
Met de Evija zegt Lotus als doel te hebben om ’s werelds krachtigste productieauto te bouwen, met 2.000 pk. Het koppel, in totaal ongeveer 1.700 Nm (het dubbele van een McLaren Senna), wordt verdeeld over alle vier de wielen. Want jazeker, hij is vierwielaangedreven. Dus de eerste 4WD-Lotus voor op de openbare weg is niet de langverwachte SUV. Hij weegt 1.680 kilo, ‘in de lichtste uitvoering’. Dat de auto prima met dit gewicht omspringt, daarvan wil testrijder Gavan Kershaw je overtuigen in de video onder aan deze pagina.
De draaiknop op de middenconsole selecteert één van de vijf rij-modi. Uiteraard is er een Track-modus waarbij de Evija zijn volledige 2.000 pk loslaat en de torque vectoring de auto door de bochten sleurt. In de Sport-modus is het vermogen 1.700 pk en 1.700 Nm, waarbij het stabiliteitsprogramma zijn best doet om de auto op de weg te houden. In Tour is het vermogen nog maar 1.400 pk en is er keuze uit achterwiel- of vierwielaandrijving. In de City-modus remt de auto meer af op zijn elektromotor om meer energie terug te winnen.
De Range-modus verdient wat extra aandacht. Hierin wordt het vermogen gehalveerd en worden alleen de achterwielen aangedreven, voor maximaal bereik. Het vermogen halveren klinkt als enorm afzien, tot je realiseert dat de Lotus Evija dan alsnog 1.000 pk biedt. Een eco-modus met 1.000 pk, dat was in de tijd vóór elektrische auto’s nog compleet ondenkbaar. Hoe groot die actieradius dan is, dat verklapt Lotus gek genoeg nog niet.
Wat betekent Evija eigenlijk?
Je hebt al Huayra, Rimac en Koenigsegg ontcijferd. En nu Evija. Tuit je lippen, strek je tong en zeg het dan: Evija. Niet ‘e-vie-djah’, nee, het is ‘eh-vai-ah.’ Het betekent zoiets als ‘de eerst bestaande’. In het Hebreeuws staat het voor ‘leven, ademhalen’. En het begint met de letter ‘E’, een tegemoetkoming aan de Lotus-puristen. Maar dat is meteen zo’n beetje het enige traditionele aan de Evija.
Hebben? De auto moet zo’n twee miljoen euro gaan kosten.
Lotus Evija in actie
Meer van TopGear


VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Deze Lotus Evija eert F1-legende Emerson Fittipaldi

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Lotus Evija: elektrische hypercar met 2.000 pk

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten
