
Aan het eind van 1997 werd in Japan de Toyota Prius geïntroduceerd. Het kon in onze contreien niemand wat schelen. Zijn vreemde ‘hybride’ aandrijflijn was ingewikkeld en zou waarschijnlijk toch stukgaan. Zijn prestaties waren op z’n best lauw, en hij zag er op die kleine, smalle wieltjes eigenlijk nogal verlegen uit.
Ondertussen ging bij ons de Volkswagen Golf IV in de verkoop, die een uitmuntend in elkaar zittend interieur combineerde met de veelgeroemde zuinigheid van de 1.9 TDI-motor. Als je een zuinige compacte auto wilde, moest je die hebben. Een kwarteeuw later krijgen de dieselverkopen keiharde klappen, zeker ook van de hybride rivalen, natuurlijk geholpen door VW’s eigen vileine toedoen.
De Prius lachte het laatst. Al die jaren later is het nog steeds een begrip. En geven wij de zuinige Toyota – in het kader van de TopGear EV Awards 2023 – de Lifetime Achievement Award. Benieuwd naar alle winnaars? Bekijk ons overzicht van de TG EV Awards.
Doorontwikkeling van de Prius
De vroege Prius had zo’n zwakke elektromotor dat als je de airco aanzette, de benzinemotor nooit meer afsloeg. Maar hij bewees wel dat het systeem in de basis zeer betrouwbaar was. Sindsdien heeft Toyota de principes van die hybride aandrijflijn behouden, maar alle details met opmerkelijke vasthoudendheid verbeterd. Zowel de prestaties als het verbruik zijn er enorm op vooruitgegaan.

Hoe meer jaren en kilometers hij aaneenrijgt, hoe minder zin de Prius krijgt om te sterven. Dit is het soort duurzaamheid en betrouwbaarheid waarvan legendes zijn gemaakt – de complexiteit en de aanwezigheid van een batterij lijken er niet toe te doen. Dus als jij een Uber-chauffeur bent, is het de logische keuze. Hij is goedkoop om te rijden en haast immuun voor afschrijving.
Nadelen van de eerste generaties
Helaas zijn de eerste en tweede generatie wel stomvervelend om te rijden. Hun motor snijdt als een kettingzaag door de toeren, de ophanging is zweverig, de besturing doofstom en de remmen… Nou ja, ze doen het. De hordes Priussen die ooit daadwerkelijk als taxi zijn ingezet, dienen al helemaal als de pest vermeden te worden; hun grijze velours zit tjokvol -aroma’s van chemische luchtverfrissers met een topnoot van oeroud uitgaansbraaksel.
In die vroege jaren verwachtten we dat elke hybride zo beroerd zou rijden als de Prius. Maar ach, Porsche 918, LaFerrari, McLaren P1. We weten inmiddels beter – veel beter. Er zijn inmiddels honderden hybride autosoorten die evenzoveel verschillende hybride systemen hanteren. Maar Toyota was niet alleen de pionier in het begrip, het maakt ook nog altijd de zuinigste.
En belangrijker dan dat: het heeft het potentieel laten zien van het combineren van een verbrandingsmotor met elektriciteit in het algemeen. Stukje bij beetje werd de Prius beter en nog zuiniger. Alleen al in Nederland vonden er meer dan 50.000 een thuis, verdeeld over vier generaties.
De nieuwe Toyota Prius
In zijn nieuwste verschijningsvorm ziet ie er ook nog eens fantastisch uit. De particuliere verkopen van de vorige leden een beetje onder het imago. Iedereen zwaaide wel naar je, maar alleen omdat ze dachten dat je een taxi was.

Toch: de hybride systemen zijn inmiddels uitgerold over zo’n beetje het hele gamma van Toyota en Lexus. Alle opgedane expertise op het gebied van elektrische aandrijving zal zijn weg vinden naar de komende kudde EV’s van Toyota. De Prius heeft hard gewerkt, en zijn werk zit erop.
3 reacties op “Verdient de Toyota Prius wel alle haat die hij over zich heen krijgt?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo laag is het verbruik van de zuinigste benzineauto ter wereld – en kun je hem in Nederland kopen?

Is de nieuwe plug-in hybride Toyota Prius een goede taxi?

De enige Prius waarvan het zonde zou zijn als ie gesloopt zou worden, wordt gesloopt

VIDEO: Hoe rijdt de nieuwe Toyota Prius op het circuit? The Stig test hem

Onderzoek: De groenste auto van dit moment heeft een benzinemotor

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Waarom Nio wat ons betreft een frisse insteek biedt

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Waarom de Lamborghini Revuelto met V12 toch een EV Award wint

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Waarom de Citroën Oli wat ons betreft de beste elektrische conceptcar is

Waarom de Audi S1 Hoonitron de beste elektrische racer van dit moment is

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?

Ik rijd Prius 4, een beste auto. Heerlijk deze auto. Ik rijd zelf al Prius 2 en 3 vanaf 2005. Nog nooit wat gehad. De Prius 2, en 3 hadden res. zo’n 230000 en 210000 km gereden zonder enig makkement.
Alleen goed onderhoud bij de dealer.😊
ik rij de prius 2 2004 ruim 400.000 km ! de teller is blijven steken op 299,999 km, waarschijnlijk dacht Toyota dat dit model geen langere levensduur zou hebben! Ben zeer tevreden met deze auto!
Met 250.000 km de wiellagers vervangen, en verder het normale onderhoud.
Als het aan mij ligt, dan gaat deze nog jaren mee!
De Prius is onverwoestbaar. Km 175000 (2009) en nog nooit iets kapot. Normaal verbruik 1: 20.