
Oefen even mee. Het is niet Evi-dzja, het is Evi-ya. Hoe dan ook, de Lotus Evija is de eerste nieuwe Lotus in tijden en biedt prestaties om stante pede zwakke knietjes van te krijgen.
Volgens Lotus maakt de Evija korte metten met iedere andere hypercar van dit moment, hoe obscuur en bizar ook. De Evija heeft namelijk een totaal vermogen van 2.000 pk en 1.700 Nm koppel. En nee, je vindt geen bulderende benzineverbrander in the back; er zijn vier elektromotoren. Eentje voor ieder wiel.
Prestaties van de Lotus Evija
De Evija moet vanuit stilstand binnen drie tellen op de 100 km/u zitten. 100-200 km/u gebeurt ook in minder dan 3 seconden en het sprintje van 200-300 km/u moet binnen 4 seconden geklaard zijn. Kortom: 0-300 km/u binnen 10 seconden. De topsnelheid van de Lotus Evija ligt op 340 km/u.
Het zal je niet verbazen dat deze nieuwe hypercar van Lotus geen zwaargewicht is (voor een EV dan). De auto weegt slechts 1.680 kilo. Maar 129 kilo daarvan is toe te schrijven aan de monocoque. Het accupakket van de nieuwbakken hypercar is centraal achter de voorstoelen weggewerkt. Volgens Lotus ligt het pakket op de ideale plek als het gaat om gewichtsverdeling, styling en aerodynamica.
Bovendien is de Lotus klaar om opgeladen te worden met 800 kW. Da’s nog niet beschikbaar in de praktijk, maar zodra het dat wél is, zou de Lotus Evija in 9 minuten helemaal opgeladen kunnen worden. Die snelheid ligt nu nog ietsje lager, al valt er weinig te klagen. Binnen 12 minuten laad je hem 80 procent vol. Ga je voor 100 procent, dan ben je na 18 minuten laden klaar. Rij je een beetje vriendelijk, dan moet een actieradius van 400 kilometer haalbaar zijn.
Het exterieur van de Lotus Evija
Genoeg cijfers, want er valt ook genoeg te zeggen over het exterieur. Neem ‘m even in je op. Klaar? Wát een koets. Je hoeft geen technicus te zijn om je voor te stellen hoe de lucht langs, over en door de carrosserie wordt geleid. Vooral in het oog springend zijn de enorme gaten achterop die worden omringd door flinterdunne achterlichten. Het geeft de Evija iets Ford GT-achtigs. Ook fijn: instappen doe je via vlinderdeuren. Een beetje stationair spektakel mag best, toch?
Ook vanbinnen ademt de auto techniek, doeltreffendheid en snelheid. Kuipstoelen van koolstofvezel, een lekker klein en plat stuurtje en geen spiegels maar schermpjes. Via de knop op je stuur selecteer je één van de beschikbare rij-modi: Range, City, Tour, Sport en Track.
Lotus bouwt 130 exemplaren van deze gloednieuwe hypercar. De eerste Lotus die onder toeziend oog van eigenaar Geely is ontwikkeld gaat je net geen 1,9 miljoen euro kosten, exclusief belastingen. Wil je jezelf verzekeren van een exemplaar, dan kun je een aanbetaling van omgerekend 276.693 euro doen. In 2020 moet de eerste Lotus Evija de werkplaats uit rollen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Deze Lotus Evija eert F1-legende Emerson Fittipaldi

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Lotus Evija in actie

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Super mooie en zeer snelle supercar!