Iedereen in het autowereldje houdt van de Range Rover. De eerste was een geüpgraded boerderijvoertuig dat zomaar de wieg van de SUV bleek te zijn – al moeten we die eer eigenlijk gunnen aan de Jeep Wagoneer van 1962, ontworpen door een man die Jim Anger heet – maar in de dik 50 jaren die volgden, is hij de maatstaf voor luxe geworden.
Zo ziet JLR’s chief creative officer Gerry McGovern hem in ieder geval wel. Gerry en zijn team zijn nu op het punt beland dat ze complete controle hebben over wat ze doen en hoe ze de Range Rover er willen laten uitzien en aanvoelen. Het resultaat is spectaculair, niet alleen vanuit designoogpunt – het is een automobiel superjacht – maar ook als een demonstratie van wat het bedrijf inmiddels op technisch gebied vermag.
De Luxeauto van het Jaar 2022 is een glad ding
Hij is opvallend aerodynamisch voor een grote SUV, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 en een ‘gladder’ frontaal oppervlak. De naden tussen panelen en de zogeheten sluitlijnen zijn ongekend strak en de glasoppervlakken sluiten fenomenaal op de carrosserie aan. Zelfs de regengootjes zijn verstopt. De designafdeling heeft hier duidelijk de engineers onder druk gezet – en vice versa – en het resultaat is evenzeer een ode aan metaalbewerking en fabricagetechniek als aan esthetica. Er zijn aan deze auto zaken die vijf jaar geleden simpelweg onmogelijk waren geweest.
En dan is er het interieur, toch steeds meer het brandpunt voor ware luxe. Ultrafabric en Kvadrat zijn duurzame alternatieven voor leer en zijn comfortabel en prettig om aan te raken, al is er qua kleurmogelijkheden nog wel ruimte voor verbetering.
Het interieur en infotainment van de Range Rover zijn minder techy dan het Hyperscreen van Mercedes of de set-up in de nieuwe BMW 7-serie. Bij de uitrustingsniveaus tref je ook de Autobiography en SV aan; dat zijn de versies waarbij de Range Rover ophoudt een auto te zijn en een ‘zorgvuldig samengestelde luxe-ervaring’ wordt.
Mooie materialen
Bestel een SV met Signature Suite en onder de vele hoogtepunten zul je zaken aantreffen als bewerkt metaal, keramisch materiaal, mozaïekinleg en contrasterende kleuren voor de voor- en achterstoelen. Een optionele ‘clubtafel’ kan op een 3D-geprinte standaard omhoog rijzen uit een vaste middenconsole die over de hele lengte van het interieur loopt.
Je zult hier nergens een slordig stukje stof of een loos knopje aantreffen. En de hendels waarmee je de portieren van binnenuit opent zijn de beste in de hele autowereld, punt. Zijn offroad-eigenschappen blijven uiteraard ook oppermachtig. De nieuwe Range Rover heeft de berg niet alleen overwonnen; hij is ertegenop gereden.
Reacties