
‘De ziel van een Lotus met de bruikbaarheid van een SUV.’ Zo noemt Lotus deze Eletre. Het merk waagde zich wel vaker aan een uitstapje buiten de vederlichte sportauto’s – vierzitters, voorwielaandrijving – maar nog nooit met iets wat ogenschijnlijk zó indruist tegen hun kernwaarden. De Lotus Eletre is een SUV, en hij is elektrisch. Dubbel heiligschennis, als je het de fanatici vraagt – maar broodnodig als het merk wil overleven.
De Eletre is de eerste van drie ‘lifestyle-EV’s’ die Lotus de komende vier jaar zal introduceren. Hij leent delen van zijn design bij de Evija – Lotus spreekt van een ‘poreus ontwerp’ waar de lucht moeiteloos over- en doorheen stroomt. De Eletre is groter dan je zou vermoeden: hij meet 5,10 meter in de lengte en minstens 2,13 meter in de breedte (10 centimeter meer als je niet voor de cameraspiegels kiest). Z’n wielbasis is ruim 3 meter, wat doet vermoeden dat er een fors accupakket in z’n vloer zal liggen. En dat klopt: ‘meer dan 100 kWh’, zegt Lotus, goed voor circa 600 kilometer bereik.
De prestaties van de Lotus Eletre
Veelvuldig gebruik van koolstofvezel en aluminium zou het gewicht van de Eletre moeten drukken, maar het precieze cijfer wordt nergens in het persbericht genoemd. Dat ligt zeker boven de twee ton, want ook in Hethel kunnen ze geen wonderen verrichten.
Maar als je een Lotus niet licht kunt maken, kun je nog altijd zorgen dat ie in ieder geval snel is. De Eletre hoeft zich op dat vlak niet te schamen. Hij staat op een 800-volt platform en Lotus spreekt van een vermogen ‘vanaf 600 pk’. De 0-naar-100-tijd is minder dan 3 seconden en de topsnelheid bedraagt 260 km/u. Ook aan de stekker is ie rap: Lotus zegt dat hij met 350 kW is bij te laden, wat betekent dat je er in 20 minuten zo’n 400 kilometer actieradius bij krijgt. Bij AC-laadpalen kan de Eletre 22 kW aan.
De Lotus Eletre is bijzonder geavanceerd
Uiteraard is het merk losgegaan op de dynamica om de grote SUV enige lichtvoetigheid mee te geven. Hij staat optioneel op 23-inch wielen en is uit te rusten met keramische remmen. Achteraan vinden we een vijf-link ophanging en achterwielbesturing, er zijn actieve stabilisatoren en alle Eletres krijgen standaard actieve luchtvering. Via torque-vectoring door remingrepen helpt de auto je extra vlot de bocht om. Verder belooft Lotus ‘hoogst communicatieve besturing’ en ‘uitzonderlijke betrekking van de bestuurder’.
De tijd dat je in een Lotus was aangewezen op draairaampjes en een zeem is al enige tijd voorbij, maar de Eletre zet ook hier een nieuwe standaard voor het merk. We noemden al de cameraspiegels; daarnaast zijn er lidar-sensoren voor autonoom rijden, lampen die een kleurrijk dansje doen (en de batterijlading aangeven), over-the-air updates, een actieve spoiler, een panoramadak en wollen stoelbekleding die 50 procent lichter is dan leer. Uiteraard heeft het interieur de nodige schermen (met Lotus’ eigen infotainment), veel opbergruimte en premium materialen. Ook krijg je vijftien speakers en 1.380 watt aan audio voor je trommelvliezen. Of 23 speakers en 2.160 watt, als je dat niet genoeg vindt.
Wat kost de Lotus Eletre?
Daarover kunnen we kort zijn: de prijzen zijn nog niet bekend. Ook weten we nog niet wanneer hij precies op de weg verschijnt. Er is enkel bekendgemaakt dat de productie ‘later dit jaar’ van start gaat in een geheel nieuwe fabriek in China. We wachten in spanning af.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Lotus Eletre review: Is de elektrische SUV een echte Lotus?

Lotus Eletre 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste SUV van Lotus?

De Nederlandse prijs van de Lotus Eletre is bekend (met 600 of 900 pk!)

Lotus werkt aan een Eletre hyper-SUV met ruim 900 pk

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
