
Met de Evija zegt Lotus als doel te hebben om ’s werelds krachtigste productieauto te bouwen, met 2.000 pk. Het koppel, in totaal ongeveer 1.700 Nm (het dubbele van een McLaren Senna), wordt verdeeld over alle vier de wielen. Want jazeker, hij is vierwielaangedreven. Dus de eerste 4WD-Lotus voor op de openbare weg is niet de langverwachte SUV. Hij weegt 1.680 kilo, ‘in de lichtste uitvoering’. Dat de auto prima met dit gewicht omspringt, daarvan wil testrijder Gavan Kershaw je overtuigen in de video onder aan deze pagina.
De draaiknop op de middenconsole selecteert één van de vijf rij-modi. Uiteraard is er een Track-modus waarbij de Evija zijn volledige 2.000 pk loslaat en de torque vectoring de auto door de bochten sleurt. In de Sport-modus is het vermogen 1.700 pk en 1.700 Nm, waarbij het stabiliteitsprogramma zijn best doet om de auto op de weg te houden. In Tour is het vermogen nog maar 1.400 pk en is er keuze uit achterwiel- of vierwielaandrijving. In de City-modus remt de auto meer af op zijn elektromotor om meer energie terug te winnen.
De Range-modus verdient wat extra aandacht. Hierin wordt het vermogen gehalveerd en worden alleen de achterwielen aangedreven, voor maximaal bereik. Het vermogen halveren klinkt als enorm afzien, tot je realiseert dat de Lotus Evija dan alsnog 1.000 pk biedt. Een eco-modus met 1.000 pk, dat was in de tijd vóór elektrische auto’s nog compleet ondenkbaar. Hoe groot die actieradius dan is, dat verklapt Lotus gek genoeg nog niet.
Wat betekent Evija eigenlijk?
Je hebt al Huayra, Rimac en Koenigsegg ontcijferd. En nu Evija. Tuit je lippen, strek je tong en zeg het dan: Evija. Niet ‘e-vie-djah’, nee, het is ‘eh-vai-ah.’ Het betekent zoiets als ‘de eerst bestaande’. In het Hebreeuws staat het voor ‘leven, ademhalen’. En het begint met de letter ‘E’, een tegemoetkoming aan de Lotus-puristen. Maar dat is meteen zo’n beetje het enige traditionele aan de Evija.
Hebben? De auto moet zo’n twee miljoen euro gaan kosten.
Lotus Evija in actie
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Deze Lotus Evija eert F1-legende Emerson Fittipaldi

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Lotus Evija: elektrische hypercar met 2.000 pk

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
