
Lister gaat aan de slag. Ze lijken niet meer tevreden te zijn met enkel het transformeren van F-types naar de lawaaierigste voertuigen ooit. Nu zijn ze bezig met iets aan de andere kant van de volumeknop. Lister gaat op de elektrische toer met de Lister SUV-E.
Het is geen grote verrassing dat Lister de I-Pace gebruikt als basis voor de Lister SUV-E. Het bedrijf werkt al lang samen met Jaguar. In tegenstelling tot de meeste gemodificeerde elektrische auto’s krijgt deze ook een hoger vermogen. Lister belooft dat een ‘software update’ zowel de pk’s als het koppel zal verhogen. Al is het nog niet duidelijk hoever de EV boven de standaard 400 pk en 626 Nm van de I-Pace uit zal komen.
De Lister SUV-E is lichter en sneller dan de I-Pace
Lister onthulde wel al dat de Lister SUV-E van 0 naar 100 km/u gaat in vier seconden. Dat is bijna een seconde sneller dan de normale plug-in Jaguar, ook al wordt hij maar 100 kilo lichter. Dat is niet veel, aangezien we het hier over twee ton hebben. Het verschil in gewicht is te danken aan het gebruik van koolstofvezel. Elk stukje van de bodykit is ervan gemaakt en ook de motorkap is verwisseld met een exemplaar van koolstofvezel.
Er zijn zelfs keramische koolstofvezel remmen achter de nieuwe wielen van titanium gemonteerd. Om alles goed onder controle te houden, beschikt de Lister SUV-E over een volledig verstelbare ophanging. Om onoplettende voetgangers toch een beetje te waarschuwen, is er sprake van ‘een wat agressiever motorgeluid’. Misschien wordt het dan toch een enigszins luidruchtige Lister.
‘Alhoewel bij Lister benzine door onze aderen loopt in plaats van bloed, kunnen we de interesse in elektrische voertuigen niet negeren. Zeker aangezien de auto’s in aanmerking komen voor gunstige belastingregelingen’, vertelt Lawrence Whittaker, directeur van het bedrijf. ‘Elke Lister SUV-E wordt gebouwd naar de individuele wensen van onze klanten. Ze kunnen elke kleur lak kiezen die ze willen en 60 verschillende kleuren leer. Wij bieden een service waarbij over het algemeen alles mogelijk is.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Jaguar wordt volgend jaar elektrisch, maar schrapt nu wel de enige EV uit het assortiment

Elektrische auto’s branden volledig uit op vrachtwagentrailer

Jaguars stijlvolle EV nu nog bereikbaarder

Jaguar I-Pace kan nu 3-fase laden

Audi e-tron vs Jaguar I-Pace vs Mercedes EQC

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’
