Lexus UX 'is net een hatchback'

Lexus' X1-tegenhanger grijpt terug naar toen het leven nog simpel was

Mooi toch? Eerst willen we allemaal een crossover, dan bedenken we dat die hatchback die we vroeger hadden eigenlijk een stuk beter reed. Het gevolg: crossovers die rijden als hatchbacks. Lexus zag het en springt erop in. In Genève presenteren ze de nieuwe Lexus UX.

We zagen eerder al wat gelekte fotootjes langskomen, en dus is het uiterlijk geen verrassing meer. Ondanks z’n enorme snuit is de UX vrij compact en relatief soft gelijnd. Het lijkt wel alsof ze in Japan onze kritiek op hakbijlslachtoffer NX hebben gehoord. Waarmee we niet willen zeggen dat we de UX wél mooi vinden.

Negeer je even het roze leer – dat is niet makkelijk, we weten het – dan is het interieur eerst en vooral herkenbaar Lexus. Veel vormen, lagen en structuren, terwijl het toch een soort harmonieus geheel vormt. Er is een speciale stiktechniek voor het leer, en iets met  We zien een digitaal tellerscherm en een breed infotainmentdisplay, dat je moet bedienen met de trackpad op de middenconsole. Een trucje dat wij na jaren nog niet vlekkeloos doorhebben (niemand eigenlijk, denken we).

‘De Lexus UX rijdt niet als een crossover’

Nog even terug naar die rijeigenschappen. De Lexus UX houdt in alles rekening met jouw stiekeme hatchbackwens. De zitpositie is lager, zodat je benen meer gestrekt zijn. Er zijn veel gewichtsbesparende materialen, waardoor de auto het laagste zwaartepunt in zijn klasse laat noteren. En ook de ophanging is erop gericht om rolneiging en andere crossover-achtige gedragingen tegen te werken.

De nieuwe Lexus komt er in eerste instantie als UX 200 (2,0-liter benzine) en UX 250h (met een nieuwe hybride aandrijflijn: 2,0-liter, 178 pk). Bij de laatste kun je kiezen uit voorwielaandrijving of E-Four. Dat is geen ‘echte’ vierwielaandrijving, maar je krijgt wel een elektromotortje op je achteras. De thermische efficiëntie van de nieuwe benzinemotor schijnt van grote klasse te zijn, en het hybride systeem ‘weet’ waar het het best en meest effectief kan bijladen (bijvoorbeeld als je van een heuvel af rijdt). De wielen worden altijd aangedreven via een nieuwe Direct Shift CVT-bak.

F Sport

Ook de F Sport-uitvoering heeft zijn weg naar de UX gevonden. Deze krijgt een andere grille mee, aangepaste bumpers, unieke 18-inch wielen en een sportonderstel. Je kunt zelfs kiezen voor dezelfde adaptieve ophanging die we kennen van de Lexus LC.

We gaan ervan uit dat we de nieuwe Lexus UX dit jaar nog op onze wegen mogen verwachten. Over precieze introductiedata en prijzen doet Lexus nog geen uitspraken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws