is dat het enige waarmee de Lexus UX zich onderscheidt?

Nee. De Lexus UX is langer dan al zijn premium compacte SUV-rivalen. En ook lager, op de Infiniti QX30 na. Qua breedte ligt hij netjes in het midden: de Audi Q3 en Jaguar E-Pace zijn breder, de BMW X1 en Mercedes GLA smaller. Hij heeft iets hatchback-achtigs over zich, in plaats van zich hoog en hoekig op te stellen, zoals de Volvo XC40.

Wat voor motor zit erin?

De versie van de Lexus UX die wij reden, had een 2,0-liter hybride aandrijflijn met vier cilinders en 178 pk. Inclusief de bekende continu variabele transmissie, die in dit geval de benzinemotor een stuk subtieler z’n werk laat doen (lees: niet laat janken als een getergd nijlpaard) als in eerdere Lexussen. Vooruitgang!

Hoe voelt de Lexus UX aan?

Met zijn relatief lage zit is de UX net een ‘gewone auto’ om te manoeuvreren. In bochten doet hij lekker lenig en z’n stuurgedrag is prima. Verwacht niet dat hij de BMW X1 stof laat happen, maar de nieuwe generatie Lexussen zet in ieder geval flinke stappen in de goede richting. Mede door de geluidseffecten van het Active Sound Control-systeem heb je zowaar het idee dat de auto op- en terugschakelt als een echte automaat.

En vanbinnen?

Voelt goed, allemaal. Lexus gebruikte hoogwaardige en verrassende materialen. Het dashboard lijkt (optioneel) op een soort washipapier. Voor het infotainmentsysteem moet je ninja-reflexen hebben.  De cursor beweegt veel te snel, zelfs op z’n traagste stand. Daardoor klik je al snel de verkeerde dingen aan. In- en uitzoomen op de kaart is ook lastig. Hier moet je flink mee oefenen.

Nog meer kritiek?

Lange mensen kunnen achterin niet echt zitten zoals de ergotherapeut dat graag ziet. Ook neemt de kwaliteit opeens af langs de deurbekleding, wat jammer is. En in de kofferbak mochten we nog niet kijken, maar we kregen de indruk dat het nogal krap is daar.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws