
De nieuwe Lotus Eletre is geen langzame SUV. De versie die werd onthuld met twee motoren en 600 pk was nog maar de instapversie van de Eletre. Van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden is blijkbaar in sommige gevallen niet snel genoeg. Ook al is dat sneller dan de Lambo Urus, Aston Martin DBX 707 en Porsche Cayenne Turbo GT.
Hiervoor moet de Lotus relatief licht zijn. Hij heeft namelijk minder vermogen dan zijn rivalen en dat betekent dat de 2.000 kilo die Lotus voor de SUV opgeeft wel lijkt te kloppen. Alleen de Tesla Model X Plaid gaat sneller naar 100 km/u, maar die heeft meer dan 1.000 pk nodig om zijn 2.455 kilo sneller te laten accelereren.
De Eletre hyper-SUV
Lotus noemt de Eletre een hyper-SUV. Een super-SUV is natuurlijk ook wel heel erg 2021. Maar hij is nu nog niet heel hyper. Hij is maar iets sneller dan de eerder genoemde rivalen en in Engeland kost hij ‘slechts’ 100.000 pond.
Maar de volgende versie mag waarschijnlijk met recht hyper genoemd worden. TopGear vernam dat het Eletre-vlaggenschip, dat over een paar jaar komt, ruim 900 pk zal hebben dankzij een extra motor met 300 pk op de achteras. Als die er komt, zal de 0 naar 100 km/u tijd waarschijnlijk zakken tot onder de 2,5 seconden. In de huidige markt zou het daarmee de allersnelste SUV worden, maar het is nog niet bekend wanneer deze opgefokte Eletre verschijnt.
Meer van TopGear


Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Lotus Eletre review: Is de elektrische SUV een echte Lotus?

Lotus Eletre 1e rij-indruk: Hoe rijdt de eerste SUV van Lotus?

De Nederlandse prijs van de Lotus Eletre is bekend (met 600 of 900 pk!)

De Lotus Eletre is niet simpel en niet licht, maar wel belangrijk

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

Deze viercilinder maakt een dikke V6 eigenlijk overbodig

Is de elektrische Lotus Eletre R beter dan de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid met een V8?

VIDEO: Lotus Evija X crasht tijdens burnout op Goodwood Festival of Speed

Lotus Emeya benadert de Porsche Taycan en de Audi RS e-Tron GT (review)

VIDEO: Lotus toont speciale Evija X met razendsnelle ronde op de Nürburgring

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
