TopGear stapt net uit de nieuwe Lotus Eletre. In ons augustusnummer (eind juli in de winkel) lees je onze volledige bevindingen; nu alvast de highlights.
Testobject: Lotus Eletre
Uitvoering: S
Locatie: omgeving Oslo
Weersomstandigheden: regenachtig en frisjes
Dit is geen Lotus!
Ja ja internet, rustig aan. Maar we hebben nieuws voor jullie: dit is wel een Lotus. En zonder deze Lotus waren er binnenkort geen Lotussen meer geweest. Dus SUV-haters: wees blij dat deze Lotus er is, in naam van de Lotussen die je wel leuk vindt (vraag maar aan Porsche-fans hoe ze het leed de afgelopen twintig jaar hebben verwerkt). En voor fans van snelle SUV’s geldt: jullie hebben er een toffe optie bij.
Oh ja? Is het wat?
En of. Allereerst: licht is ie niet, inderdaad (minimaal 2.490 kilo). Dat kan ook niet anders, met een accupakket van 112 kWh. Maar lichtheid kan ook een uiterlijk kenmerk zijn: de carrosserie is over de techniek strakgetrokken en heeft een betrekkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. Ziet er indrukwekkend uit, als je het ons vraagt. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat bepaald niet Spartaans is, maar wel luchtig opgezet.
Hoe rijdt de Lotus Eletre?
Strak en scherp. Echt waar. De besturing heeft totaal geen voorzichtige, vriendelijke opbouw vanaf het middelpunt: gewoon meteen bam, gaan. Ook in de Tour-modus is het luchtgeveerde onderstel al stevig en bij de les. En de zijwaartse krachten die de kamerbrede Pirelli P Zero’s kunnen verwerken, zijn groter dan je denkt. Oh, snel is ie ook: 4,5 seconden van 0 naar 100. Als je dat niet genoeg vindt, is er de Eletre R: dankzij 918 in plaats van 612 pk en een tweetraps transmissie op de achteras doet die er minder dan 3 seconden over. En hij heeft achterwielbesturing en een Track-modus.
Verder nog opmerkelijke zaken?
De Lotus Eletre S komt 600 kilometer ver op een lading en is met een 350-kW lader in 20 minuten weer voor 80 procent vol. Hij is klaar voor niveau-4 autonoom rijden dankzij uitklapbare lidar (die klepjes bij z’n wielkasten en in z’n dak). Z’n infotainment draait op Unreal-techniek en is vingervlug. Je kunt ‘m krijgen als vijf- of als vierzitter. En de prijzen beginnen bij 98.690 euro. De S die wij testten, kost 124.090 euro; de top-of-the-line R heb je voor 154.090 euro.
Lees onze volledige test van de Lotus Eletre S in TopGear Magazine 218: vanaf 27 juli in de winkel!
Dave heeft op 10 juli 2023 geschreven:
4,5 seconden van 0 naar 100 is voor een merk als Lotus niet bepaald schokkend.
600 kilometer op een 112 kWh accu vind ik wel schokkend. En dan niet in positieve zin.