
TopGear stapt net uit de nieuwe Lotus Eletre. In ons augustusnummer (eind juli in de winkel) lees je onze volledige bevindingen; nu alvast de highlights.
Testobject: Lotus Eletre
Uitvoering: S
Locatie: omgeving Oslo
Weersomstandigheden: regenachtig en frisjes
Dit is geen Lotus!
Ja ja internet, rustig aan. Maar we hebben nieuws voor jullie: dit is wel een Lotus. En zonder deze Lotus waren er binnenkort geen Lotussen meer geweest. Dus SUV-haters: wees blij dat deze Lotus er is, in naam van de Lotussen die je wel leuk vindt (vraag maar aan Porsche-fans hoe ze het leed de afgelopen twintig jaar hebben verwerkt). En voor fans van snelle SUV’s geldt: jullie hebben er een toffe optie bij.
Oh ja? Is het wat?
En of. Allereerst: licht is ie niet, inderdaad (minimaal 2.490 kilo). Dat kan ook niet anders, met een accupakket van 112 kWh. Maar lichtheid kan ook een uiterlijk kenmerk zijn: de carrosserie is over de techniek strakgetrokken en heeft een betrekkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. Ziet er indrukwekkend uit, als je het ons vraagt. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat bepaald niet Spartaans is, maar wel luchtig opgezet.
Hoe rijdt de Lotus Eletre?
Strak en scherp. Echt waar. De besturing heeft totaal geen voorzichtige, vriendelijke opbouw vanaf het middelpunt: gewoon meteen bam, gaan. Ook in de Tour-modus is het luchtgeveerde onderstel al stevig en bij de les. En de zijwaartse krachten die de kamerbrede Pirelli P Zero’s kunnen verwerken, zijn groter dan je denkt. Oh, snel is ie ook: 4,5 seconden van 0 naar 100. Als je dat niet genoeg vindt, is er de Eletre R: dankzij 918 in plaats van 612 pk en een tweetraps transmissie op de achteras doet die er minder dan 3 seconden over. En hij heeft achterwielbesturing en een Track-modus.
Verder nog opmerkelijke zaken?
De Lotus Eletre S komt 600 kilometer ver op een lading en is met een 350-kW lader in 20 minuten weer voor 80 procent vol. Hij is klaar voor niveau-4 autonoom rijden dankzij uitklapbare lidar (die klepjes bij z’n wielkasten en in z’n dak). Z’n infotainment draait op Unreal-techniek en is vingervlug. Je kunt ‘m krijgen als vijf- of als vierzitter. En de prijzen beginnen bij 98.690 euro. De S die wij testten, kost 124.090 euro; de top-of-the-line R heb je voor 154.090 euro.
Lees onze volledige test van de Lotus Eletre S in TopGear Magazine 218: vanaf 27 juli in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Lotus Eletre 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste SUV van Lotus?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Lotus Eletre review: Is de elektrische SUV een echte Lotus?

De Nederlandse prijs van de Lotus Eletre is bekend (met 600 of 900 pk!)

Lotus werkt aan een Eletre hyper-SUV met ruim 900 pk

De Lotus Eletre is niet simpel en niet licht, maar wel belangrijk

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Zustermerk van Volvo komt met eigen supercharger netwerk, ook in Nederland

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

4,5 seconden van 0 naar 100 is voor een merk als Lotus niet bepaald schokkend.
600 kilometer op een 112 kWh accu vind ik wel schokkend. En dan niet in positieve zin.