
TopGear stapt net uit de nieuwe Lotus Eletre. In ons augustusnummer (eind juli in de winkel) lees je onze volledige bevindingen; nu alvast de highlights.
Testobject: Lotus Eletre
Uitvoering: S
Locatie: omgeving Oslo
Weersomstandigheden: regenachtig en frisjes
Dit is geen Lotus!
Ja ja internet, rustig aan. Maar we hebben nieuws voor jullie: dit is wel een Lotus. En zonder deze Lotus waren er binnenkort geen Lotussen meer geweest. Dus SUV-haters: wees blij dat deze Lotus er is, in naam van de Lotussen die je wel leuk vindt (vraag maar aan Porsche-fans hoe ze het leed de afgelopen twintig jaar hebben verwerkt). En voor fans van snelle SUV’s geldt: jullie hebben er een toffe optie bij.
Oh ja? Is het wat?
En of. Allereerst: licht is ie niet, inderdaad (minimaal 2.490 kilo). Dat kan ook niet anders, met een accupakket van 112 kWh. Maar lichtheid kan ook een uiterlijk kenmerk zijn: de carrosserie is over de techniek strakgetrokken en heeft een betrekkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. Ziet er indrukwekkend uit, als je het ons vraagt. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat bepaald niet Spartaans is, maar wel luchtig opgezet.
Hoe rijdt de Lotus Eletre?
Strak en scherp. Echt waar. De besturing heeft totaal geen voorzichtige, vriendelijke opbouw vanaf het middelpunt: gewoon meteen bam, gaan. Ook in de Tour-modus is het luchtgeveerde onderstel al stevig en bij de les. En de zijwaartse krachten die de kamerbrede Pirelli P Zero’s kunnen verwerken, zijn groter dan je denkt. Oh, snel is ie ook: 4,5 seconden van 0 naar 100. Als je dat niet genoeg vindt, is er de Eletre R: dankzij 918 in plaats van 612 pk en een tweetraps transmissie op de achteras doet die er minder dan 3 seconden over. En hij heeft achterwielbesturing en een Track-modus.
Verder nog opmerkelijke zaken?
De Lotus Eletre S komt 600 kilometer ver op een lading en is met een 350-kW lader in 20 minuten weer voor 80 procent vol. Hij is klaar voor niveau-4 autonoom rijden dankzij uitklapbare lidar (die klepjes bij z’n wielkasten en in z’n dak). Z’n infotainment draait op Unreal-techniek en is vingervlug. Je kunt ‘m krijgen als vijf- of als vierzitter. En de prijzen beginnen bij 98.690 euro. De S die wij testten, kost 124.090 euro; de top-of-the-line R heb je voor 154.090 euro.
Lees onze volledige test van de Lotus Eletre S in TopGear Magazine 218: vanaf 27 juli in de winkel!
Eén reactie op “Lotus Eletre 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste SUV van Lotus?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Lotus Eletre review: Is de elektrische SUV een echte Lotus?

De Nederlandse prijs van de Lotus Eletre is bekend (met 600 of 900 pk!)

Lotus werkt aan een Eletre hyper-SUV met ruim 900 pk

De Lotus Eletre is niet simpel en niet licht, maar wel belangrijk

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

4,5 seconden van 0 naar 100 is voor een merk als Lotus niet bepaald schokkend.
600 kilometer op een 112 kWh accu vind ik wel schokkend. En dan niet in positieve zin.