
Mooi toch? Eerst willen we allemaal een crossover, dan bedenken we dat die hatchback die we vroeger hadden eigenlijk een stuk beter reed. Het gevolg: crossovers die rijden als hatchbacks. Lexus zag het en springt erop in. In Genève presenteren ze de nieuwe Lexus UX.
We zagen eerder al wat gelekte fotootjes langskomen, en dus is het uiterlijk geen verrassing meer. Ondanks z’n enorme snuit is de UX vrij compact en relatief soft gelijnd. Het lijkt wel alsof ze in Japan onze kritiek op hakbijlslachtoffer NX hebben gehoord. Waarmee we niet willen zeggen dat we de UX wél mooi vinden.
Negeer je even het roze leer – dat is niet makkelijk, we weten het – dan is het interieur eerst en vooral herkenbaar Lexus. Veel vormen, lagen en structuren, terwijl het toch een soort harmonieus geheel vormt. Er is een speciale stiktechniek voor het leer, en iets met We zien een digitaal tellerscherm en een breed infotainmentdisplay, dat je moet bedienen met de trackpad op de middenconsole. Een trucje dat wij na jaren nog niet vlekkeloos doorhebben (niemand eigenlijk, denken we).
‘De Lexus UX rijdt niet als een crossover’
Nog even terug naar die rijeigenschappen. De Lexus UX houdt in alles rekening met jouw stiekeme hatchbackwens. De zitpositie is lager, zodat je benen meer gestrekt zijn. Er zijn veel gewichtsbesparende materialen, waardoor de auto het laagste zwaartepunt in zijn klasse laat noteren. En ook de ophanging is erop gericht om rolneiging en andere crossover-achtige gedragingen tegen te werken.
De nieuwe Lexus komt er in eerste instantie als UX 200 (2,0-liter benzine) en UX 250h (met een nieuwe hybride aandrijflijn: 2,0-liter, 178 pk). Bij de laatste kun je kiezen uit voorwielaandrijving of E-Four. Dat is geen ‘echte’ vierwielaandrijving, maar je krijgt wel een elektromotortje op je achteras. De thermische efficiëntie van de nieuwe benzinemotor schijnt van grote klasse te zijn, en het hybride systeem ‘weet’ waar het het best en meest effectief kan bijladen (bijvoorbeeld als je van een heuvel af rijdt). De wielen worden altijd aangedreven via een nieuwe Direct Shift CVT-bak.
F Sport
Ook de F Sport-uitvoering heeft zijn weg naar de UX gevonden. Deze krijgt een andere grille mee, aangepaste bumpers, unieke 18-inch wielen en een sportonderstel. Je kunt zelfs kiezen voor dezelfde adaptieve ophanging die we kennen van de Lexus LC.
We gaan ervan uit dat we de nieuwe Lexus UX dit jaar nog op onze wegen mogen verwachten. Over precieze introductiedata en prijzen doet Lexus nog geen uitspraken.
Meer van TopGear


Lexus UX 250h F Sport

Lexus UX 250h: 1e rij-indruk

Lexus UX 250h (pre-productie)

Lexus UX (prototype): 1e rij-indruk

Lexus UX heeft een leeftijdslimiet

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Met de elektrische Lexus RZ550e kun je handmatig schakelen

Porsche Mission E: alles over de productieversie

Zenvo TSR-S heeft de meest freaky spoiler

De aangepakte auto’s van de Autosalon van Genève

Autosalon van Genève 2018: het lekkerste spul

Waarom Fiat-baas zijn merk afknijpt

Mercedes-baas: ’Er zijn weinig niches over om te vullen’

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
