
TopGear stapt net uit de nieuwe Lotus Eletre. In ons augustusnummer (eind juli in de winkel) lees je onze volledige bevindingen; nu alvast de highlights.
Testobject: Lotus Eletre
Uitvoering: S
Locatie: omgeving Oslo
Weersomstandigheden: regenachtig en frisjes
Dit is geen Lotus!
Ja ja internet, rustig aan. Maar we hebben nieuws voor jullie: dit is wel een Lotus. En zonder deze Lotus waren er binnenkort geen Lotussen meer geweest. Dus SUV-haters: wees blij dat deze Lotus er is, in naam van de Lotussen die je wel leuk vindt (vraag maar aan Porsche-fans hoe ze het leed de afgelopen twintig jaar hebben verwerkt). En voor fans van snelle SUV’s geldt: jullie hebben er een toffe optie bij.
Oh ja? Is het wat?
En of. Allereerst: licht is ie niet, inderdaad (minimaal 2.490 kilo). Dat kan ook niet anders, met een accupakket van 112 kWh. Maar lichtheid kan ook een uiterlijk kenmerk zijn: de carrosserie is over de techniek strakgetrokken en heeft een betrekkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. Ziet er indrukwekkend uit, als je het ons vraagt. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat bepaald niet Spartaans is, maar wel luchtig opgezet.
Hoe rijdt de Lotus Eletre?
Strak en scherp. Echt waar. De besturing heeft totaal geen voorzichtige, vriendelijke opbouw vanaf het middelpunt: gewoon meteen bam, gaan. Ook in de Tour-modus is het luchtgeveerde onderstel al stevig en bij de les. En de zijwaartse krachten die de kamerbrede Pirelli P Zero’s kunnen verwerken, zijn groter dan je denkt. Oh, snel is ie ook: 4,5 seconden van 0 naar 100. Als je dat niet genoeg vindt, is er de Eletre R: dankzij 918 in plaats van 612 pk en een tweetraps transmissie op de achteras doet die er minder dan 3 seconden over. En hij heeft achterwielbesturing en een Track-modus.
Verder nog opmerkelijke zaken?
De Lotus Eletre S komt 600 kilometer ver op een lading en is met een 350-kW lader in 20 minuten weer voor 80 procent vol. Hij is klaar voor niveau-4 autonoom rijden dankzij uitklapbare lidar (die klepjes bij z’n wielkasten en in z’n dak). Z’n infotainment draait op Unreal-techniek en is vingervlug. Je kunt ‘m krijgen als vijf- of als vierzitter. En de prijzen beginnen bij 98.690 euro. De S die wij testten, kost 124.090 euro; de top-of-the-line R heb je voor 154.090 euro.
Lees onze volledige test van de Lotus Eletre S in TopGear Magazine 218: vanaf 27 juli in de winkel!
Eén reactie op “Lotus Eletre 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste SUV van Lotus?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Lotus Eletre review: Is de elektrische SUV een echte Lotus?

De Nederlandse prijs van de Lotus Eletre is bekend (met 600 of 900 pk!)

Lotus werkt aan een Eletre hyper-SUV met ruim 900 pk

De Lotus Eletre is niet simpel en niet licht, maar wel belangrijk

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

4,5 seconden van 0 naar 100 is voor een merk als Lotus niet bepaald schokkend.
600 kilometer op een 112 kWh accu vind ik wel schokkend. En dan niet in positieve zin.