
De nieuwe Lotus Eletre is geen langzame SUV. De versie die werd onthuld met twee motoren en 600 pk was nog maar de instapversie van de Eletre. Van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden is blijkbaar in sommige gevallen niet snel genoeg. Ook al is dat sneller dan de Lambo Urus, Aston Martin DBX 707 en Porsche Cayenne Turbo GT.
Hiervoor moet de Lotus relatief licht zijn. Hij heeft namelijk minder vermogen dan zijn rivalen en dat betekent dat de 2.000 kilo die Lotus voor de SUV opgeeft wel lijkt te kloppen. Alleen de Tesla Model X Plaid gaat sneller naar 100 km/u, maar die heeft meer dan 1.000 pk nodig om zijn 2.455 kilo sneller te laten accelereren.
De Eletre hyper-SUV
Lotus noemt de Eletre een hyper-SUV. Een super-SUV is natuurlijk ook wel heel erg 2021. Maar hij is nu nog niet heel hyper. Hij is maar iets sneller dan de eerder genoemde rivalen en in Engeland kost hij ‘slechts’ 100.000 pond.
Maar de volgende versie mag waarschijnlijk met recht hyper genoemd worden. TopGear vernam dat het Eletre-vlaggenschip, dat over een paar jaar komt, ruim 900 pk zal hebben dankzij een extra motor met 300 pk op de achteras. Als die er komt, zal de 0 naar 100 km/u tijd waarschijnlijk zakken tot onder de 2,5 seconden. In de huidige markt zou het daarmee de allersnelste SUV worden, maar het is nog niet bekend wanneer deze opgefokte Eletre verschijnt.
Meer van TopGear


Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Lotus Eletre review: Is de elektrische SUV een echte Lotus?

Lotus Eletre 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste SUV van Lotus?

De Nederlandse prijs van de Lotus Eletre is bekend (met 600 of 900 pk!)

De Lotus Eletre is niet simpel en niet licht, maar wel belangrijk

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
