Over het algemeen kiezen autokopers niet echt voor een sprankelende kleur. Het zijn meestal dezelfde zakelijke zwart- en grijstinten. Bij Lynk & Co sprongen ze daar slim op in door de ‘01‘ te leveren in slechts twee kleuren: zwart en donkerblauw. Ach ja, als de klanten toch niet een andere kleur kiezen, waarom zou je het dan aanbieden? Maar met de Lynk & Co 01 facelift hebben de Chinezen het licht gezien en tadaa: andere kleuren.

Er komen drie nieuwe kleuren bij. Op de hoofdfoto kun je genieten van de tint ‘Mineral Green’. Het lijkt een beetje op Avonturin Green van Porsche. Het ziet er sowieso beter en origineler uit dan het eeuwige zwart. Daarnaast is Sparkling Black helemaal nieuw, we zijn benieuwd hoe anders deze tint is dan het bekend zwart. Eem andere nieuwe kleur is Crystal White.

Facelift of update?

Of het een facelift is of een modelupdate, zijn we nog niet helemaal uit. Strikt genomen is de Lynk & Co 01 die wij hier in Nederland krijgen namelijk al een faceliftmodel, want het origineel komt uit 2017. Het uiterlijk is lichtjes onder handen genomen met nieuwe kleuren en velgen. Helaas hebben we nog niet uitgebreid beeldmateriaal gekregen van Lynk & Co, dus kunnen we niet alle wijzigingen zien. In 2022 kreeg de Chinese variant van de auto een facelift. Of wij die update ook krijgen, is niet Zeekr, eh, zeker.

Lynk & Co 01 facelift (2024) groen zijkant linksvoor schuin

In het interieur zijn de aanpassingen eveneens subtiel te noemen. Er is een nieuw 15,4-inch infotainmentscherm, waar een computer met sterke Qualcomm Snapdragon 8155-processor achter zit. Ja, de 8155. Niet de 8150 of de 8055, maar gewoon echt de 8155. Geen idee wat we nu zeggen, maar reken maar het infotainmentsysteem sneller is. Heel prettig is de terugkeer van fysieke knoppen op het stuurwiel.

Precies evenveel vermogen als de Skyline GT-R

Wat ook sneller is, is de auto. De techniek van de Lynk & C0 01 facelift is ook onder handen genomen. De layout is in grote lijnen hetzelfde, maar het systeemvermogen is nu maar liefst 276 pk, precies evenveel als het opgegeven vermogen van een Nissan Skyline GT-R. Die vergelijking slaat nergens op, maar het geeft wel aan dat familiewagens tegenwoordig erg krachtig zijn. Bovendien schijnt het dat de meeste Japanse helden uit de jaren ’90 een stuk krachtiger waren.

Lees ook: Lynk & Co noemt andere merken qua duurzaamheid ‘hypocriet’

Belangrijker nieuws is de toegenomen efficiency: het WLTP-verbruik is nu 0,9 liter op 100 km. Er is overigens nog belangrijker nieuws. De fabrikant kondigt namelijk een volledig elektrische variant aan. Nu is de PHEV met een elektrische range van 75 kilometer al behoorlijk breed inzetbaar, maar een echte EV-versie vergroot de verkoopkansen.

De Lynk & Co 01 was voor de facelift al populair in Nederland

De Lynk & Co is 01 is een bijzonder geval. Het is een van de populairdere Chinese auto’s in Nederland. De auto kon je bij introductie voor een tarief van 500 euro per maand huren. Per maand was het abonnement opzegbaar. Het enige dat je zelf moest betalen was de brandstof en aangezien het een best wel efficiënte plug-in hybride was, kon je best goedkoop rijden. Dat goedkope ging er een beetje af gedurende de afgelopen maanden.

Lynk & Co 01 facelift (2022) duo

Zo steeg de maandprijs meer dan eens. Tegenwoordig betaal je 679 euro per maand voor de privilege om deze re-iteratie van de Outlander PHEV te mogen rijden, waardoor sommigen weer naar een Audi A4 of Fiat Panda zijn gevlucht. De eerlijk gebied te zeggen dat 679 euro alsnog een scherpe prijs voor een compleet uitgeruste medium crossover met dit vermogen. Wat de huurprijs gaat worden van de Lynk & Co 01 facelift weten we niet, anders hadden we dat zeker gezegd.

Reacties

  • Bah heeft op 11 september 2024 geschreven:

    Zoveelste Chinees. Weg ermee.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)