Gezien we de Air zo waarderen, liggen de verwachtingen voor de eerste SUV van Lucid torenhoog. Vandaag haalt het EV-merk het doek van de zevenzits SUV tijdens de Los Angeles Motor Show. En hij ziet er wat ons betreft niet verkeerd uit. De Lucid Gravity lijkt veel van de ergonomische minpunten van de Air op te lossen en hij biedt veel meer ruimte voor passagiers en bagage.

Voor het ontwerp blijft Lucid niet ver weg van de Air. Je herkent de neus van de Air en ook de daklijn toont veel gelijkenissen. Leuk: als je de frunk open doet, kun je hem gebruiken als bankje. Omdat het een Lucid is, is het weerstandscoëfficiënt belangrijk om te vermelden. De Cw-waarde van de Gravity is 0,24 – wat volgens Lucid ‘ongeëvenaard is door andere SUV’s met drie zitrijen’.

Wat maakt de Lucid Gravity bijzonder?

Er zijn drie rijen: twee stoelen voorin en twee banken erachter. De achterste rij lijkt dicht op de middelste te staan, maar volgens Lucid hebben de passagiers achterin ‘opmerkelijke beenruimte’. Hoe je opmerkelijk interpreteert, is aan jou. Wanneer er niemand achterin zit, kun je de banken inklappen voor 3.000 liter bagageruimte. Dat is 500 liter meer dan een Model X.

  • Lucid Gravity frunk open bank
    Foto: © Lucid
  • Lucid Gravity schuin voor
    Foto: © Lucid
  • Lucid Gravity schuin achter
    Foto: © Lucid
  • Lucid Gravity schuin achter
    Foto: © Lucid
  • Lucid Gravity zijkant met caravan
    Foto: © Lucid
  • Lucid Gravity frunk open bank
  • Lucid Gravity schuin voor
  • Lucid Gravity schuin achter
  • Lucid Gravity schuin achter
  • Lucid Gravity zijkant met caravan

Verder kom je in de Lucid Gravity een vernieuwd bestuurdersdisplay tegen dat ‘Clearview Cockpit’ heet. Het gebogen scherm meet 34-inch en zweeft boven het stuur. Op de middenconsole zit nog een extra scherm waar je de functies als de muziek bestuurt. Onder dát scherm zitten echte knoppen voor de temperatuur en het harder en zachter zetten van de ventilatie.

Motoren en specificaties

De actieradius weet je door de titel al: 700 kilometer, en dat terwijl de Tesla Model X ‘maar’ 576 kilometer ver komt. De Lucid Gravity staat op ‘een gloednieuw platform dat vanaf de grond af aan is ontwikkeld als SUV’. Hoeveel pk de Gravity krijgt, zegt Lucid niet. Van 0 naar 100 km/u moet in 3,6 seconden kunnen en het maximaal trekgewicht is 2.700 kilo.

De Gravity krijgt een verbeterde versie van de 900-volt architectuur van de Air. Waarschijnlijk kun je tot 300 kW opladen. Lucid zegt dat je 320 kilometer kunt rijden na een kwartiertje laden. Op de foto’s zie je trouwens de Dream Edition. Zouden we dezelfde uitvoeringen van de Air ook bij de Gravity krijgen? De Air is er als Pure, Touring, Grand Touring, Grand Touring Performance en Sapphire.

Prijs van de Lucid Gravity

Aan het einde van 2024 gaat de SUV van Lucid in productie. Hij komt in ieder geval naar Amerika. Lucid maakt op een later moment bekend of de Gravity ook naar Europa komt. In Amerika moet ie ‘minder dan 80.000 dollar’ kosten. De Model X gaat nu in Amerika voor 68.590 dollar. We zijn benieuwd hoe dicht de Gravity daarbij kan komen.

Reacties

  • James heeft op 17 november 2023 geschreven:

    Ik snap wel dat ze de Lucid met een Tesla vergelijk ipv met een Mercedes, wat de echte benchmark is voor EV’s. Lucids en Tesla’s zijn beide Amerikaans en beide vreselijk onbetrouwbaar.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)