De Elise is even opgenomen geweest voor een milde facelift en het straktrekken van de billen, ter gelegenheid van z’n 21e verjaardag. Voor veel mensen is die leeftijd een mijlpaal. Maar aangezien autojaren net zo hard tellen als hondenjaren, zou je denken dat er misschien is overwogen om ‘m een spuitje te geven. Maar nee, niks ervan, de Elise is zo fit als een hoentje.

In wat voor uitvoeringen komt ie?

Lotus’ kleinste is nu verkrijgbaar in vijf smaken: Sport en Sprint – beide maken opvallend goed gebruik van de 1,6 liter grote en 138 pk sterke motor – en de Sport 220 en Sprint 220 met een supercharged 1.8 (en ja, 220 pk). Aan de top vinden we de Cup 250 met nog eens 30 pk meer. Ze hebben allemaal een nieuw gezicht gekregen – een neus die meer lucht kan ademen en er minder als een wesp uitziet, en de achterkant heeft verbeterde aerodynamica. De carrosserie is 9 kilo lichter geworden. Ook nieuw is het open versnellingsmechanisme, dat er niet alleen fascinerend uitziet, maar bovendien solide, ferme schakelactie biedt.

De Sprints hebben nog eens 26 kilo extra gewicht verloren. Met koolstofvezel carrosseriedelen (niet de grote kappen) wordt 5 kilo bespaard. De achterruit is van polycarbonaat, de stoelen hebben een kuip van koolstofvezel, wat bij elkaar weer 7 kilo scheelt. De accu is een lithium-ion-exemplaar: 9 kilo lichter. Gesmede wielen? Alweer 5 kilo eraf.

Hoeveel kost dit dieet?

Een puntje is wel dat het Sprint-pakket een handvol duizendjes gaat kosten. Het maakt de Elise puurder, maar heel eerlijk gezegd: vergeet niet dat 26 kilo maar één-derde van het gewicht van een bescheiden formaat passagier is. Laat die dus thuis en je bent nóg lichter.

In vergelijking is de supercharger een koopje. De natuurlijk ademende auto kan wat moeizaam aanvoelen als je ‘m op de apex niet precies goed op toeren hebt. Misschien is dat voor jou onderdeel van de uitdaging; voor alle anderen is er de supercharger. Die zorgt ervoor dat de Elise moeiteloos vlot is in het midden-toerengebied, en afgrijselijk snel bij hoge toeren – bovendien heb je geen last van een duf turbogat, zoals bij zoveel andere motoren. Plus: de 220 heeft een fruitige nieuwe uitlaat gekregen.

Alles wat de Elise verder doet en kan, past precies bij de razende motor. Hij stuurt met dezelfde precisie als je voorstellingsvermogen, en de belevenissen van z’n banden worden levendig vertaald naar feedback in je handen. Z’n weggedrag is voorspelbaar, z’n remmen even krachtig als vitaal.

De wereld heeft de Elise nu harder nodig dan ooit. Hij is een van de grote ijkpunten; hij is een bijna wetenschappelijke weerlegging van de trend om sportauto’s almaar dikker en zwaarder te maken. Amen.

Lotus Elise 220 Sprint



Motor
1.798 cc
viercilinder supercharged
220 pk @ 6.800 tpm
250 Nm @ 4.600 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 233 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,5 l/100 km
173 g/km CO2

Afmetingen
3.824 x 1.850 x 1.117 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
845 kg
40 l (benzine)
113 l (bagage)

Prijzen
n.b. (NL)
€ 49.520 (B)

Vonnis:
Spartaans als altijd, zeker. Maar de Elise blijft ondanks (of misschien moeten we zeggen: dankzij) zijn eerbiedwaardige leeftijd een van ‘s werelds mooiste rijervaringen. Dat maakt z’n prijs (bijna) draaglijk. Want die is nou net wat minder licht

Reacties

  • Yves heeft op 27 maart 2019 geschreven:

    250jaar oud? Lijkt me net wat overdreven.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)