
De nieuwe Lotus Eletre is geen langzame SUV. De versie die werd onthuld met twee motoren en 600 pk was nog maar de instapversie van de Eletre. Van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden is blijkbaar in sommige gevallen niet snel genoeg. Ook al is dat sneller dan de Lambo Urus, Aston Martin DBX 707 en Porsche Cayenne Turbo GT.
Hiervoor moet de Lotus relatief licht zijn. Hij heeft namelijk minder vermogen dan zijn rivalen en dat betekent dat de 2.000 kilo die Lotus voor de SUV opgeeft wel lijkt te kloppen. Alleen de Tesla Model X Plaid gaat sneller naar 100 km/u, maar die heeft meer dan 1.000 pk nodig om zijn 2.455 kilo sneller te laten accelereren.
De Eletre hyper-SUV
Lotus noemt de Eletre een hyper-SUV. Een super-SUV is natuurlijk ook wel heel erg 2021. Maar hij is nu nog niet heel hyper. Hij is maar iets sneller dan de eerder genoemde rivalen en in Engeland kost hij ‘slechts’ 100.000 pond.
Maar de volgende versie mag waarschijnlijk met recht hyper genoemd worden. TopGear vernam dat het Eletre-vlaggenschip, dat over een paar jaar komt, ruim 900 pk zal hebben dankzij een extra motor met 300 pk op de achteras. Als die er komt, zal de 0 naar 100 km/u tijd waarschijnlijk zakken tot onder de 2,5 seconden. In de huidige markt zou het daarmee de allersnelste SUV worden, maar het is nog niet bekend wanneer deze opgefokte Eletre verschijnt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Lotus Eletre review: Is de elektrische SUV een echte Lotus?

Lotus Eletre 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste SUV van Lotus?

De Nederlandse prijs van de Lotus Eletre is bekend (met 600 of 900 pk!)

De Lotus Eletre is niet simpel en niet licht, maar wel belangrijk

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten
