Oefen even mee. Het is niet Evi-dzja, het is Evi-ya. Hoe dan ook, de Lotus Evija is de eerste nieuwe Lotus in tijden en biedt prestaties om stante pede zwakke knietjes van te krijgen.
Volgens Lotus maakt de Evija korte metten met iedere andere hypercar van dit moment, hoe obscuur en bizar ook. De Evija heeft namelijk een totaal vermogen van 2.000 pk en 1.700 Nm koppel. En nee, je vindt geen bulderende benzineverbrander in the back; er zijn vier elektromotoren. Eentje voor ieder wiel.
Prestaties van de Lotus Evija
De Evija moet vanuit stilstand binnen drie tellen op de 100 km/u zitten. 100-200 km/u gebeurt ook in minder dan 3 seconden en het sprintje van 200-300 km/u moet binnen 4 seconden geklaard zijn. Kortom: 0-300 km/u binnen 10 seconden. De topsnelheid van de Lotus Evija ligt op 340 km/u.
Het zal je niet verbazen dat deze nieuwe hypercar van Lotus geen zwaargewicht is (voor een EV dan). De auto weegt slechts 1.680 kilo. Maar 129 kilo daarvan is toe te schrijven aan de monocoque. Het accupakket van de nieuwbakken hypercar is centraal achter de voorstoelen weggewerkt. Volgens Lotus ligt het pakket op de ideale plek als het gaat om gewichtsverdeling, styling en aerodynamica.
Bovendien is de Lotus klaar om opgeladen te worden met 800 kW. Da’s nog niet beschikbaar in de praktijk, maar zodra het dat wél is, zou de Lotus Evija in 9 minuten helemaal opgeladen kunnen worden. Die snelheid ligt nu nog ietsje lager, al valt er weinig te klagen. Binnen 12 minuten laad je hem 80 procent vol. Ga je voor 100 procent, dan ben je na 18 minuten laden klaar. Rij je een beetje vriendelijk, dan moet een actieradius van 400 kilometer haalbaar zijn.
Het exterieur van de Lotus Evija
Genoeg cijfers, want er valt ook genoeg te zeggen over het exterieur. Neem ‘m even in je op. Klaar? Wát een koets. Je hoeft geen technicus te zijn om je voor te stellen hoe de lucht langs, over en door de carrosserie wordt geleid. Vooral in het oog springend zijn de enorme gaten achterop die worden omringd door flinterdunne achterlichten. Het geeft de Evija iets Ford GT-achtigs. Ook fijn: instappen doe je via vlinderdeuren. Een beetje stationair spektakel mag best, toch?
Ook vanbinnen ademt de auto techniek, doeltreffendheid en snelheid. Kuipstoelen van koolstofvezel, een lekker klein en plat stuurtje en geen spiegels maar schermpjes. Via de knop op je stuur selecteer je één van de beschikbare rij-modi: Range, City, Tour, Sport en Track.
Lotus bouwt 130 exemplaren van deze gloednieuwe hypercar. De eerste Lotus die onder toeziend oog van eigenaar Geely is ontwikkeld gaat je net geen 1,9 miljoen euro kosten, exclusief belastingen. Wil je jezelf verzekeren van een exemplaar, dan kun je een aanbetaling van omgerekend 276.693 euro doen. In 2020 moet de eerste Lotus Evija de werkplaats uit rollen.
Noud heeft op 17 juli 2019 geschreven:
Super mooie en zeer snelle supercar!