
De Californische autofabrikant Lucid heeft een nieuwe versie van zijn Air onthuld, en het is er een die gericht is op ‘maximale opwinding’. De [diepe adem] Lucid Air Grand Touring Performance is een luxe elektrische sedan met 1.050 pk. De 0-96-tijd (60 mph) moet op 2,6 seconden liggen. Volgens Lucid Motors is het de krachtigste EV die je nu in Noord-Amerika kunt bestellen. De Model S Plaid heeft overigens 1.020 pk.
Zeer opwindend allemaal, maar niet zo opwindend als Lucids eigen Air Dream Edition P, die zowel krachtiger is (1.111 pk) als een fractie sneller (0-96 km/u in 2,5 seconden). Het probleem is dat de Dream slechts in gelimiteerde oplage werd aangeboden en al helemaal uitverkocht is. De Lucid Air Grand Touring Performance is dus de krachtigste auto die het merk momenteel aanbiedt.
Lucid rekent op een bereik van 717 kilometer voor de Air Grand Touring Performance. Onderscheidende kenmerken zijn ‘op maat gemaakte wielen en subtiele badges’. Alle Air Grand Tourings krijgen het prachtige glazen dak, een 34-inch cockpit in 5k-resolutie, veel rijhulpmiddelen (waaronder lidar), 21 speakers voor surround sound en een snellaadsysteem dat op 900 volt draait. De opper-Air moet in 21 minuten 480 kilometer aan bereik bij kunnen laden.
Omgerekend kost de nieuwe uitvoering in de Verenigde Staten 165.400 euro. De prijzen voor Nederland en België zijn, net als van de overige Air-uitvoeringen, nog niet bekend.
Eén reactie op “De Lucid Air Grand Touring Performance is nu de snelste Lucid”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Je moet een serieuze diesel hebben wil je een achtervolging winnen van deze politie-EV

Met deze EV kun je straks gestrande Tesla’s op weg helpen

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

Soms is de instapper gewoon de beste keuze die je kunt maken

Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Achter de schermen bij Lucid, de grootste nachtmerrie van Tesla

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Persberichten uitsturen over idiote ‘prestaties’ om de aandacht af te leiden van de achterstand op de concurrentie. Er is toch niemand die zo’n Lucid Air gaat kopen als je voor minder geld een Mercedes EQS kan krijgen?