
De nieuwe Lotus Eletre is geen langzame SUV. De versie die werd onthuld met twee motoren en 600 pk was nog maar de instapversie van de Eletre. Van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden is blijkbaar in sommige gevallen niet snel genoeg. Ook al is dat sneller dan de Lambo Urus, Aston Martin DBX 707 en Porsche Cayenne Turbo GT.
Hiervoor moet de Lotus relatief licht zijn. Hij heeft namelijk minder vermogen dan zijn rivalen en dat betekent dat de 2.000 kilo die Lotus voor de SUV opgeeft wel lijkt te kloppen. Alleen de Tesla Model X Plaid gaat sneller naar 100 km/u, maar die heeft meer dan 1.000 pk nodig om zijn 2.455 kilo sneller te laten accelereren.
De Eletre hyper-SUV
Lotus noemt de Eletre een hyper-SUV. Een super-SUV is natuurlijk ook wel heel erg 2021. Maar hij is nu nog niet heel hyper. Hij is maar iets sneller dan de eerder genoemde rivalen en in Engeland kost hij ‘slechts’ 100.000 pond.
Maar de volgende versie mag waarschijnlijk met recht hyper genoemd worden. TopGear vernam dat het Eletre-vlaggenschip, dat over een paar jaar komt, ruim 900 pk zal hebben dankzij een extra motor met 300 pk op de achteras. Als die er komt, zal de 0 naar 100 km/u tijd waarschijnlijk zakken tot onder de 2,5 seconden. In de huidige markt zou het daarmee de allersnelste SUV worden, maar het is nog niet bekend wanneer deze opgefokte Eletre verschijnt.
Meer van TopGear


Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Lotus Eletre review: Is de elektrische SUV een echte Lotus?

Lotus Eletre 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste SUV van Lotus?

De Nederlandse prijs van de Lotus Eletre is bekend (met 600 of 900 pk!)

De Lotus Eletre is niet simpel en niet licht, maar wel belangrijk

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’
