
Misschien herinner je het nog vaag, maar ergens in oktober 2018 kwam Lynk & Co met het bericht dat ze een 500 pk sterke sedan zouden bouwen voor op de weg. Deze zou gebaseerd zijn op een WTCR-racer. En dit beste lezers, is de sedan in kwestie: de Lynk & Co 03 Cyan Concept.
Snelle cijfers voor de Lynk & Co 03 Cyan Concept
De naam is zoals het suggereert, een samenwerking met Cyan Racing. Het racebedrijf is onderdeel van Geely en verzorgt alle race-activiteiten van de conglomeraat. En zoals je weet is Lynk & Co ook onderdeel van Geely. Net als Volvo en Polestar, trouwens.
De Lynk & Co 03 Cyan Concept is ontwikkeld door hetzelfde team dat achter de Volvo C30 Polestar Concept en de S60 Polestar Concept zit. De 2,0-liter turboviercilinder is goed voor 528 pk, 504 Nm en een topsnelheid van 310 km/u.
De twee zielige voorwielen mogen alle 500+ pk naar het asfalt brengen. Bedien de koppeling en de sequentiële versnellingsbak vakkundig genoeg, en een 0-100-tijd van slechts 4,4 seconden moet mogelijk zijn. Daarboven kunnen de voorwielen het vermogen pas echt goed kwijt en 5,6 seconden later zit je op de 200 km/u.
Hebben hebben hebben
De Lynk & Co 03 Cyan Concept weegt slechts 1.287 kilo en is gewapend met 20-inch wielen. De 380-millimeter remklauwen met zes zuigers voorop, zorgen ervoor dat de 03 Cyan Concept binnen 30 meter afremt van 100-0 km/u. Ook zorgen de instelbare dempers van Öhlins ervoor dat je tot wel 1,5 laterale G-kracht voelt wanneer je door de bochten scheurt.
Opperchef R&D, Henrik Fries van Cyan Racing, zegt dat de auto momenteel ‘ontwikkeld wordt om op alle soorten wegen, in alle seizoenen en weersomstandigheden moet presteren’. Momenteel zijn ze bezig op de openbare weg in Spanje maar ze zullen ook op het circuit testen samen met het WTCR-team. Voorlopig is de 03 Cyan Concept nog een eh… concept, dus of ie er ooit echt gaat komen, is onduidelijk – laat staan wat ie dan zou moeten gaan kosten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lynk en Co 03 Cyan scheurt door Spanje

Lynk & Co 02 is betaalbaar en haalt 445 km op een accu. Interesse in deze ‘Zweed’?

In Nederland populaire huurauto heeft na facelift evenveel pk als de Skyline GT-R

Zo koop je een van de populairste auto’s van Nederland tweedehands met 30 procent korting

Baas van Lynk & Co noemt andere merken qua duurzaamheid ‘hypocriet’

Lynk en Co 01

Lynk en Co 02 Hatchback is je V40-alternatief

Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Zustermerk van Volvo komt met eigen supercharger netwerk, ook in Nederland

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Is al lang verkrijgbaar, wordt al 3 jaar WTcr mee gereden.
Niet met een kenteken 😉
Laat maar komen, @autosleutels.be
Echt een hele mooie auto, één van de mooiste in het wtcr veld
achterkant is tof, voorkant is dof