
Iedereen in het autowereldje houdt van de Range Rover. De eerste was een geüpgraded boerderijvoertuig dat zomaar de wieg van de SUV bleek te zijn – al moeten we die eer eigenlijk gunnen aan de Jeep Wagoneer van 1962, ontworpen door een man die Jim Anger heet – maar in de dik 50 jaren die volgden, is hij de maatstaf voor luxe geworden.
Zo ziet JLR’s chief creative officer Gerry McGovern hem in ieder geval wel. Gerry en zijn team zijn nu op het punt beland dat ze complete controle hebben over wat ze doen en hoe ze de Range Rover er willen laten uitzien en aanvoelen. Het resultaat is spectaculair, niet alleen vanuit designoogpunt – het is een automobiel superjacht – maar ook als een demonstratie van wat het bedrijf inmiddels op technisch gebied vermag.
De Luxeauto van het Jaar 2022 is een glad ding
Hij is opvallend aerodynamisch voor een grote SUV, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 en een ‘gladder’ frontaal oppervlak. De naden tussen panelen en de zogeheten sluitlijnen zijn ongekend strak en de glasoppervlakken sluiten fenomenaal op de carrosserie aan. Zelfs de regengootjes zijn verstopt. De designafdeling heeft hier duidelijk de engineers onder druk gezet – en vice versa – en het resultaat is evenzeer een ode aan metaalbewerking en fabricagetechniek als aan esthetica. Er zijn aan deze auto zaken die vijf jaar geleden simpelweg onmogelijk waren geweest.
En dan is er het interieur, toch steeds meer het brandpunt voor ware luxe. Ultrafabric en Kvadrat zijn duurzame alternatieven voor leer en zijn comfortabel en prettig om aan te raken, al is er qua kleurmogelijkheden nog wel ruimte voor verbetering.
Het interieur en infotainment van de Range Rover zijn minder techy dan het Hyperscreen van Mercedes of de set-up in de nieuwe BMW 7-serie. Bij de uitrustingsniveaus tref je ook de Autobiography en SV aan; dat zijn de versies waarbij de Range Rover ophoudt een auto te zijn en een ‘zorgvuldig samengestelde luxe-ervaring’ wordt.
Mooie materialen
Bestel een SV met Signature Suite en onder de vele hoogtepunten zul je zaken aantreffen als bewerkt metaal, keramisch materiaal, mozaïekinleg en contrasterende kleuren voor de voor- en achterstoelen. Een optionele ‘clubtafel’ kan op een 3D-geprinte standaard omhoog rijzen uit een vaste middenconsole die over de hele lengte van het interieur loopt.
Je zult hier nergens een slordig stukje stof of een loos knopje aantreffen. En de hendels waarmee je de portieren van binnenuit opent zijn de beste in de hele autowereld, punt. Zijn offroad-eigenschappen blijven uiteraard ook oppermachtig. De nieuwe Range Rover heeft de berg niet alleen overwonnen; hij is ertegenop gereden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit is de Range Rover van Ferry Bouman en hij kan van jou zijn

De volgende Range Rover is vol-elektrisch en krijgt evenveel vermogen als de V8-versie

Rolls-Royce Ghost krijgt een setje dikke 24-inch putdeksels van Vossen

Leuke familiebak nodig? Deze verlengde Range Rover is zo duur als een Renault Espace

Hoe goed is de eerste Range Rover nog in vergelijking met de nieuwste?

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

Land Rover gaat zijn oude auto’s nog een keer verkopen met een flinke winst

De dikste Range Rover Sport van dit moment kun je met stoffen bekleding bestellen

Jouw laatste rit liever niet in een Mercedes? Dan is er nu een Defender-lijkwagen

De Defender Octa is hier: de sterkste Defender ooit met offroad launch control

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Was de elektrische zevenzits Volvo EX90 het wachten waard? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
