
Met de Evija zegt Lotus als doel te hebben om ’s werelds krachtigste productieauto te bouwen, met 2.000 pk. Het koppel, in totaal ongeveer 1.700 Nm (het dubbele van een McLaren Senna), wordt verdeeld over alle vier de wielen. Want jazeker, hij is vierwielaangedreven. Dus de eerste 4WD-Lotus voor op de openbare weg is niet de langverwachte SUV. Hij weegt 1.680 kilo, ‘in de lichtste uitvoering’. Dat de auto prima met dit gewicht omspringt, daarvan wil testrijder Gavan Kershaw je overtuigen in de video onder aan deze pagina.
De draaiknop op de middenconsole selecteert één van de vijf rij-modi. Uiteraard is er een Track-modus waarbij de Evija zijn volledige 2.000 pk loslaat en de torque vectoring de auto door de bochten sleurt. In de Sport-modus is het vermogen 1.700 pk en 1.700 Nm, waarbij het stabiliteitsprogramma zijn best doet om de auto op de weg te houden. In Tour is het vermogen nog maar 1.400 pk en is er keuze uit achterwiel- of vierwielaandrijving. In de City-modus remt de auto meer af op zijn elektromotor om meer energie terug te winnen.
De Range-modus verdient wat extra aandacht. Hierin wordt het vermogen gehalveerd en worden alleen de achterwielen aangedreven, voor maximaal bereik. Het vermogen halveren klinkt als enorm afzien, tot je realiseert dat de Lotus Evija dan alsnog 1.000 pk biedt. Een eco-modus met 1.000 pk, dat was in de tijd vóór elektrische auto’s nog compleet ondenkbaar. Hoe groot die actieradius dan is, dat verklapt Lotus gek genoeg nog niet.
Wat betekent Evija eigenlijk?
Je hebt al Huayra, Rimac en Koenigsegg ontcijferd. En nu Evija. Tuit je lippen, strek je tong en zeg het dan: Evija. Niet ‘e-vie-djah’, nee, het is ‘eh-vai-ah.’ Het betekent zoiets als ‘de eerst bestaande’. In het Hebreeuws staat het voor ‘leven, ademhalen’. En het begint met de letter ‘E’, een tegemoetkoming aan de Lotus-puristen. Maar dat is meteen zo’n beetje het enige traditionele aan de Evija.
Hebben? De auto moet zo’n twee miljoen euro gaan kosten.
Lotus Evija in actie
Meer van TopGear


VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Deze Lotus Evija eert F1-legende Emerson Fittipaldi

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Lotus Evija: elektrische hypercar met 2.000 pk

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Deze 10 (onverwachtse) elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt als je doorrijdt op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Deze 10 (onverwachtse) elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt als je doorrijdt op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)
