
Het werd een keer tijd, want Lotus’ kleinste had alweer zeven jaar hetzelfde smoeltje. De gefacelifte Elise heeft wat meer weg van de Evora en is uiteraard voorzien van de nodige Audi-led’jes in de koplampen. Ook niet onbelangrijk: er is een nieuwe instapversie, een verse zesversnellingsbak, alle varianten zijn zuiniger geworden, er zijn betere stoelen, lichtere velgen, cruisecontrol (huh?) en de fabrieksgarantie is opgekrikt van twee naar drie jaar.
Vanaf nu is de basis-Elise voorzien van een 1.6 Toyota-motor met 136 pk. Dat klinkt een beetje karig, maar vergeet niet dat de Elise slechts 876 kg weegt. Je gaat dus alsnog in 6,7 seconden van 0 naar 100, en de topsnelheid is een leuke 200 km/u. Het verbruik is ondertussen bijzonder laag voor zo’n vlotte auto: 6,1 l/100 km. De precieze CO2-uitstoot is nog niet bekend, maar het zal minder zijn dan 155 g/km. Lotus noemt de Elise daarom toch alvast de schoonste benzine-sportauto ter wereld.
Ben je, zoals wij, niet geïnteresseerd in milieugeneuzel wanneer je naar dit soort auto’s kijkt, ga dan voor de Elise R met 192 pk. We hebben het dan over 0-100 in 5,4 seconden en een top van 222 km/u. Nog leuker is de Elise SC (220 pk), die dezelfde sprint in 4,6 seconden doet en doorloopt tot 233 km/u. Vanaf april staan de nieuwe Lotusjes bij de dealer.
Meer van TopGear


Lotus Elise verliest dak tijdens het rijden

Lotus Elise met Hayabusa-V8 gaat hard, klinkt geweldig

Deze verlengde Lotus Elise verstopt een BMW V10

De ontwikkeling van de Lotus Elise

Lotus Elise 220 Sprint

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
