
TopGear stapt net uit de nieuwe Lotus Eletre. In ons augustusnummer (eind juli in de winkel) lees je onze volledige bevindingen; nu alvast de highlights.
Testobject: Lotus Eletre
Uitvoering: S
Locatie: omgeving Oslo
Weersomstandigheden: regenachtig en frisjes
Dit is geen Lotus!
Ja ja internet, rustig aan. Maar we hebben nieuws voor jullie: dit is wel een Lotus. En zonder deze Lotus waren er binnenkort geen Lotussen meer geweest. Dus SUV-haters: wees blij dat deze Lotus er is, in naam van de Lotussen die je wel leuk vindt (vraag maar aan Porsche-fans hoe ze het leed de afgelopen twintig jaar hebben verwerkt). En voor fans van snelle SUV’s geldt: jullie hebben er een toffe optie bij.
Oh ja? Is het wat?
En of. Allereerst: licht is ie niet, inderdaad (minimaal 2.490 kilo). Dat kan ook niet anders, met een accupakket van 112 kWh. Maar lichtheid kan ook een uiterlijk kenmerk zijn: de carrosserie is over de techniek strakgetrokken en heeft een betrekkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. Ziet er indrukwekkend uit, als je het ons vraagt. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat bepaald niet Spartaans is, maar wel luchtig opgezet.
Hoe rijdt de Lotus Eletre?
Strak en scherp. Echt waar. De besturing heeft totaal geen voorzichtige, vriendelijke opbouw vanaf het middelpunt: gewoon meteen bam, gaan. Ook in de Tour-modus is het luchtgeveerde onderstel al stevig en bij de les. En de zijwaartse krachten die de kamerbrede Pirelli P Zero’s kunnen verwerken, zijn groter dan je denkt. Oh, snel is ie ook: 4,5 seconden van 0 naar 100. Als je dat niet genoeg vindt, is er de Eletre R: dankzij 918 in plaats van 612 pk en een tweetraps transmissie op de achteras doet die er minder dan 3 seconden over. En hij heeft achterwielbesturing en een Track-modus.
Verder nog opmerkelijke zaken?
De Lotus Eletre S komt 600 kilometer ver op een lading en is met een 350-kW lader in 20 minuten weer voor 80 procent vol. Hij is klaar voor niveau-4 autonoom rijden dankzij uitklapbare lidar (die klepjes bij z’n wielkasten en in z’n dak). Z’n infotainment draait op Unreal-techniek en is vingervlug. Je kunt ‘m krijgen als vijf- of als vierzitter. En de prijzen beginnen bij 98.690 euro. De S die wij testten, kost 124.090 euro; de top-of-the-line R heb je voor 154.090 euro.
Lees onze volledige test van de Lotus Eletre S in TopGear Magazine 218: vanaf 27 juli in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Lotus Eletre 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste SUV van Lotus?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Lotus Eletre review: Is de elektrische SUV een echte Lotus?

De Nederlandse prijs van de Lotus Eletre is bekend (met 600 of 900 pk!)

Lotus werkt aan een Eletre hyper-SUV met ruim 900 pk

De Lotus Eletre is niet simpel en niet licht, maar wel belangrijk

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Er komt wéér een nieuw automerk naar Nederland, maar eigenlijk ken je dit merk al

Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Het grootste Chinese automerk wil samenwerken met Tesla, maar Elon weet nergens van

Het moederbedrijf van Fiat is onwaarschijnlijk slecht in anticonceptie en brengt nog een merk ter wereld

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

4,5 seconden van 0 naar 100 is voor een merk als Lotus niet bepaald schokkend.
600 kilometer op een 112 kWh accu vind ik wel schokkend. En dan niet in positieve zin.